Index Vakbarát Hírportál

Lezuhant egy német utasszállító Dél-Franciaországban

2015. március 24., kedd 11:54 | kilenc éve frissítve

Fontosabb részletek:

Lezuhant a Lufthansához tartozó Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata a francia Alpokban, Barcelonnette városától délre. Az Airbus A320-as fedélzetén 144 utas és 6 fő (2 pilóta és 4 utaskísérő) személyzet tartózkodott, összesen 150 ember. Az utasok közt két kisbaba is volt.

Amikor az első mentőhelikopternek sikerült leszállnia a roncsoknál, megerősítették, hogy nincs egyetlen túlélő sem. A holttestek azonosítása napokig fog tartani a rendőrség szerint.

A francia belügyminiszter nem sokkal este hat óra előtt bejelentette, hogy megtalálták a gép fekete dobozát − ami a pilótafülkében elhangzott beszélgetést és hangokat rögzítette −, és a francia hatóságok elszállították vizsgálatra. A fekete dobozt a gép roncsaitól körülbelül 10 kilométerre találták meg. A belügyminiszter szerint a fekete doboz ugyan megsérült, de az adatokat ki tudják nyerni belőle. Bernard Cazeneuve arról is beszélt, hogy a terrortámadás a legkevésbé valószínű ok a balesetnél.

Törölt járatok

Hét, Düsseldorfból induló járatot kellett törölnie a Germanwings légitársaságnak a légi baleset után, mivel több pilóta bejelentette, hogy a katasztrófáról érkező hírek után nincs olyan lelki állapotban, hogy repüljön. Carsten Spohr, a Germanwings anyavállalatának, a Lufthansának az elnöke közölte, hogy megérti a pilótákat, nem szabad elfelejteni, hogy közülük sokan ismerték a lezuhant gép legénységét. „Ennél fontosabb, hogy pszichológiai segítséget nyújtsunk nekik, ha erre szükségük van. Mihamarabb visszatérünk a teljes repüléshez. Számomra azonban ez másodlagos fontosságú” − mondta kedd este a légitársaság vezetője.

Éjjel nem folyt kutatás a katasztrófa helyszínén, az időjárási körülmények ezt lehetetlenné tették, tíz rendőr azonban a becsapódás helyszínén őrködött. A kutatás szerda reggel folytatódik. 

Havazás nehezítheti a mentést

„A repülőgép teljesen szétroncsolódott, apró darabjai óriási területen szóródtak szét, a legnagyobb darab, ami megmaradt belőle, nem nagyobb egy autónál” – nyilatkozta a Les Echos-nak Alpes-de-Haute-Provence megye tanácselnöke. A zuhanás helyszínén hangos robajról számoltak be szemtanúk, valaki azt hitte, lavina zaját hallja. Ezen a videón jól látszik a becsapódás helyszíne:

Millió darabra szakadt a gép

Kedd estig, sötétedés előtt tizenkét helikopter vett részt a kutatásban, horrorisztikusnak írták le a becsapódás helyszínét. 300 katasztrófavédelmis és 300 csendőr segít a kutatásban. A mentőegységeket helikopterrel vitték a a helyszínre, onnan gyalog mennek fel a roncsok közvetlen közelébe.

A mentés sötétedés után befejeződött, szerda reggel folytatják a munkát, de egy katonai alakulat éjszakára is a helyszínen marad őrködni. 

Az időjárás-jelentés szerint éjjel erős széllel és friss hóval viharzóna érkezik a francia Alpok déli részébe, ami erősen megnehezíti majd a mentési munkálatokat. Az alacsony légnyomás miatt a hegyekre leereszkedő felhők is ronthatják majd a látási viszonyokat a mentőhelikopterek számára, ami lassítani fogja a mentést. 

Baleset lehetett, nem támadás

Az amerikai nemzetbiztonsági tanács szóvivője szerint egyelőre nem utal jel arra, hogy terrortámadás történt – írja a BBC. A francia belügyminiszter szerint viszont még semmilyen feltételezés nem zárható ki. A Lufthansa illetékesei az esti sajtótájékoztatón bejelentették, hogy minden bizonnyal baleset történt.

