Index Vakbarát Hírportál

Iskolások modellezik az EP-t

2016. április 11., hétfő 21:25

A hivatalos megnyitóval hétfőn megkezdődött a budamep16 elnevezésű esemény, amelynek keretében egy héten át csaknem kétszáz európai középiskolás modellezi Budapesten az Európai Parlament(EP) működését.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) tartott rendezvényen Gajus Scheltema budapesti holland nagykövet kiemelte: jelenleg országa tölti be az EU soros elnöki posztját, és e feladat ellátása során mind a 28 tagállam érdekeit figyelembe veszi, egyúttal konkrét eredményeket akar elérni, írja az MTI. Munkájában a holland elnökség szorosan együttműködik az uniós intézményekkel, különösen az EP-vel, mert ez képviseli az európai népet, a polgárokat - mutatott rá. Hozzátette: az EP az unió egyik legfontosabb pillére.

A diplomata kijelentette: komoly kihívásokkal teli időszak a mostani. A kihívásokra példaként említette a napokban Hollandiában tartott referendumot, amelyen a szavazók többsége elutasította az ukrán társulási szerződést. A szerződés ratifikációs folyamata nem folytatódhat úgy, mintha mi sem történt volna, idő kell ahhoz, hogy megoldást találjanak a helyzetre - mondta. Úgy látja, a népszavazás eredménye a növekvő euroszkepticizmussal függ össze. 

Balázs Péter, a Közép-európai Egyetem tanára, korábbi uniós biztos, volt külügyminiszter beszédében azt hangsúlyozta, hogy csak a pluralista megközelítés vezethet a problémák valódi megoldásához, ezért fontos a tapasztalatcsere és az, hogy tanuljunk egymástól. Az EP talán nem tökéletes intézmény, de jó példa erre a megközelítésre - mondta.

Erdődy Gábor, az ELTE nemzetközi rektorhelyettese köszöntőjében üdvözölte, hogy idén Magyarország lehet az EP működését modellező rendezvény házigazdája, valamint azt is, hogy a megnyitónak az egyetem ad otthont. Mint mondta, az intézmény mindig nagy hangsúlyt helyezett a kapcsolattartásra a középiskolás diákokkal. Kiemelte: a résztvevők remélhetőleg hosszú távon is jól hasznosítható tapasztalatokat szereznek az eseményen.

Az egyhetes rendezvényen a középiskolások az Európai Parlament működését modellezik: a problémákra bizottsági üléseken keresnek megoldást, majd egy formális lobbit követően az Országházban tartandó, kétnapos plenáris ülésen vitatják meg a határozati javaslatokat. A diákok tíz különböző bizottságban foglalkoznak az Európai Unió egészét érintő problémákkal, így a többi között migrációval, a biztonságpolitikával, a klímaváltozással, az energiahatékonysággal és a nők jogaival is.

Rovatok