Index Vakbarát Hírportál

Ez a poszt a következő Percről percre része:

Csak nézni, ahogy telik a kurva élet

Még soha nem látott Tarr Béla-filmet, sőt egy képkockát se? Látott, de nem élvezte vagy értette? Mi elvégezzünk ön helyett a nehezét, tartson velünk a reménytelenség sárral megágyazott útján, isten és szeretet nélkül, rengeteg szél- és esőgéppel. Készüljenek fel, mert ez bizony egy munkanap Tarr Bélával.

Fontosabb részletek
  • A Sátántangó Krasznahorkai László regénye 1985-ből.
  • Tarr Béla második nekifutásra forgatta le 1994-ben, miután 1991-ben elkezdték előkészíteni.
  • Tarr Béla bevallása szerint százezer méter nyersanyagot forgattak el. A rontott tekercsekkel a városi legenda szerint két film is jól járt.
  • Susan Sontag állítólag évente egyszer megnézte a monumentális eposzt.
  • Két tavaszon és két őszön át 120 napig forgatta a kicsi, húszfős stáb.
  • Nem lehet pontosan tudni, hány perces a film, láttunk 420, 430 és 450 perces hosszokat is.
  • Tarr Béla állítólag befejezi a filmezést: 2008-ban a Cahiers du cinémának adott interjújában beszélt először arról, hogy A torinói ló lesz az utolsó filmje, amivel idén Berlinben elnyerte az Ezüst Medvét.
  • Facebook-csoportban gyűjtük mindazokat, akik látták már a filmet. Csatlakozzatok, ha igen!

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Mundruczó Estikéjét nyilván Tóth Orsi játszaná, és a filmtörténet legkeményebb jelenetetét hoznák össze a kis cicával.


  • A beszéd alatt végig Víg Mihály arcát mutatják, amint mondja ezt a hosszú beszédet. A szöveg és a film közötti szövegromlásokból arra tudok következtetni, hogy ezek a szövegek nem tudásból következő renyheségek. Meglep, hogy egy ilyen szépíró, mint Krasznahorkai, engedi a szövegét romlani Víg Mihály és Tarr Béla által, és Tarr Bélától is furcsállom, hogy nem követel pontos szövegtudást színészeitől.

    Más: amikor a végítéletről beszélt irimiás, megszólalt a Bajza utcában a harang, egyszerre kaptunk a szívünkhöz mindhárman – ha nem lenne nagy szó, azt mondanám, kegyelmi pillanat volt.

  • A visszavonhatatlan végítélet beteljesedik - mondja épp Víg Mihály, amikor pontban 15 órakor megszólalt az evangélikus templom harangja, mintegy pontot vagy felkiáltójelet téve a mondat végére.

  • "Mégis rábasztál kopasz, zsugori, faszfej, geci" – isteni zárójelenet lenne egy másik filmben, hogy ezután a kiüresedett telepen Kamondi még pakol a kocsmában. A káromkodás annak szólt, hogy a telepiek elhagyják a telepet, így Kamondinak nem lesz több kuncsaftja. A 185. oldalon tartunk.

  • Máshol is feltűnt már, hogy a film – bár egyébként elég alaposan követi a könyvet – durvább káromkodásokat használ, mint a könyv. A  „mégis rábasztál, kopasz, zsugori, faszfej geci” például a könyvben „ráfaragtál, vén zsugori”.


  • Hajdu Szabi színes-szagos varázsvilágot teremtene, amiben azért felbukkanna a boldogság is, mintha begombázva járnák el a sátántangót.

  • Szétvertek négyen egy szekrényt, darabokra aprították. Messziről figyel a kamera, nem merészkedik közelebb.

  • Távolról mutatják ezt a sáros televényt, aminek a közepén baltákkal szétvernek egy szekrényt, mivel nem tudják magukkal vinni az Irimiás által ígért új életbe. (Ez a baltával szekrényszétverés-jelenet Grecsó Krisztián új regényében, a Mellettem elférszben is szerepel, mint az új élet, a régi élet hátrahagyásának egy fontos jelenete, ott a lakótelepi lakásba nem tudják bevinni a falusi szekrényt.) Vajon hányszor vették fel ezt a jelenetet, hány szekrényt vertek szét, mire sikerült felvenni jól?

  • A telepiek elhagyják a telepet, hogy megvalósítsák máshol Irimiás mintagazdaságát. Persze ez sem egy kapkodós snitt.

  • Tényleg az úton mennek, és nagyon-nagyon-nagyon-nagyon-nagyon hosszan. Itt az elkövetkezendő beállítások is ezt a vonulást mutatják más-más szögekből.

  • Pálinkáznak, üvegből, húzóra.

  • Tizenkét perc alatt el is jutottak a tervezett mintagazdaság helyszínéhez, egy romos kastélyhoz.

  • A könyv szerint a kastély éppen tizenkét kilométerre van a teleptől. Tizenkét perc alatt érkeztek meg, tehát vagy az van, hogy a szereplők 60 kilométer/órával haladtak, vagy néha még Tarr Béla is felgyorsítja az eseményeket.

  • A Gyula és Békéscsaba között levő Széchenyi-Wenckheim kastély romja volt a forgatás helyszíne.


    View A Sátántangó kastélya in a larger map

  • Dyga Zsombor egy békásmegyeri lakótelep tetején, kicsiben, elviccelve.

  • A doktor szenvedése után újabb pont, ahol a film elveszítheti a legelszántabb nézőt is. Több mint húsz perce nem igazán történt semmi azon hívül, hogy a telepiek áthurcolkodtak a kastélyba. Arcokon pásztáz lassan a kamera, kétségbeesett bizakodás egyiken-másikon.

