Victor Ponta román miniszterelnök leváltotta tisztségükből azokat a vezetőket, akik felelősek lehetnek azért, hogy a hétfői légikatasztrófa túlélői közül ketten végül azért haltak meg, mert túl későn – hat óra múlva – értek oda mentőegységek. Ponta leváltotta Catalin Chipert, a belügyminisztérium katasztrófavédelem felelős államtitkárát, és kezdeményezte a légi irányítás és a Különleges Távközlési Szolgálat (STS) vezetőjének a leváltását is, írja az MTI.
Az Erdélyi Szigethegységben lezuhant kisrepülőgép mind a hét utasa túlélte magát a balesetet, de ketten közülük meghaltak, mire a mentésben részt vevők hat óra elteltével rájuk találtak.
Ponta a katasztrófavédelmi államtitkár leváltását azzal indokolta, hogy az ő kötelessége lett volna a különböző állami intézmények munkájának összehangolása, de a mentőakció "kudarcnak" bizonyult.
A kormányfő a balesetről készült jelentés alapján úgy látja, a katasztrófavédelem, a légi irányítás és a STS elfogadhatatlanul lassan reagált, és munkájuk összehangolásában is hiányosságot voltak, ami jogos felháborodást keltett a közvéleményben.
A román média szerint a légi irányításnak kellett volna a legpontosabb információkkal rendelkeznie a lezuhant repülő helyzetéről, amely - egyik korábbi pilótája szerint - sürgősségi jeladóval (ELT) is rendelkezett. A szerdán közzétett jelentés szerint azonban a berendezés csak részlegesen működött, ami nem tette lehetővé a roncs helyzetének meghatározását.
A STS két túlélő két különböző hálózaton leadott mobilhívása alapján egy több mint tíz kilométeres sugarú (több mint 200 négyzetkilométeres) kört jelölt meg a repülőgéproncs lehetséges helyszíneként. Az információ nem bizonyult tévesnek, csak használhatatlanul pontatlannak.
A roncsot mintegy hat óra múlva egy erdész találta meg a túlélők egyike által telefonon közölt támpontok alapján.
A miniszterelnök-helyettes jelentése szerint a légi irányítás késlekedett a riasztással, nem vett aktívan részt a mentés irányításában és nem kért segítséget a védelmi minisztériumtól. A román média korábban azt is a légi irányítás igazgatójának, Aleodor Francunak a szemére vetette, hogy ellentmondásos nyilatkozataival félrevezette a mentésben részt vevő hegyimentőket és önkénteseket.