Index Vakbarát Hírportál

Van valami, ami még a Nyugatnál is jobban támogatja Ukrajnát a háborúban

2023. február 24., péntek 12:09

A Meta többszörös győzelmet aratott az orosz állami média és a dezinformációs kísérletek felett egy évvel az ukrajnai invázió után, mondván, a Kreml befolyása a Facebookon és az Instagramon egyre csökken.

Egy csütörtökön közzétett jelentésében a Meta azt állította, hogy az elmúlt egy évben jelentősen csökkent az állami média aktivitása, beleértve a TASZSZ-t vagy a Szputnyikot, és kevesebb interakciót tapasztalt a tartalmukkal a Facebookon és az Instagramon – írja a Forbes.

Ugyanez vonatkozott Vlagyimir Putyin szövetségesére, Jevgenyij Prigozsinra, az Internet Research Agency néven elhíresült bot-farm alapítójára is, miután a Meta lenyomozta és eltávolította szervezeteinek jelentős számú kamufiókját.

Nem tétlenkedett sokat a Meta

Néhány nappal azután, hogy Oroszország lerohanta Ukrajnát, a Meta elkezdte az orosz állami média tartalmainak lefokozását, hogy az ne jelenjen meg a felhasználók hírfolyamában. Azt is megakadályozta, hogy olyan fiókok, amelyekről úgy vélte, hogy az orosz információs hadviselés részei, reklámozhassanak vagy pénzt kereshessenek a közösségi oldalakon.

Ennek volt az a következménye, hogy az orosz médiumok új platformok után néztek, mind például a Telegram vagy akár a TikTok. Egyes esetekben az orosz állami média nyíltan felszólította követőit, hogy más platformokon kövessék őket

– mondta Nathaniel Gleicher, a Meta biztonságpolitikai vezetője.

Annak ellenére, hogy elrettentettek néhány orosz kísérletet a dezinformáció terjesztésétől, Nick Clegg, az Egyesült Királyság korábbi miniszterelnök-helyettese és a Meta globális ügyekért felelős elnöke szerint „a burkolt tevékenységre irányuló kísérletek meredeken növekedtek”.

Komoly kérdések merülnek fel

Az online dezinformációs tartalmakat vizsgáló Graphika jelentése alátámasztotta a Meta megállapításait, de azt is hozzátette, hogy Oroszországnak a Facebook és az Instagram használatára vonatkozó saját korlátozásai is hatással lehettek erre a folyamatra. A Graphika megállapította, hogy augusztus végére a posztok mennyisége 43 százalékkal csökkent, az aktivitási szint pedig 80 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. Azóta jelentősebb változás nem tapasztalható az aktivitási szintben.

A cég jelentése ugyanakkor rávilágít, mekkora felelőssége van a közösségimédia-platformoknak abban, hogy mennyi teret enged az információ terjedésének, éppen ezért aggodalmukat is kifejezték a cenzúra lehetősége miatt. Mint írják, kérdéseket vet fel, hogy mikor és hogyan érdemes használni ezt az eszközt.

(Borítókép: Onur Dogman / SOPA Images / LightRocket / Getty Images)

Rovatok