  • Goda Kriszta szeretettel nyúlna az anyaghoz, rendesen felsnittelné, Fenyő Iván lenne Irimiás, Csányi Sanyi meg Petrina. Schell Juci játszaná Kránernét. Kálomista Gábor százezres nézőszám alatt nem nyugodna meg.

  • Valaki fingott, de a szereplők sem tudják, hogy ki volt, nemhogy mi.

  • A álmok köre, felülről mutatják a szereplőket, miközben Ráday Mihály narrálja, hogy éppen miről is álmodnak.  Nézzük is meg.

  • ...már megnézhettük volna a Kincs, ami nincs, a Különben dühbe jövünk és az És megint dühbe jövünk című Bud Spencer–Terence Hill-filmeket.

  • Clint Eastwood önmagának adná a kemény arcélű Irimiás szerepét, nézne hosszan bele a szélbe, ez már ment neki néhány westernfilmben is. Mindenképpen lenne tanulság, hősiesség és erkölcsi győzelem a filmben.

  • A két hamis próféta a kastélyban hagyja a telepieket, akik rossz álmokról panaszkodnak egymásnak. Irimiásik Sanyival hármasban mennek egy földúton, a kamera addig veszi őket, amíg már nem is látszanak a távolban.

  • Ez a híres kép, amit mindenhol mutatnak a Sátántangóból: Irimiás, Petrina és Horgos Sanyi mennek a pusztában.

  • Nem pontosan érthető a filmben, hogy itt most mi is történik, a könyv sem sokat segít: “Tőlük jobbra, az elmocsarasodott, élettelen föld felett úgy tizenöt-húsz méterrel egy lágyan ringó, áttetsző fehér fátyol lebegett, s lassan, méltóságteljesen ereszkedett lefelé. Még fel sem ocsúdhattak a meglepetéstől, amikor döbbenten látták, hogy ez a „fátyolszerű valami” abban a pillanatban, amint földet ér, egyszeriben semmivé foszlik. „Csípjetek belém!” – nyögte Petrina, s hitetlenkedve megrázta a fejét. A „kölyöknek” tátva maradt a szája a csodálkozástól, aztán, mikor látta, hogy se Irimiás, se Petrina nem tud mit mondani, magabiztosan megjegyezte. „Mi az, nem láttak még ködöt?” „Ez neked köd?! – csattant fel Petrina idegesen. – Ne beszélj itt hülyeségeket! Mérget veszek rá, hogy ez valami… olyan… esküvői fátyol… Mester, én rosszat sejtek…” Irimiás értetlenül nézte a helyet, ahová az előbb a fátyol leereszkedett. „Ez egy vicc. Petrina, szedd össze az eszed, és mondj valamit.” „Oda nézzenek!” – kiáltotta a „kölyök”. S nem messze az előbbitől, egy másik lassan alászálló fátyolra mutatott. Megbabonázva nézték, ahogy ez is eléri a földet, majd – mintha tényleg ködből volna – elenyészik… „Gyerünk innen, mester! – javasolta Petrina reszkető hangon. – Ahogy elnézem, mindjárt potyogni kezdenek a cigánygyerekek is…” „Biztos, hogy van erre valami magyarázat! – mondta határozottan Irimiás. – Csak tudnám, mi az ördög!… Az nem lehet, hogy egyszerre hülyültünk meg mind a hárman!”

  • Egy kis jancsóizmus: lovak kóricálnak a város főterén. Mint kiderül, a vágóhídról szabadultak el.

  • “Elszabadultak a lovak a vágóhídról”, ezért lovakat látunk egy város főterén. Ezt is hogy csinálták meg? Leszállították ezt a sok lovat, szélnek eresztették őket hajnalban, és ha jó volt a felvétel, akkor nem ismételték meg? Elképzelni sem tudom, milyen lehetett ez a régi magyar filmforgatás, amikor Jancsótól kezdve mindeki lóval dolgozott. A mostani középnemzedék, Török, Pálfi miért irtózik a lovaktól?

  • Növényevő, páratlanujjú patás haszonállat, a vadlóból háziasították öt-hatezer évvel ezelőtt Közép-Ázsiában, majd a mai Dél-Oroszország, illetve Mezopotámia területén. Eleinte málhás, majd hátasállatként hazsnálták, de a húsát is fogyasztják (különben mit keresnének a lovak a vágóhídon).

  • Most éppen kétszer egy deci kevert, és egy kisfröccs fogy el a filmben. 222 oldal a könyvben. Egyre fáradunk, kizsigerel a film. A Sátántangó igazi főszereplője egy pár órája már én, a néző vagyok, meg én, mint Valuska, de ennek heroikus győzelmét csak pár évvel később, a Werckmeister harmóniákban mutattam meg. Figyelem a figyelmemet. Ásításokat számolok, csukódó szemeket, mert akkor máshogy kell ülni. Sokat iszom, és figyelek, hogy el ne éhezzek, mint a Tour De France egy nehezebb hegyi szakaszon.

    Eddig a nap számokban: 0,33-as kóla, 2 dl narancslé, teák, 2 zsemle 2 kefírrel, 1 túrós batyu, 1 citromtorta nagypapámtól, Ronchero quesadilla, 2 pisálás. Zsibbadó láb, fájó hát, hosszabb és lassabb pislogások. A holtponton rég túl vagyok, de biztos vagyok benne, hogy moziban óriásiakat aludnék rajta. A jegyzetelés ébren tart.

  • Bocsánat, de nem bírok ki hét órát szóvicc nélkül.

  • Esik az eső, a kastélyban a telepiek szidják Irimiást, amiért megépett a pénzzel. A regényből tudjuk, hogy egy munkás éves fizetése húszezer forint. A cselekmény a rendszerváltás előtt játszódik.

Rovatok