Index Vakbarát Hírportál

Ennyit érnek a bringazárak

2016.11.29. 09:17 Módosítva: 2016.12.03. 18:07

Szinte elképzelhetetlen, hogy egy Opel Corsa, és egy VW Polo töréstesztjének 5 csillagos eredménye mást jelentsen az egyik mint a másik autónál, mert ha többféle mércével mérnék az autók biztonságát, senki nem tudná, melyikben van több esélye túlélni egy ütközést. Éppen ezért

érthetetlen, miért nem létezik valamilyen érthető és minden gyártmányra vonatkozó értékelési módszer a kerékpáros lopásgátló eszközök, lakatok, láncok piacán.

Szerettünk volna tisztábban látni, ezért körbejártuk milyen tudnivalók szükségesek egy (vagy két) bringalezáró tuti kiválasztásához. A Bikemag.hu szakértőjével veséztük ki a témát, és persze estünk neki a lakatoknak.

Mostanában minden jobb bringalakat csomagolásán lehet találni egy számot, ami az adott modell biztonsági fokozatát jelezi. Csakhogy minden gyártó minősítése kizárólag a gyártó többi termékéhez képest mérvadó, ezért vásárlás előtt nem tudjuk összehasonlítani más gyártók termékeinek biztonságával. Ez nem is célja a gyártóknak, hiszen kisebb a verseny, ha nem lehet párhuzamot vonni a biztonsági fokozatok között.

Az ABUS nem csak bringákhoz, hanem motorokhoz, sőt lakásokhoz is kínál zárakat, lakatokat és a cég legalább leírja, hogy az általa használt biztonsági értékelési rendszer három összetevőből áll: 75%-ban a biztonságtól, 20%-ban a használati komforttól, és 5%-ban a kinézettől függ, hogy milyen számot kap a termék a maximális 15-ös skálán.

Jó kérdés viszont, hogy egy ABUS 8-as kategóriához hogyan aránylik a Masterlock 10-ese, vagy a Kryptonite 7-ese, csak hogy a legnagyobbakat említsük. Ez sajnos soha nem fog kiderülni, mint ahogy az sem, hogy milyen roncsolóeszközöknek mennyi ideig állnak ellen ezek a lopásgátló eszközök. Éppen ezért teszteltünk le néhány kedvelt típust!

Hogy pontosan mennyire durva lakatra lesz szükségünk ahhoz, hogy néhány órával a megérkezés után is ott találjuk a bringádat, ahol hagytuk, az a már említett 75%-nyi biztonságon fog múlni és nem azon, hogy egy kézzel nyitható-e a zár. Nyilván más erősségű lakattal kell rögzíteni a kerékpárt a budai villák előtt, mint a nem túl jó hírű Szigony utcában, ezért a zár kiválasztása mellett nagyon fontos, hogy ne gyengén megvilágított utcában támasszuk le a bringát egy egész éjszakára.

Ebben a tesztben négyféle kerékpárzárat és lakatot vágtunk szét, négyféle eszközzel. Hogy az erről készült videó még érthetőbb legyen, nézzük először a lakat fajtákat, előnyeiket, hátrányaikat!

1. Láncos lakat

A futárok az egyik legkedveltebb megoldása a láncos lakat. Ezek minimum egy kilót nyomnak, de nem ritka a 2-3 kilós modell sem. Ránézésre minden hasonló termék brutálisan néz ki, de valójában nagyon nagy különbségek vannak a láncszemek anyagában, és a felületkezelésében és ezen múlik, hogy mennyire gyorsan vághatja el őket egy tolvaj. A lakat minősége is fontos, illetve a zár bonyolultsága és védelme is fontos, hiszen minden bringazár annyira erős, mint a leggyengébb pontja, és ez lehet a lakat, a zár, vagy a lánc is. A láncos lakat kinézetével már eleve elrettenti az amatőr tolvajt, pedig a pár ezer forintos gagyiban nem lehet megbízni, ezekkel legfeljebb néhány percig fordíthatunk hátat a bringánknak.

2. U-lakat

A második leghatékonyabb lakatfajta,  nehezebb elvágni mint a láncokat. Csakhogy míg egy láncos lakat átlagosan egy méter hosszú, így mindenhez ki tudod vele kötni a kerékpárt, addig az U-lakatok 20-30 centimétert fognak át, ami ahhoz elég, hogy a vázat mondjuk egy korláthoz, vagy a hátsókerékkel együtt valami vékony dologhoz kikössük. Az U-lakatok könnyen hordozhatók, a legtöbbször adnak hozzájuk tartót is, amellyel a vázra akaszthatjuk őket. Igaz, a komolyabb védelmet kínáló modellek súlya bőven egy kiló fölötti. Szerencsére ma már ezekhez is több cég kínál kábeles hosszabbítót ami nagyban megkönnyíti a kerékpár rögzítését, bár a toldó sokszor nem olyan erős mint maga a lakat.