A legrégebbi gépük volt

Az Airbus A320-211 típusú repülőgépet 1991-ben gyártották, 24 évével ez volt a légitársaság egyik legrégebbi repülőgépe. A gép korábban az anyavállalat Lufthansa flottájában repült, írja az Airportal.hu.

A Germanwings vezérigazgatója, Thomas Winkelmann a délután háromórai, kölni sajtótájékoztatón elmondta, hogy a lezuhant gép jó műszaki állapotban volt. A gép utolsó rutinellenőrzése tegnap történt, és 2013 nyarán volt utoljára nagyobb szervizelésen.

A gépet vezető pilóta tízéves rutinnal rendelkezett, és több mint 6000 órát repült már Airbus-gépen.

Nem mernek felszállni, gond volt a géppel

A Lufthansa szerint kedden hét, és a napokban ennél jóval több Germanwings-járatot töröltek amiatt, hogy a legénység nem akarta felvenni a munkát. A pilóták és légiutas-kísérők arra hivatkoznak, hogy „nincsenek repülésre alkalmas állapotban”, és ezt az indokot a cég elfogadja. A Spiegel szerint viszont az áll a háttérben, hogy kiderült, a lezuhant repülőgép hétfőn órákat töltött egy düsseldorfi szerelőcsarnokban meghibásodás miatt. De a Lufthansa szerint ezt a problémát az orrfutómű-gondola ajtajával teljesen sikerült megjavítani, így hétfő délelőtt a gép fel tudott szállni. 

Német, spanyol és török áldozatok, két operaénekes

45 spanyol állampolgár halt meg a katasztrófában, jelentette be a spanyol kormány. A Germanwings adatai szerint 67 német állampolgár van az áldozatok között.

Hollande szerint francia áldozat nincs, bár teljes bizonyossággal még mindig nem lehet nyilatkozni.

Egy spanyol forrás szerint több mint harminc török állampolgár utazott a gépen. Egy belga lap legalább egy belga áldozatról ír; az ausztrál külügyminiszter megerősítette, hogy két ausztrál áldozat is van, egy nő és felnőtt fia.

A magyar külügyminisztérium egyelőre nem tudja teljesen biztosra megmondani, utazott-e magyar állampolgár a gépen, de azt közölték, hogy nagy valószínűséggel nem.

A Bild német lap szerint a halterni Joseph König gimnázium egy egész osztálya, 16 diák és két tanár is a gépen utazott, egyhetes diákcsereprogramon vettek részt.

A lap arról is beszámolt, hogy két operaénekes is az áldozatok között van: a düsseldorfi operaház baritonja, az 54 éves Oleg Bryjak és a kontraalt Maria Radner, aki gyermekével és férjével együtt utazott. Mindketten Barcelonában léptek fel Richard Wagner Siegfriedjében.

Egy politikus is utazott a gépen: a katalán ellenzéki vezető, Oriol Junqueras kabinetfőnöke, Lluís Juncà.

10:41-kor eltűnt a radarról

A 4U9525 jelzésű járatnak 9:35-kor kellett volna indulnia Barcelonából, de a Flightradar24.com adatai szerint csak 10-kor startolt el. A gépnek 11:55-kor kellett volna megérkeznie Düsseldorfba.

A Le Monde azt írja, hogy 10:41-kor tűnt el a radarokról, miután percenként 1000 métert vesztett a magasságából. A Le Monde szerint a percenkénti 1000 méteres ereszkedés gyors, de klasszikus zuhanásnak nem tekinthető. A repülőgép nyolc percig ereszkedett a becsapódás előtt. A nyomvonalat itt lehet követni.

Alain Vidalies közlekedési államtitkár szerint 10 óra 47 perckor érkezett a vészjelzés, ami szerint 5000 láb magasan a gép „abnormális” helyzetbe került. Kicsivel később zuhant le a gép, írja a Le Figaro.  

