Index Vakbarát Hírportál

Kolosszális büntetést kaptak a római Colosseum évtizedeken át élősködő, hivatalos jegyüzérei

2025. április 11., péntek 15:52

Rafinált módszerrel, számítógépes botok bevetésével szinte teljesen ellehetetlenítették, hogy a hétköznapi turista normál áron vegye meg az amúgy sem túl olcsó belépőjét Róma egyik legnépszerűbb látványosságába.

Összesen csaknem 20 millió eurós, napi árfolyamon több mint 8,1 milliárd forintos pénzbírsággal sújtották a Colosseum belépőinek értékesítésével foglalkozó központi jegyirodát, valamint hat utazásszervező társaságot. Egyszerű, de fondorlatos módszerrel, szoftverbotok – azaz kreált robotok – tömegével foglalták le a jegyeket, amelyeket közönséges halandó alapáron már nem tudott megvenni.

„Gyakorlatilag ellehetetlenítették” az online vásárlást – állapította meg a példás büntetést kiszabó olasz trösztellenes hatóság, az AGCM, amely a büntetés mértékénél a számítógépes csalást, és a mesterségesen felduzzasztott árú továbbértékesítést is szem előtt tartotta.

A jelentésből nem derül ki, hogy a hivatalos „üzérek” hosszú évek alatt mekkora bevételre tettek szert, gyakorlatilag munka és extra erőfeszítés nélkül.

A Colosseum nemcsak Róma, hanem a világ egyik legnépszerűbb látványossága is. Tavaly több mint 12 millió turista kereste fel az ódon falakat – jegyezte meg a The Guardian.

Rómában egyébként is rájár a rúd a turistákra: zsebtolvajlás szempontjából az olasz főváros vezeti a nemzetközi szégyenlistát. Két nevezetessége, a Colosseum mellett a Trevi kútnál is résen kell lenni, és igencsak óvni a pénzt meg a mobilt.

„Tudatos vásárlás”

A Colosseum belépőinek értékesítését 1997 és 2024 között a CoopCulture irányította. „Tudatosan hozzájárult ahhoz, hogy a normál árú jegyek nagy számban és hosszú időn át elérhetetlenek legyenek” – állapította meg az AGCM, amely a haszonlesés érdekében tanúsított magatartásért a legnagyobb, 7 millió eurós pénzbírsággal a jegyirodát sújtotta.

Azóta megvonták a Colosseumhoz kötődő jegyértékesítési jogát, így kínálatában jobbára vidéki néznivalók maradtak.

A CoopCulture egyrészt nem tett megfelelő lépéseket az automatizált jegyhalmozás ellen, másrészt saját ismeretterjesztő túráihoz kötve megtartotta a belépők jelentős hányadát, és ezzel tetemes profitot termelt

– indokolta döntését a trösztellenes hatóság.

Miután a turisták normál áron nem tudtak jegyet vásárolni, kénytelenek voltak közvetítő utazásszervezőkhöz és más online platformokhoz fordulni, amelyek természetesen már magasabb árakon értékesítették a jegyeket idegenvezetéssel, szállodai vagy elsőbbségi átvétellel, valamint egyéb extrákkal kiegészítve.

A húszmilliós bírság fennmaradt részét összesen hat „bűnrészes” olasz, német, holland és ír utazásszervező között osztották ki.

A közvetítők szoftverbotok és egyéb eszközök segítségével tömegével vásárolták a jegyeket, így a normál árú belépők rövid idő alatt eltűntek a CoopCulture kínálatából.

A hasznot a jegyiroda és a közvetítő utazásszervezők fölözték le

III. Károly király és felesége, Camilla római hivatalos látogatásuk alatt egyben huszadik házassági évfordulójukat ünnepelték, és persze a Colosseumot is felkeresték.

A brit uralkodópárnak természetesen nem kellett belépőt vásárolnia, ami alapáron 18 euróba, csaknem 7400 forintba kerül.

Ezért az összegért a látogató húsz teljes percet tölthet az amfiteátrum fő szintjeinek bebarangolásával

A „teljes élményt” nyújtó jegy ára a Colosseum mellett bebocsátást szavatol a Fórum romjaira és a Palatinus-hegyre. Ezek a jegyek azonban szinte állandóan elérhetetlenek voltak – szögezte le az AGCM. A turistáknak nem maradt más választásuk, mint hogy egyéb csatornákon próbálják megvásárolni, általában jóval magasabb áron a belépőket. A hasznot pedig a jegyiroda és a közvetítő utazásszervezők fölözték le.

(Borítókép: A Colosseum Rómában, Olaszországban 2009. július 27-én. Fotó: Giorgio Cosulich / Getty Images)

Rovatok