3. Spirál- vagy kábellakatok

Szinte a legkelendőbbek a kerékpárboltokban, mert kis helyen elférnek, mégis hosszúra nyújthatóak. A szórás árban nagyon nagy, hiszen a nagyáruházak 990 Ft-os portékájától a tízenpárezres, márkás darabokig több tucatnyi sodronyzár közül válogathatunk. Ám még a legjobbak sem közelítik meg a profi láncos, vagy U-lakatok biztonságát, legfeljebb feleannyira védenek a lopással szemben. Ezek közül még körültekintőbben kell tehát válogatni, és a felhasználási területnek (tehát, hogy hol parkolunk a bringával) megfelelően választani. A legolcsóbb kábelzárakat szinte csak a körömvágó olló nem vágja, de egy tenyérnyi csípőfogóval simán likvidálhatóak, viszont a legvastagabb, sokszor 20 milliméter körüli átmérőjű sodronyokhoz komolyabb eszközre lesz szüksége a bringatolvajnak.

4. Görgős lakat

Egyre inkább kihalófélben vannak. Ezek nagyon masszívnak tűnnek, mert a bennük végighúzódó acélsodronyra szintén acél hengerek kerülnek a gyártás során és úgy tűnik, hogy sem fűrésszel, sem más vágóeszközzel nem lehet kárt tenni bennük. Természetesen a legnagyobb gyártók csúcsmodelljei valóban biztonságosak, megközelítik az U-lakatok szintjét, de azok az olcsóbb változatok, melyeket 2-5 ezer forintért emelhetünk le a polcról, másodpercekig állnak ellen egy rutinos tolvajnak. Ezeken a külső műanyagburkot átvágva, és a lakatot hurokban megtörve a vékony belső sodrony védtelenné válik és onnantól jöhet a fűrész. A gyűrűs láncok tömege sem elenyésző, simán meghaladja az egy kilót, a legbiztonságosabbak pedig a két kilót is elérik, cserébe nagyjából egy méter hosszúak mint a láncos lakatok, így jól használhatóak.

+1 Különlegesek

Van egy speciális csoportja a bringalakatoknak, melyeket csak különlegesnek neveztünk el mivel nem sorolhatók egyik kategóriába sem. Ilyen a képen látható bilincsre hajazó megoldás, vagy pedig a lapokból collstockként összecsukható modellek. Bármennyire is tűnnek viccesnek, mégis érdemes megfontolni a vásárlásukat, mert kis helyen elférnek, általában tartót adnak hozzájuk, mégis nagy az átfogásuk. A biztonságosabb modellek persze drágák és nem is túl könnyűek.

Különleges kivitelű lakatok közé soroljuk még azokat a gyorszárakat, amelyekkel a kerék kiszedését akadályozhatjuk meg. Manapság a legtöbb kerékpárban már gyorszáras kerék van, de ami a versenysportban előny, az hátrány a lakatolásnál, hiszen nem elég csak a vázat kikötni valamihez. A biztonsági gyorszár megoldja ezt a gondot, és innentől elég egy masszív U-lakat, és már lophatatlan is a bringád!

Ha már itt járunk, azért említsük meg a lophatatlanság kérdését. Hiába kötjük a bringát a világ legerősebb lakatjával, ha a maga az oszlop könnyen vágható, vagy ne adj isten simán lehúzható róla a lakat bringástól. Nem egyszer láttunk már tűzcsaphoz, illetve facsemetéhez lakatolt kerékpárt. Nyilván nem kérdés, hogy ilyen esetekben mit vág el a tolvaj. 

Egy bringalakat kinyitásának három tényezője van. A szerszám, az idő, és a nyugalom. Lehet bármilyen erős lakatunk vagy láncunk, ha akár fél óráig is tud vele foglalkozni a tolvaj egy pincében, vagy mélygarázsban senkitől sem zavartatva. Sokan úgy gondolják, hogy a forgalmas helyre zárt bicaj biztonságban van. Ez viszont téves gondolkodás. A nagy tömegben senki sem figyel oda arra, hogy mit csinál a másik.Vágtunk már le elhagyott kulcs miatt lakatot HÉV-állomáson. Senki, de senki nem jött oda megkérdezni, hogy 

ugyan már, mi a tervünk?

Vannak akik megrendelésre lopnak kerékpárt. Sajnos, ha ilyen tolvaj nézi ki a több százezres gépet, előbb-utóbb meg fogja szerezni. Lehet, hogy ehhez le kell vernie a lakatot a bringáról ami ellen nem véd a legjobb lakat sem. A drága bringákat sokszor zárral együtt lopják el, pont a gyenge kikötési pontok miatt, majd a műhelyben egy erős sarokcsiszoló megoldja a kérdést.