A Reuters információja szerint viszont nem a gépről adták le a vészjelzést, hanem a földi irányítás észlelt vészhelyzetet, azok miatt a tényezők miatt, hogy a gép eltűnt a radarról, illetve a repülési magassága is folyamatosan csökkent. A lezuhanás előtti tíz percben egyáltalán nem érkezett rádiójel a gépről. Egyelőre rejtély, hogy a pilóta miért nem küldött vészjelzést abban a nyolc percben, amíg a gép folyamatosan süllyedt.

Nehezen férni a roncsokhoz

A repülőgép az Estrop hegységnél zuhant le egy hóval borított területen, amit csak helikopterrel lehet megközelíteni.

A francia csendőrség minden hozzátartozót, ismerőst arra kért, hogy ne induljanak el a baleset helyszínére, ne tartsák fel a forgalmat. Barcelonában a reptéren megnyitottak egy termet, ahol az áldozatok családját tudják fogadni. Angela Merkel bejelentette, hogy krízisközpontot hoz létre az áldozatok hozzátartozóinak.

Nem volt nagyon rossz idő

Az időjárási körülmények nem voltak különösen rosszak délelőtt. A Chaîne Météo francia meteorológiai oldal szerint a zuhanáskor nyugodt volt az időjárás az Alpokban, a gép talán egy olyan zónán haladt át, ahol instabil volt az időjárás.

A Germanwings oldala a katasztrófa után nem volt elérhető, ahogy a düsseldorfi repülőtér honlapja sem.

A Germanwings a Facebook-oldalán az eredetileg sárga-bordó logóját fekete-szürkére cserélte.

Forródrót a Germanwingsnél

Elindítottak egy telefonos forródrótot, amin a hozzátartozók jelentkezhetnek.

A Germanwings a Lufthansa-csoporthoz tartozó fapados légitársaság. A cég székhelye Kölnben van, de nagyobb bázisai vannak Stuttgartban, Hamburgban, Berlinben és Düsseldorfban is. A társaság 1997-től a német regionális légitársaságból, a Eurowingsből nőtt ki, 2002-ben lett független cég, és ekkor kapta a Germanwings nevet, majd 2009-ben a társaságot felvásárolta a Lufthansa.

A Lufthansa 2012-től fokozatosan kezdte leépíteni a rövidebb, főleg belföldi járatait, és ebben szánt szerepet a Germanwingsnek. A Lufthansa a belföldi útvonalakat a gépparkkal együtt fokozatosan átadta a Germanwingsnek, utóbbi flottája mostanra nagyjából 90 gépből áll. 2014 végére a cég minden belföldi járatot átvett, de maradtak külföldi járatai is. Idén januárban a Lufthansa bejelentette, hogy a Germanwings márkanév őszig fokozatosan eltűnik, a társaságot az átalakított Eurowings üzemelteti majd tovább.

A Lufthansa árfolyama a hírre 4,5 százalékot esett kora délután.

A Germanwings Budapestről is indít járatokat: Hamburgba, Stuttgartba, Düsseldorfba és Kölnbe repül. Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője az Indexnek elmondta: amíg nem tudnak többet a baleset körülményeiről, addig nincs további intézkedés.

Franciaországban a 2000-ben történt Concorde-katasztrófa óta ez az első repülőbaleset.

Gyászolnak

François Hollande telefonon tájékoztatta a helyzetről Angela Merkel német kancellárt, és jelezte, Franciaország minden támogatást megad. Ugyanezt jelezték a spanyol királynak is. Közben Franciaország német nagykövete is a helyszínre igyekszik a francia belügyminiszterrel.

Angela Merkelt a katasztrófa megrázta, lemondta az összes hivatalos programját. A német kancellár azt mondta, „sokkolta” a baleset, aminek okairól egyelőre korai találgatni. Merkel bejelentette, hogy holnap Franciaországba utazik.

A francia légi irányítók szakszervezete bejelentette, hogy mégsem tartják meg a szerdára beharangozott, péntekig tartó sztrájkjukat a baleset miatt.

Spanyolországban háromnapos gyászt rendeltek el kedd éjféltől.

Rovatok