John Vlahides repülőútja Londonból San Franciscóba egészen mókásra sikerült 2008-ban. Megtanította egy légiutas-kísérőnek, hogy kell beduin turbánt csinálni pokrócból, aztán egy fiúnak mutatta meg, hogyan kell papírrepülőt hajtogatni. És az utasok feje felett röptetni. Elég nagy rumlit sikerült vele okoznia.
A férfi jól szórakozott, viszont végig azt hitte, hogy alszik.
Két kis palack bort ivott meg, egy milligram nyugtatót és 10 milligram Ambien nevű népszerű, vényköteles altatót vett be. Rákészült a nagy alvásra, és fogalma sem volt, hogy mit művelt, amíg másnap meg nem látta a fotókat az útról a telefonjában. Akkor viszont minden beugrott neki.
Vlahides egyike volt azoknak az embereknek, akiket a légiutas-kísérők Ambien zombiknak hívnak. Ő még egész jól megúszta, sokkal cifrább ügyek is vannak. Erről írt egy Betty nevű légiutas-kísérő cikket Egy besokallt légiutas-kísérő vallomásai: az Ambien zombik támadása címmel még 2014-ben. A témát a CNN utazásrovata melegítette most fel hosszú cikkben.
Egy amerikai altató gyógyszer neve. A Sanofi gyártja, zolpidem a hatóanyaga. Hogy Magyarországon milyen szerekben van ugyanez az anyag, arról itt olvashat egy listát.
Betty cikkének a főszereplője A Csík (angolul Streak, ami ugyanakkor heccből meztelenül rohangálást is jelent) volt, egy utas, aki levette az összes ruháját, és meztelenül rohant előre az első osztályra. Csak akkor jött rá, hogy mi történt, amikor a személyzet megállította, a kezébe nyomta a ruháját, ő pedig gatyájával a kezében ébredt tudatára.
Egy alvásspecialista orvos, Lois Krahn kutatja is a témát. Utaskísérőkkel is beszélget, meséltek neki olyan sztorit, miszerint egy business classon utazó férfi alkoholt és Ambient kevert, és arra „kelt”, hogy vizelnie kell. Felállt, és rávizelt a mellette ülő utasra. „El tudja képzelni, mennyire nehéz volt megnyugtatni utána a business classt az éjszaka hátralevő részében?”, mondta Krahn.
Hogy ilyenek előfordulnak, azt Taylor Garland, a légiutas-kísérők szövetségének szóvivője is megerősítette. Hozzátette ugyanakkor, hogy ezek azért elég extrém példák, ilyenekből nincs minden nap. Ami sokkal gyakoribb, hogy a bekábult ember a mellette ülőt kezdi el cirógatni.
Az Ambien gyártója egyébként a használati útmutatóban azt javasolja, hogy közvetlen alvás előtt vegye be az ember a szert, és csak akkor, ha utána 7-8 órán át ágyban tud maradni. Ez a gépen elég necces. Az ember nem tud mélyen aludni, mert vannak fények, emberek vannak körülötte, és sokszor van olyan helyzet, hogy a fedélzeti legénység zavarja, megszólítja valamivel őt.
Vlahidesszel is ez történt. A férfi utazási szakíró, és pont a szer bevétele után ment oda hozzá egy utaskísérő, hogy a munkájáról kérdezgesse. Vlahides szerint az egész nem történik meg vele, ha nem tartja őt ébren a stewardess.
A repülőgépeken ráadásul plusz faktorként ott van, hogy eleve dehidratált az ember, fáradt, a levegő még a nyomáskiegyenlítés mellett is ritkább, ami a légzését befolyásolja. És persze a gépeken sokan fogyasztanak alkoholt is.
Ha pedig valaki nem üti ki magát teljesen, és csinál hülyeségeket, akkor is még ott van a kockázat, hogy – mint a gyakorlat mutatja – egyszerűen annyira zavart lesz a leszállásnál is, hogy elfelejti felvenni a bőröndjét, vagy a gépen hagyja a dolgait.
Az Ambien gyártóját, a Sanofit is megszólaltatta a CNN. Ők azt nyilatkozták, hogy mindenki csak szakemberrel konzultálva szedje az egyébként is vényköteles szert.