Index Vakbarát Hírportál

Washington riadót fújt, Kína hadihajói elárasztják a tengereket

2025. április 11., péntek 10:36

Donald Trump új rendelete a hajógyártás újjáélesztésére válasz Peking növekvő tengeri erejére – szakértők figyelmeztetnek a stratégiai egyensúly felborulására. A kínai hadihajó-építési program mára túlszárnyalta az amerikai flottát mind mennyiségben, mind a gyártási kapacitás tekintetében. Washingtoni elemzők szerint a helyzet már nem csupán kereskedelmi verseny, hanem súlyos nemzetbiztonsági kockázat, ami alapjaiban veszélyezteti a globális erőegyensúlyt.

Miközben Kína szédületes tempóban építi hadihajóit, az Egyesült Államok kormánya próbálja újjáéleszteni hajóiparát. Donald Trump elnök április 9-én végrehajtási rendeletet írt alá „Amerika tengeri dominanciájának helyreállításáról” – de szakértők szerint ez csak az első lépés egy hosszú úton.

A washingtoni Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központ (CSIS) jelentése szerint a helyzet drámai: Kína legnagyobb állami hajógyára 2024-ben több kereskedelmi hajót épített, mint az amerikai hajógyártó ipar a második világháború óta. Kína a globális kereskedelmi hajógyártás 50 százalékát uralja, az Egyesült Államok részesedése mindössze 0,1 százalék.

Drámai különbségek a termelési kapacitásban 

„Ez nem csupán gazdasági, hanem nemzetbiztonsági kérdés is” – nyilatkozta Matthew P. Funaiole, a CSIS alelnöke.

Kína kettős felhasználású hajógyárai egyszerre termelnek kereskedelmi és katonai hajókat, lehetővé téve a Népfelszabadító Hadsereg Haditengerészetének gyors bővítését

– fogalmazott. 

A kínai haditengerészet már most több hadihajóval rendelkezik (400), mint az amerikai (295), és 2030-ra várhatóan 425 hajós flottát üzemeltet majd. Ráadásul a kínai flotta jelentősen fiatalabb – hajóik 70 százalékát 2010 után bocsátották vízre, míg az amerikai flottánál ez csak 25 százalék.

Az új kínai hajók között megtalálhatók a Type 055 Renhai lopakodó rombolók (a Kínai Népköztársaság Haditengerészetének legnagyobb felszíni hadihajója) és a Fujian repülőgép-hordozó elektromágneses katapultokkal. Kína aktívan teszteli az amfíbiás platformokat is, amelyek lehetővé tennék tankok és katonák gyors partra szállását – különösen veszélyes fejlemény Tajvan szempontjából.

Trump stratégiája a tengeri hatalom helyreállítása 

Trump rendelete tartalmaz egy átfogó tengeri akciótervet, a védelmi termelési törvény felhasználását közvetlen beruházások ösztönzésére, tengeri biztonsági alap létrehozását, valamint képzési lehetőségek bővítését a szakképzett munkaerő hiányának kezelésére.

Ha nem cselekszünk most, Kína hamarosan abszolút dominanciára tesz szert ezen a stratégiai szektoron belül

– figyelmeztetett Brian Hart, a CSIS Kína-szakértője.

Az amerikai hajógyártó ipar strukturális problémákkal küzd: munkaerőhiány, késések és irreális költségvetési előrejelzések. Egy kongresszusi jelentés szerint az amerikai hajógyártás „állandó válságkezelési állapotban” van. Egy repülőgép-hordozó építése 11 évig tart, egy tengeralattjáróé vagy rombolóé 9 évig.

A tajvani kérdés és a jövőre vonatkozó kilátások

Különösen aggasztó, hogy külföldi cégek – beleértve amerikai szövetségeseket is – közvetetten hozzájárulnak Kína haditengerészeti fejlesztéseihez. A CSIS kutatása szerint a külföldi vállalatok vásárolták meg a kettős felhasználású hajógyárak kereskedelmi termelésének 75 százalékát.

Stephen Biddle, a Columbia Egyetem professzora a jelenlegi helyzetet a második világháborúhoz hasonlítja, de fordított szereposztással. Akkor az amerikai ipari fölény ellensúlyozta a kezdeti veszteségeket a fejlettebb japán haditengerészettel szemben. Ma hasonló forgatókönyv játszódhat le, de Kína javára.

Bár az amerikai haditengerészet továbbra is előnyökkel rendelkezik – jobb felszereltség, fejlettebb érzékelők, nukleáris tengeralattjárók és tapasztaltabb legénység – a szakértők figyelmeztetnek, hogy ez az előny elégtelennek bizonyulhat komoly konfliktus esetén. Ahogy Jacob Shapiro geopolitikai elemző fogalmazott: „Mit számít, ha van 250 kiváló hajónk, amikor Kína ezreket képes gyártani?”

A CSIS sürgeti az amerikai adminisztrációt, hogy törje meg a kínai „kettős felhasználású” hajógyártási ökoszisztémát, szakítsa meg a pénzügyi kapcsolatokat a kínai állami hajógyárakkal, és fektessen be saját és szövetséges kapacitásokba. A szakértők figyelmeztetnek: a kínai hajógyártási dominancia leküzdése évtizedekig tartó erőfeszítést igényel majd.

Rovatok