Index Vakbarát Hírportál

Néhány méteren múlt, hogy elkerülték minden idők legsúlyosabb légi katasztrófáját San Franciscóban

2018. október 13., szombat 10:59

Csak hajszál híján sikerült elkerülni egy különösen súlyos légi katasztrófát tavaly San Franciscóban, amelynek repülőterén tévedésből egy olyan gurulóúton akartak leszállni az Air Canada légitársaság pilótái, ahol négy menetrend szerinti gép várakozott felszállására.

Csak néhány méteren múlott, hogy nem ez lett a repülés történetének legsúlyosabb katasztrófája

– szögezte le Bruce Landsberg, az amerikai szövetségi közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) vezetője a nyomozást lezáró végleges jegyzőkönyvben.

A jelentés szerint az Air Canada Airbus A320 típusú repülőgépe 140 emberrel a fedélzetén 2017. július 7-én röviddel éjfél előtt engedélyt kapott arra, hogy leszálljon a San Franciscó-i reptér jobboldali 28-as leszállópályáján. A pilóták azonban ehelyett a baloldali 28-as leszállópályával párhuzamos C gurulóútra irányították a gépet, ahol négy menetrend szerinti járat várakozott a felszállásra.

A gép a talaj feletti 30 méteres magasságra ereszkedett le, és átrepült a gurulóúton álló első gép felett. Az érintett gép legénysége ismét gázt adott, a gép még lesüllyedt mintegy 20 méteres magasságra, épphogy átrepült a második gép felett, majd ismét a levegőbe emelkedett

– fejtette ki az NTSB-stáb. A gép 135 utasa és ötfős legénysége nem sérült meg.

A pilóták valószínűleg leszállópályának nézték a C gurulópályát. A legénység feltehetően nem tudta, hogy a baloldali 28-as leszállópálya zárva van, mert repülés előtt és leszállás közben nem konzultáltak eleget a légi irányítással. A kapitány, aki korábban keveset használta éjszaka ezt a repülőteret, maga is beismerte, hogy összetévesztette a két 28-as leszállópályát és a C gurulóutat.

#OTD in 2017, Air Canada Flight 759 (C-FKCK) Airbus A320-211 nearly landed on a taxiway at San Francisco International Airport which was occupied by four airplanes holding short for takeoff. Over 1,000 passengers were at imminent risk. The incident is under investigation. pic.twitter.com/FkNflRYvy5

— Air Disasters (@AirCrashMayday) 2018. július 7.

A kavarodást a pilóta és az irányítótorony közötti kommunikációról készült felvétel is megerősíti, amelyen hallani lehetett, amint az irányítótorony engedélyt ad a landolásra a jobb 28-as leszállópályán, a pilóta jelezte, hogy vette az üzenetet, majd megszólalt egy férfihang, valószínűleg az egyik várakozó gép pilótájáé:

Hová megy ez apasas? Rajta van a gurulóúton!

Az irányítótorony ezután irányította át a gépet a helyes leszállópályára – írja az MTI.

Rovatok