Hogyan érdemes akkor mégis lezárni a bringát?

  • A legjobb városi tárolóhelyek a portásfülkék mellett találhatók.
  • Érdemes még kamerával megfigyelt területet választani, vagy olyan helyet, ahol mi magunk látunk rá a bringánkra.
  • Saját garázsban célszerű lehet a „telepített” láncos, vagy U-lakat használata. Itt egy brutálisan erős (és drága), edzett szemes lánc elég nagy biztonságot jelenthet.
  • Reggel annyit kell csak ellenőriznünk, hogy ép-e a lakat, mivel ilyen helyeken előszeretettel gyengítik meg 2-3 próbálkozás során a lakatot, majd a döntő pillanatban könnyen elviszik a hozzá rögzített bringát.

Hasonlóan eredményes módszer az is, amikor nem csak egy fajtájú lakattal kötöd ki a bicót. Miért? Mert a tolvajnál általában egyszerre egyféle szerszám van, és azokat a lakatokat keresi amit a rendelkezésére álló eszközzel a lehető legkönnyebben el tud vágni. Ha van egy U-lakat és egy sodrony hosszabbító is a kerékpáron, akkor 98%, hogy továbbáll, és egy sokkal könnyebb préda után néz. Mi szándékosan egy óbudai lakótelepen próbálkoztunk, mert kíváncsiak voltunk, hogy érdekel-e bárkit is, mit csinálunk. Arra számítottunk, hogy percenként odalép majd valaki számon kérni bűncselekményt, de néhány rezignált pillantáson túl nem sok figyelmet kaptunk. 

Hogy lehet levágni egy 30 ezres bringalakatot?

A tesztünk a következő konklúziót hozta:

  1. ahogy a videóban is látható, a sodronyzárak tényleg csak arra jók, hogy ne tolják el a fagyizóban a bringát amíg a pulthoz fordulsz.
  2. A gyárilag 12 milliméteresnek mondott kábel, igazából jó ha 5-ös, mivel a többit a műanyag borítás teszi ki, ami csak arra jó, hogy nem fogta át elsőre a bovdenvágó fogó, így akár 20 másodperc is eltelt mielőtt sikerült elvágni. Az erővágóval ez két másodpercre rövidült.
  3. Az olcsóbbik U-lakat ránézésre masszívnak tűnt, sem a bovdenvágó fogóval (ez mondjuk várható volt), sem az erővágóval nem lehetett szétvágni, de a sima vasfűrésszel alig tartott tovább fél percnél. Ment mint kés a vajban.

Két csúcsterméket is megkínoztunk. Az egyik az ABUS Granit X Plus 540-es U-lakat, a másik pedig a Masterlock No.8239-es láncos lakat volt. Három közös tulajdonságuk, hogy mindkettő a maximális biztonsági szintet képviselte a saját skáláján (ami történetesen mindegyiknél a 15-ös), a másik az áruk, mert némi apró híján 30.000 forintba kerülnek. A harmadik pedig az, hogy semmivel sem lehetett elvágni őket, csak az akkumulátoros Makita sarokcsiszoló tudta elvágni. Az pedig nem kevés zajjal jár, akár 90 decibellel is, ami az 50 decibeles háttérzajhoz képest érezhető. A bovdenvágóval meg sem próbáltuk, az erővágó sem ért semmit, de a fémfűrész is csak a festést karcolta meg rajtuk. Egy tolvaj neki sem fog állni ezeknek, hiszen lesznek majd olyan bringák a tárolóban amiket könnyű lesz elvinni.

Mint az imént láthatták, nagyon nem mindegy mivel lakatoljuk ki a bringánkat, mivel az olcsóbb lakatok és láncok csak minimálisan állnak ellen a vágóeszközöknek, és szerencse kérdése, hogy melyikkel érkezik a tolvaj. Egy akkumulátoros sarokcsiszoló mindent elvág, de a videón azért látható, hogy a két csúcslakatnál azért nem ment ez olyan gyorsan, és egy vágás nem is volt elég, tehát kicsi az esélye, hogy egy tolvaj nekiálljon egy ilyen zajos műveletnek. Sok pénz 30 ezer forint egy komoly bringalakatért, de már egy 60.000 forintos bringánál is megéri a befektetés, hiszen ha elviszik, éppen két minőségi lakat árából vehetünk egy újat.

A legnagyobb meglepetés pedig az volt, hogy az óbudai lakótelepen, fényes nappal senki sem jött oda megkérdezni, hogy mit is csinálunk. Illetve utána igen. Egy volt bringatolvaj, aki az eredményre volt kíváncsi.

Még több bringatesztet olvasnál? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!



Rovatok