Két Newcastle United-szurkoló is van az áldozatok közt, a klub rajongói oldalán közzétett hír szerint Új-Zélandra is azért szerettek volna eljutni, hogy a focicsapatnak szurkolhassanak. Mindketten meghaltak a balesetben.
A legfrissebb adat szerint 173 utas volt holland állampolgár.
A csütörtökön lezuhant malajziai utasszállító repülőgép lezuhanása miatt a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) folyamatosan kapcsolatban áll a holland hatóságokkal – tájékoztatta Nagy Anna, a tárca szóvivője pénteken az MTI-t. Éjszaka a holland hatóságok folyamatosan vizsgálták a maláj gép utaslistáját, de még vannak utasok, akiket nem sikerült azonosítani. Hivatalos és végleges tájékoztatást pedig csak akkor adnak, ha mindenkit azonosítottak.
A KKM csütörtöki közleményében azt hangsúlyozta: fontosnak tartják, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a malajziai utasszállító repülőgép tragédiájának körülményeit, és nevezze meg "ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit". Közölték, mély megdöbbenéssel értesültek a tragédiáról, és őszinte együttérzésükről biztosítják az áldozatok hozzátartozóit.
Az Ukrán Biztonsági Szolgálat, azaz SZBU is vizsgálatot indított a maláj gép tragédiájával kapcsolatban, közleményükben terrorcselekménynek nevezik a gép lelövését. Az SZBU fő működési területei a kémelhárítás, alkotmányvédelem, terrorellenes tevékenység, a szervezett bűnözés és a korrupció elleni harc és egyéb illegális tevékenységet felderítése és felszámolása. 1991 szeptemberében hozták létre az egykori KGB ukrajnai köztársasági részlegének alapjain.
Merénylet az emberi tisztesség ellen, ha bebizonyosodik, hogy a maláj gépet lelőtték
– fogalmazott a maláj közlekedési miniszter, Liow Tiong Lai, aki szerint ha a gépet lelőtték, az természetesen a nemzetközi jogot is megsérti.
Van egy család, akik most nagyon örülnek, hogy az utolsó pillanatban lemaradtak a lelőtt maláj gépről, részletek cikkünkben.
Teljesen megdöbbentünk, elképesztő érzés.
– mondták.
A brit lapban Shashank Joshi, a Royal United Services Institute (RUSI) nevű brit biztonságpolitikai think-thank kutatója szedte össze azt az öt okot, amiből leginkább erre lehet következtetni, itt az első, a többi pedig itt:
Az oroszbarát, szeparatista erőknek nincsen saját repülőjük, ezért habár nem kizárt, elég valószínűtlen, hogy az ukrán hadsereg repülőgépeket próbáljon lelőni. 2001-ben ugyan Ukrajna véletlenül lelőtt egy orosz utasszállító gépet, de az a mostanitól teljesen eltérő körülmények között történt.
Fájdalmas elfogadni, és még nehezebb megérteni a több száz ártatlan ember halálát, köztük nyolcvan gyermekét.
– mondta Valerija Lutkovszka, az ukrán parlament ombudsmanja, hozzátéve: „Korábban ezek a szakadár szörnyeteg donyeckiek és luhanszkiak ukrán gyerekeket gyilkoltak élő pajzsként használva őket. Most már eléri véres kezük a világ más részén élő gyermekeket is.″
Készen áll a humanitárius tűzszünetre a szakadár Donyecki Népköztársaság (DNR).
– jelentette be az oroszbarát szeparatisták kvázikormányfőj
„Már zajlanak erről a tárgyalások” – mondta Prigun. A megbeszéléseket a DNR, Oroszország, Ukrajna és az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) folytatja. Korábban a DNR védelmi minisztere még azt mondta, hogy nincsen szükség tűzszünetre a kivizsgáláshoz.
Az orosz államfő alapos és pártatlan, minden körülményre kiterjedő vizsgálatot szorgalmazott a malajziai utasszállító repülőgép szerencsétlenségének ügyében. Vlagyimir Putyin a Mark Rutte holland miniszterelnökkel folytatott pénteki telefonbeszélgetés során beszélt erről.
A Kreml szerint Putyin részvétét nyilvánította az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó, Kelet-Ukrajnában csütörtökön lezuhant Boeing utasszállító többségében holland utasainak halála miatt. A gépen tartózkodó 283 utas és a 15 fős legénység nem élte túl a katasztrófát.
A Kreml honlapján megjelentetett közlemény szerint az orosz államfő hangsúlyozta, hogy a tragédia ismételten alátámasztja a kiéleződött ukrán válság mielőbbi békés rendezésének szükségességét. A dél-amerikai útjáról Moszkvába csütörtökön kora este visszaérkező Vlagyimir Putyin éjjeli beszédében az ukrán kormányt tette felelőssé a malajziai repülőgép katasztrófájáért. Az orosz elnök úgy vélte, a tragédia nem történt volna meg, ha Kijev nem kezd újabb katonai akciókba Ukrajna keleti részén a felkelők ellen. "Kétségtelen, hogy az a kormány felel ezért a tragédiáért, amely országának területén történt" - mondta az orosz elnök. Azt mondta, hogy utasította az orosz hatóságokat arra, hogy minden lehetséges módon segítsék a történtek kivizsgálását.
