Hattie McDaniel volt az Elfújta a szél egyik legkedveltebb szereplője a fekete bőrű Mammy Vivien Leigh mellett, s az első afroamerikai színész, aki Oscar-díjat kapott 1940-ben a legjobb női mellékszereplő kategóriában.
McDaniel mégis megalázó elbánásban részesült a ceremónián, először be se akarták engedni a hotelbe, ahol a díjátadót tartották, a neve nem szerepelt a fő asztalon ültetettek között, végül a film producereinek sikerült elérni, hogy asztalt kaphasson. Ám csak egy szegregált asztalt kaphatott, távol attól az asztaltól, ahol a film többi sztárja ült.
Hattie McDanielnek azonban még a szegregált asztalhoz is hihetetlen útja vezetett: 1895-ben született felszabadított rabszolgák tizenharmadik gyermekeként. Nemcsak színész volt, komika, de professzionális énekes-dalszerző is, rádióműsort vezetett, tévésztár lett, számos bluesdal köthető a nevéhez. Miután Los Angelesbe költözött, eleinte nem kapott munkát filmekben, ezért szakácsként és házvezetőnőként kellett dolgoznia, aztán varietékben lépett fel, majd első fontosabb filmszerepe ironikus módon szintén egy házvezetőnő volt a The Golden West című filmben.
Ő volt az első fekete nő, aki rádióban szerepelt, a Hollywoodi Hírességek sétányán két csillaga is van: az egyiket a rádiózás történetében nyújtott fontos szerepéért kapta, a másikat színészi munkásságáért. Élete és munkássága igen fontos Hollywood történetében, hiszen felbukkanása után változott meg az a tendencia, hogy fekete színészek csak pejoratívan sztereotip, sablonos szerepeket kaphattak.
Terítéken a főbb kategóriák, a cikkben a lista, csak klikkelni kell és szavazni. Ebből legalább kiderül, hogy az Index olvasói mire vagy kire szavaznának. Hajnalban pedig majd összevetjük a díjazottak listájával.
Papíron természetesen az Oscar-gálákra is vonatkozik egy bizonyos dress code, ami az átadó esetében a formális öltözetet takarja. A férfiaknál ez fekete öltönyt és nyakkendőt jelent, míg a nőknél nagyestélyit.
Az évek során azonban egyre lazultak a szabályok, a férfiak sokkal gyakrabban viselnek színes ruhát, például sötétkék és tengerészkék zakót. A hölgyek is bátran játszadoznak a ruhák hosszával, sőt néha már ők is zakóban és nadrágban jelennek meg a vörös szőnyegen.
Ha a leírtak alapján nem tudnánk elképzelni, hogyan fest egy „oszkáros″ öltözék, íme egy válogatás a legjobb és a legrosszabb ruhákból.
Nagy pánik lett úrrá 2000-ben az Akadémián, mert három nappal a díjkiosztó előtt eltűntek az Oscar-szobrocskák. Az utolsó pillanatban egy hajléktalan találta meg őket a szemétben három kivételével, neki hálából két tiszteletjegyet adtak a gálára. A hajléktalan meg is jelent, a közönség állva ünnepelte, arról viszont nem tudni, mi lett az illető sorsa a későbbiekben.
Egy szobor értéke 2008 körül 500 dollár körül volt, de egy konkrét sztár szobrocskája dollár százezrekben mérhető. Az Amerikai Filmakadémia 1950 óta előírja, hogy a díjazottak a szobrot nem adhatják el. Korábban persze már rengeteg régebbi szobrot eladtak különböző árveréseken.
Az Oscar-gálák a filmünnepély elmaradhatatlan eseményei. Igazi gasztronómiai orgiának számít. Az ételekről az utóbbi negyed évszázadban egy osztrák séf, Wolfgang Puck gondosodott. Ez idén is így van, csak éppen dobozokban szállítja a finomságokat. Degusztátor rovatunkban erről írt Vajda Pierre. Most mindenki belekóstolhat...
Összeállítottunk egy kis szájbarágót, vagyis ebben a cikkben csupa olyan kérdésre adunk választ, ami biztosan az eszünkbe jut az Oscar-díjátadóról. Vagy nem jut az eszünkbe, de most jó olvasni róla.
Az Index kulturális rovatának tagjai élőben figyelik a 93. Oscar-díj-átadó eseményeit, és percről percre bejegyzésekkel jelentkeznek minden olyan hírrel és témával, amely valamilyen módon kapcsolódik az Oscar-díjhoz.
Töltsék velünk a hajnalt, a későn ébredők pedig hétfőn olvassák, nézzék vissza az eseményeket itt az Indexen!