Igaz, nem sokáig, állítólag egy-két nap és kiderül, hogy miért semmisült meg nemrég egy 100 millió dolláros lopakodó.
Az első kudarc, vagyis az első repülőgép elvesztése után rövid időre világszerte leállnak a méregdrága és szupermodern F-35-ös vadászgépek tesztjei. Az F-35 harci gép család egy döntően amerikai gyártmányú lopakodó, amelynek nagy erénye, hogy a jelenlegi radarok számára láthatatlan - mondta el több ízben rendkívül elégedetten Donald Trump amerikai elnök.
A hatalmas nemzetközi programban fejlesztőként, vevőként, vagy gyártóként az Egyesült államok mellett az Egyesült Királyság, Olaszország, Törökország, Ausztrália, Izrael, Kanada, Dánia, Hollandia és Norvégia is részt vesz, most azonban 24-48 órára gellert kaptak a kísérletek.
A leállás előzménye, hogy szeptember végén egy F-35-ös gép Dél-Karolinában addig lopakodott, amíg le nem pottyant. Szerencsére a pilóta megmenekült, de 100 millió dollár és az F-35 sérthetetlenségébe vetett hit elpárolgott.
Most egy átfogó vizsgálat zajlik, amely a tengerészgyalogosság szerint akár 1-2 munkanap alatt is eredményre vezethet és ha megnyugtatóan sikerül tisztázni a baleset okait, folytatódhat a program.
A csodagépet korábban már élesben is próbálgatták, eddig elsősorban arabok ellen.
Izrael és az Egyesült Államok is bevetett már ilyen gépeket, Izrael Szíria és Libanon felett támadott a géppel, míg az Egyesült Államok Afganisztánban.
A világ leggazdagabb hadseregei mindenesetre sorban állnap a különböző típusokért, több verzió is elkészült már, Izrael az F-35A típussal csapott oda, míg az Egyesült Államok F-35B-vel rontott a tálib állásokra.
A fejlesztőcégek közül a Lockheed Martin, a BAE Systems és a Northrop Grumman a fő haszonélvezői a programnak.
A programot eddig is sok vita övezte, de a baleset óta egyre többen megkérdőjelezik, hogy az F-35 már készen áll-e az éles bevetésre. ha sikerül túllendülni a nehézségeken, az Egyesült Államok 3000 repülőt terveznek értékesíteni, a fent felsorolt országok mellett japán és Szingapúr is vevő lehet a csapásmérő gépekre.