Datuk Seri Liow Tiong Lai maláj közlekedési miniszter bejelentette, 62 fős szakértői különítményt küldenek a tragédia helyszínére.
A hágai Nemzetközi Bíróságra tartozó nemzetközi bűncselekmény történt Arszenyij Jacenyuk ukrán miniszterelnök szerint, aki az ukrán Interfax szerint azt mondta: Ukrajnának fel kell készülnie a teljes kereskedelmi embargóra Oroszországgal szemben.
A kelet-ukrajnai Donyeck és Luganszk megyei szakadárok nem zsákmányoltak az ukrán hadseregtől Buk vagy Sz-300-as típusú rakétarendszert - jelentette ki Vitalij Jarema ukrán főügyész az Ukrainszka Pravda című lapnak. Elmondta, a hadsereg ilyen tájékoztatást adott Petro Porosenko ukrán államfőnek azután, hogy a gépet lelőtték.
A főügyész az ukrán nemzetbiztonsági és védelmi tanács ülése után nyilatkozott. Kijelentette: a malajziai utasszállító gép lelövését követően "a katonák jelentették Porosenko elnöknek, a terroristák birtokában nincs Buk vagy SZ-300-as típusú rakétarendszer. Ilyen fegyvereket nem is zsákmányoltak (az ukrán hadseregtől)".
"A különféle rágalmakkal kapcsolatban, amelyek az Oroszországi Föderáció fegyveres erőinek az Ukrajnával határos térségekben való tevékenységével kapcsolatban megjelentek, felelősséggel kijelentjük: július 17-én az Oroszországi Föderáció légvédelmének eszközei az adott körzetben nem tevékenykedtek. Az orosz légierő gépei a Donyeck megyével határos oroszországi területeken nem hajtottak végre repüléseket" - olvasható az orosz védelmi minisztérium sajtóosztályának közleményében.
Ezeket az értesüléseket teljes mértékben megerősítik az objektív ellenőrzési eszközök - hangsúlyozta a moszkvai sajtóosztály. "Felhívjuk a nemzetközi közösséget, hogy végezze el a légi szerencsétlenség gondos és a lehető legteljesebben nyilvános vizsgálatát" - írják.
Az amerikai titkosszolgálatok egyelőre nem tudják megállapítani, hogy a kelet-ukrajnai konfliktusban részes felek melyike indította el a rakétát.
Folytatódik a holttestek keresése a tragédia helyszínén, ahol beszámolók szerint fanyar, keserű szag terjeng.
Oroszbarát szeparatisták konvojáról jelentek meg fotók az ukrán Információs Ellenállás elnevezésű weblapon. A fotók állítólag a maláj gép lelövése előtt néhány órával órával Sznizsnye (oroszul Sznyezsnoje) közelében. Az egyik képen jól látható a BUK föld-levegő rakéta kilövésére alkalmas szerkezet.
A maláj légitársaság azt próbálja elérni, hogy a hozzátartozókat engedjék a tragédia helyszínére a Reuters szerint. Közben az ausztrál külügyminiszter, Julie Bishop Vlagyimir Morozov orosz nagykövettel tárgyalt Sydney-ben.
A maláj légitársaság adatai szerint 154 holland, 43 maláj, 27 ausztrál, 12 indonéz, négy német, négy belga, három Fülöp-szigeteki és egy kanadai áldozat vesztette életét a tragédiában.
Desmond Ross biztonsági szakember szerint biztosan megpróbálták felmérni a kelet-ukrajnai repülés kockázatát, de
Sajnos bárhogyan is mérték fel a kockázatot, nem eléggé.
– mondta a BBC-nek.
Damon Wilson amerikai külpolitikai szakember szerint Putyin a „szokásos taktikát használja″:
Fog valamit, amiért óriási felelőssége van, és Ukrajnát kezdi vádolni vele.
– mondta a BBC-nek.
A hágai parlament épületén félárbocra eresztették a holland zászlót. Ausztráliában szombaton fogják félárbocra ereszteni a nemzeti lobogót, hogy megemlékezzenek az ausztrál áldozatokról. Malájziában és a világ összes maláj nagykövetségén is félárbocra eresztették a zászlót.
