Index Vakbarát Hírportál

Oscar Isaac új filmje folyik a csapból is, megnéztük, mire a nagy felhajtás

2022.08.23. 05:43

A bőség zavarában voltunk, amikor azon gondolkoztunk, hogy hol nézzük meg Oscar Isaac új filmjét, hiszen augusztus elején, pár nap eltéréssel az HBO Maxon és a hazai mozikban is bemutatták a The Card Countert. Hogy tényleg ne legyen egyszerű az ember dolga, kétféle címet kapott a produkció: az HBO Maxon A játékos, míg nagyvásznon Svindler néven kell keresni. Nem csak a főszereplő miatt volt nagy bizodalmunk a Svindler felé, hiszen ezt az új drámát a Taxisofőrt íróként, az Amerikai dzsigolót rendezőként is jegyző Paul Schrader rakta össze, Martin Scorcese produceri felügyeletével. Nem csalódtunk, igazi oldschool amerikai rémálmot tettek le elénk az asztalra a nagy múltú szakemberek.

Oscar Isaac a Svindlerben egy rendkívül visszahúzódó fickó, bizonyos William Tell bőrébe bújik, aki egyik kaszinóból a másikba jár, számolja a lapokat, és a nyereményekből él meg. Ha elkapnák, csalásért nagyon megrángatnák Williamet, épp ezért kínosan ügyel rá hősünk, hogy sose nyerjen túl sokat egyszerre. A Svindler az elején klasszikus sportfilmnek tűnik, pláne, hogy felbukkan a színen a játékosmegfigyelő La Linda (Tiffany Haddish), aki felkarolná az ügyes kezű kártyást, de aztán valami egészen másba fordul át a történet. Road movie-ba? Háborús filmbe? Romantikus thrillerbe? Igen, igen, és igen.

A póker, a kaszinók világa, az amerikai álom megélése mindössze sallang és menekülés William Tellnek a múltja elől. A férfi ugyanis katona volt, a tetteivel pedig újfent kénytelen szembenézni, amikor megkeresi őt egy Cirk nevű bosszúszomjas kölyök (Tye Sheridan alakításában), hogy a svindler segítségét kérje.

A Svindlert meditatív érzés nézni. Oscar Isaac nagyszerűen adja át ezt a poszttraumás stressztől szenvedő egyént, aki annak idején a Szaddám-rezsim börtönében, az Abu Ghraibban iraki foglyokat kínzott, durva módszerekkel. A történelmi háttérnek nem muszáj utánanézni, a visszaemlékezéseknek és William rémálmainak köszönhetően egész pontos képet kapunk, milyen rémtetteket hajtottak végre az egyenruhások.

A feszültség a Svindlerben mindvégig ott van, hiszen felsejlik két lehetséges kiút is William Tell számára: az egyik ugyebár az erőszakos önbíráskodás lehetősége, amit Cirk kínál. A másik pedig La Linda, hiszen a nővel romantikus kapcsolatba keveredik a kártyás, így a sötét alagút végén ott pislákol a remény, és a normális, hétköznapi élet ígérete. Oscar Isaac és Tiffany Haddish között nagyszerű a kémia, bár Tye Sheridan bármiféle ihlet felmutatása nélkül kilóg a sorból hozzájuk képest – főleg, ha belegondolunk, hogy eredetileg Cirköt a sokak által kaotikus zseninek tartott Shia LaBeouf játszotta volna…

Őszintén szólva, kissé nyomott hangulatban álltunk fel ez elől a film elől. A Svindler eltompítja az embert, nagyjából úgy érezzük magunkat a látottaktól, mintha mi is háborús bűnösök lennénk. Oscar Isaac sokáig viszi a hátán a show-t, de a csúcsponton sajnos a legutóbb a Holdlovag című sorozatban látott sztár is besül. Nincs tetőpont, elmarad a katarzis, az érzelmi robbanás, és csak ülünk, hogy ugyan mi a fene volt Paul Schrader célja ezzel az egésszel?

A Svindler depresszióba akarja dönteni a saját nézőjét? Lefejteni a felesleges cicomát a nagy amerikai álomról, arról, hogy nyugaton még a kerítés is kolbászból van, a fű zöldebb, és a magyar madaraknál az ottaniak sokkal szebben csicseregnek? Mert akkor a direktor sikerrel járt, elfogyott körülöttünk a levegő, és megkönnyebbültünk, hogy végre elhagyhatjuk a mozitermet, és friss levegőt szívhatunk egy kicsit.

Paul Schrader új filmje rettenetesen nyomasztó, és nincs semmiféle kielégülés benne, csak az állandó lelki nyomor, ami minden szereplőt másmilyen okokból, de éjjel-nappal kínozza. A Svindler régimódi dráma, valós történelmi háttérrel, ami extra pikantériát ad az egésznek.

Újra soha nem néznénk, nem vagyunk mazochisták, de van olyan különleges a Svindler, hogy egyszer mindenképp érdemes benevezni rá. A pókeres, kártyás maszlagtól nem kell megijedni, itt tényleg a megfogható, személyes tragédiákon van a hangsúly, illetve azon, hogy vannak olyan dolgok, amelyeken egyszerűen képtelenség túllépni.

6,5/10

A Svindler/A játékos a magyar mozikban és az HBO Maxon is elérhető.

Aranyköpések

Könyv az életünkről, mindennapjainkról, azok nehézségeiről 14 kortárs író egy inspiráló novelláskötetben

MEGVESZEM
Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM