Heteken belül elkezdődhet a legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó kiemelése a Tiszából. A még 2012-ben elsüllyedt roncsot októberben hozták a felszínre, azóta zajlott a kiemelés tervezése, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása.
A jelenleg a Tisza Szeged melletti szakaszán úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben, illetve hogy ne akadályozza majd a téli mentőakciót, amelyet a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. szakemberei végeznek majd.
Közleményükben azt írják, hogy a kiemelést 15 darab egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik elő majd, hogy a hajóroncsot a partra tudják vinni.
„A ballonokat külön erre a célra gyártattuk, hiszen a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültségeket igényel. A közel 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe. Amikor a körülmények lehetővé teszik, a vontatást haladéktalanul megkezdjük”– mondta el Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.
A Szőke Tisza 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit a hajó megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.
A Szőke Tisza történetéről részletesen itt írtunk.
Ne maradjon le semmiről!