2008 óta először sztrájkolnak a Boeing repülőgépgyártó alkalmazottai. A szeptember eleje óta tartó munkabeszüntetést a vállalat úgy oldaná meg, hogy elbocsátja több ezer dolgozóját. A szakszervezet és a vállalat kétnapos tárgyalássorozatukat követően sem jutottak megállapodásra.
A Boeing szerdán közölte, hogy több tízezer alkalmazottját ideiglenesen elbocsátja, miután pénteken mintegy 30 ezer gépkezelő sztrájkolt, leállítva a legkelendőbb 737 MAX és más repülőgépek gyártását.
Az elkövetkező napokban átmeneti szabadságolásokat kezdeményezünk, amelyek számos amerikai székhelyű vezetőt, menedzsert és alkalmazottat érintenek. Úgy tervezzük, hogy a sztrájk időtartama alatt a kiválasztott alkalmazottak négyhetente egyhetes szabadságolást vesznek ki, gördülő alapon
– írta Kelly Ortberg vezérigazgató a dolgozóknak küldött e-mailben.
A sztrájk, amely 2008 óta az első a Boeingnél, a repülőgépgyártó viharos évébe illik, amely azzal kezdődött, hogy januárban a levegőben egy ajtópanel leszakadt egy új 737 MAX repülőgépről. Ortberg azt is elmondta, hogy ő és a Boeing többi vezetője „a sztrájk idejére arányos fizetéscsökkentést vállal”.
A Boeing és a Gépészek és Repülőgépipari Dolgozók Nemzetközi Szövetsége két napon át tárgyalt szövetségi közvetítők jelenlétében. A szakszervezet, amely kedden azt mondta, hogy csalódott a közvetítés első napjával kapcsolatban, szerdán késő este közölte, hogy a tárgyalások újabb napját zárta le, „érdemi előrelépés nélkül”.
Bár továbbra is nyitottak vagyunk a tárgyalásokra, akár közvetlenül, akár közvetítés útján, jelenleg nincsenek újabb időpontok kitűzve. Teljes mértékben elkötelezettek vagyunk amellett, hogy harcoljunk a tagjainknak járó szerződésért
– közölte a szakszervezet.
A kiterjedt elbocsátások azt mutatják, hogy Ortberg felkészíti a vállalatot egy elhúzódó sztrájk átvészelésére, ami valószínűleg nem lesz könnyen megoldható, tekintve a dolgozók haragját. Brian Bryant, a Gépészek Nemzetközi Szövetségének (IAM) elnöke szerint az olyan intézkedések, mint a szabadságolások és a fizetések csökkentése „képmutatás”, tekintettel a vállalat korábbi, a felső vezetők bónuszaira és juttatásaira fordított kiadásaira. „Ez csak része a tervüknek, hogy úgy tűnjön, mintha spórolni próbálnának. A labda a Boeing térfelén van. Akár holnap is rendezhetik ezt a sztrájkot” – mondta Bryant, hozzátéve, hogy ehhez tisztességes bérezésre, nyugdíjra, a bónusz visszaállítására és egészségbiztosításra lenne szükség.
A dolgozóknak küldött e-mailben Ortberg azt írta, hogy a vállalat nem fog olyan „intézkedéseket tenni, amelyek gátolják a jövőbeni teljes felépülésünket. A biztonságunk, minőségünk, ügyféltámogatásunk és kulcsfontosságú tanúsítási programjaink szempontjából kritikus fontosságú tevékenységeket kiemelten kezeljük és folytatjuk, beleértve a 787-es gyártását is”.
A vállalat mintegy 150 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Államokban. Nem világos, hogy pontosan mely alkalmazottakat érintik az elbocsátások. A Boeing mérnökeit képviselő szakszervezet szerint tagjaikat nem sújtja a leépítés. A hat napja tartó sztrájk a vállalat hatalmas beszállítói hálózatát is veszélyezteti, közülük néhányan szintén elbocsátásokat fontolgatnak – mondták többen a Reutersnek.
A sztrájk miatt leállt a Boeing 737 MAX keskeny törzsű repülőgépek, valamint a 777-es és 767-es széles törzsű repülőgépek gyártása, ami késlelteti a légitársaságoknak történő szállítást. Egy nagy kínai bérbeadó azonban közölte, hogy szerdán 50 darab MAX repülőgépre adott új megrendelést 2028 és 2031 közötti szállításra, ami azt jelzi, hogy a Boeing repülőgépek iránti hosszabb távú kereslet továbbra is fennáll.
A gyártó hétfőn közölte, hogy a költségek csökkentése érdekében befagyasztja a munkaerő-felvételt, mivel mérlegét már így is 60 milliárd dollárnyi adósság terheli. A vállalat emellett a 787 Dreamliner kivételével az összes Boeing repülőgép-programhoz kapcsolódó alkatrészekre vonatkozó megrendelést leállította, ami a beszállítóinak is problémákat okoz.
Az egyik vezető beszállító „pániküzemmódnak” nevezte a legutóbbi bejelentést, és azt mondta, hogy ez aláhúzza a Boeing mozgásterének hiányát a már így is feszített mérleg következtében. „Jobb lenne, ha megállapodnának; nagyon közel kerülnek a szakadékhoz” – mondta a neve elhallgatását kérő beszállító. A Boeing részvényei idén eddig mintegy 40 százalékot estek.