Minden szakértő egyetért abban, hogy a repülési adatokat és a személyzet beszélgetését tartalmazó felvételek alapján 100 százalékosan meg lehet majd állapítani, kik is lőtték le a maláj gépet. Az Interfax szerint a szeparatisták már meg is találták a roncsok között mindkét tárgyat (a repülési adatokat és a hangfelvételeket külön dobozok rögzítik), Andrej Purgin, a szakadár állam miniszterelnök-helyettese pedig azt mondta, hogy ezeket valószínűleg Moszkvába viszik, mert ott megfelelő szakemberek tudják majd kielemezni az adatokat. Pontosan ezektől a "megfelelő szakemberektől" tart a nemzetközi közvélemény is, mely az orosz politikai érdekeknek megfelelően manipulált jelentés helyett inkább objektív tényfeltárást szeretne - Barack Obama ezért azonnal nemzetközi vizsgálatot sürgetett. Lehet, hogy hiába, mert az orosz Kommerszant FM szerint a fekete doboz már úton is van Moszkva felé. (Telegraph)
A Nemzetközi AIDS Társaság bejelentette: a konferenciát megtartják, de megemlékeznek a tragédiában meghalt kollégákról, köztük Joep Lange volt elnökről. Arról nincs végleges adat, hogy összesen hány kutató halt meg a légi katasztrófában.
Oroszország reakciója a maláj gép katasztrófájára messze nem kielégítő. Nem balesetről, bűncselekményről van szó.
– mondta Tony Abbott ausztrál miniszterelnök. Több tucat ausztrál állampolgár halt meg a tragédiában.
Ezt is Shashank Joshi írja, nem a közismert névrokon. Korábban mi is írtunk arról, hogy minden európai vezető elképedve nyilatkozott az eseményekről. Joshi emlékeztet: a madridi vonatrobbantásban is kevesebb mint 200 ember halt meg, tehát kétharmadannyi, mint a maláj gépen.
– írja a Királyi Egyesített Haderők Intézete munkatársa, Shashank Joshi, aki szerint miután hónapok óta támogatják burkoltan a szakadárokat, nagyon rosszul veszi ki magát, hogy egyre valószínűbb, hogy szövetségesei lőtték le az utasszállítót.
Egy ausztrál cég lecsapott a Google-nél az MH17 kulcsszóra, életbiztosítást akarnak reklámozni a tragédiával – írja a Sydney Morning Herald. Néhány órával a gép lezuhanása után már meg is vették a kulcsszót, miközben 28 ausztrál is meghalt a tragédiában.
Nem arra utal a tragédia, hogy életbiztosítást kéne kötnie?
– szól a reklám. A cég vezetője azt nyilatkozta, egy külsős ügynökség szervezte a reklámot, amint megtudta, miből próbálnak ismertséget kovácsolni, leállíttatta a hirdetést.
Szabadnapos bányászok is csatlakoztak a helyszíni keresésbe. (BBC)
A BBC úgy tudja, négy pilóta (köztük két másodpilóta) volt a fedélzeten, a két kapitány a légitársaság legrutinosabb pilótái közé tartozott, egyikük oktatta is a Boeing 777 vezetését, és mindketten repültek már korábban ugyanezen az útvonalon.
A maláj gép tragédiája miatt jelentősen gyengültek az európai tőzsdék csütörtökön, de az árfolyamokra hatással volt az Oroszország ellen szerdán bevezetett szankciócsomag is. Elsősorban a nagyobb légitársaságok részvényárfolyamai indultak meg lefelé, ugyanakkor az olajárak emelkedni kezdtek az ukrán válság elhúzódása miatt.
A legnagyobb piaci tőkeértékű európai részvények FTSEurofirst 300-as mutatója 1363,19 ponttal süllyedt. Az Air France-KLM francia-német repülőgép-társaság részvényei 1,5 százalékkal, német konkurense, a Lufthansa részvényei 2,4 százalékos zuhanást produkáltak, írta a Reuters.
Ha bebizonyosodik, hogy a gépet valóban lelőtték, eladási hullám söpörhet végig a részvénypiacokon
– figyelmeztetett Darren Courtney-Cook, a Central Markets Investment Management munkatársa. Részletek cikkünkben.
A malajziai utasszállító katasztrófájának kivizsgálásához minden érintett fél együttműködésére és nemzetközi vizsgálatra van szükség – közölte csütörtökön Catherine Ashton, az Európai Unió külügyi főképviselője.
"Megdöbbentett minket a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járatának kelet-ukrajnai tragédiája, és az, hogy milyen sok emberéletet követelt a szerencsétlenség" – olvasható Ashton csütörtökön kiadott közleményében. Ugyancsak mély megdöbbenését és együttérzését fejezte ki a tragédiával kapcsolatosan Vilmos Sándor holland király, Mark Rutte holland miniszterelnök, valamint Francois Hollande francia elnök.
A főképviselő kijelentette, hogy késedelem nélkül, nemzetközi vizsgálatnak kell felderíteni a szerencsétlenség körülményeit. Ashton emellett felszólította a baleset helyszínén tartózkodókat, hogy biztosítsanak teljes hozzáférést a területhez, működjenek együtt a vizsgálat lebonyolítóival, és osszanak meg minden releváns információt. (MTI)