Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem fogja vissza magát a Netflix új testcserés filmje
További Cinematrix cikkek
- Robert De Niróval és Ben Stillerrel együtt érkezik az Apádra ütök folytatása
- Kegyetlen királydráma lett a legújabb Gyűrűk Ura-film
- Ilyen ez a meztelen csobbanás Törőcsik Franciskával
- Transznemű nőt jelöltek a 2025-ös Golden Globe-ra a főszereplő kategóriában
- Még az ünnep hangulatát is megöli ez a netflixes karácsonyi film
Már megint egy elsőfilmes rendező, aki kiforgat egy jól ismert zsánert magából. Nem kell túl sokat visszamennünk az időben, hogy valami hasonló bravúrra példát találjunk, Jane Schoenbrun az I Saw the TV Glow-val csavart egy nagyot a Twin Peaksen és a Twilight Zone-on, egy magabiztos mozdulattal tinis környezetbe ültetve őket. Most pedig a Netflixen október 4-én bemutatott Ami belül van csinál meg valami hasonlót, Greg Jardin újdonsága ugyanis egy testcserés film, amelyben a lehetőségeket egy nagyszámú szereplőgárdával a maximumra tekeri az alkotó, s egyszersmind olyan bátor fordulatokat is bedobál a történetbe, amelyeknek hála egészen kiszámíthatatlanná válik a végkimenetel.
Az Ami belül van című filmnek nem kell sok, hogy elkezdje pumpálni a feszültséget a nézőbe. Az elején egy fiatal párocskát ismerünk meg Shelby (Britanny O’Grady) és Cyrus (James Morosini) személyében, akik kihűlt kapcsolatukat igyekeznek egy picit feldobni. Mi lenne erre jobb módszer, mint egy kis szerepjáték, a lány parókát és dögös fehérneműt ölt, de nagy csalódására a fiújának az érdeklődését még ezzel sem tudja visszahozni. Mindketten függői ugyanis az online térnek, Shelby legnagyobb hobbija az Instagram-celebek irigylése, míg Cyrus valami egészen mást csinál, miközben alulöltözött nőket nézeget a közösségi médiában.
Nemcsak őket, hanem még jó pár régi barátot is meghív a kecójába Reuben (Devon Terrell) egy görbe hétvégére, elvégre az esküvője előtt muszáj még egy hatalmasat bulizni. Ide érkezik meg Nikki (Alycia Debnam-Carey), aki nyilván sikeres celebcsaj, de a hangulaton a hippi Maya (Nina Bloomgarden), a gazdag ficsúr Dennis (Gavin Leatherwood) és a mindig laza Brooke (Reina Hardesty) is próbálnak javítani. Nem indul a legzökkenőmentesebben a partizás, főleg, hogy betoppan az excentrikus feltaláló, Forbes (David W. Thompson) is a végére, ráadásul egy titokzatos aktatáskával a hóna alatt, és meginvitálja barátait egy kis játékra. Darabolás nem lesz, ez nem a legújabb Fűrész, és Jigsaw is elmarad, de őrületből így sem lesz hiány, annyit elárulok.
Az egész tényleg egy ártatlan testcserés mókának indul, de esendő fiatalokról van szó, az író-rendező Greg Jardin pedig bátran veti bele magát a közöttük lévő bonyolult kapcsolatrendszerbe. Nem fogok kertelni, erre a filmre igenis oda kell figyelni, ha valaki a telefonját nyomkodja közben – mint a streamingnézők egy része szokta –, iszonyú könnyű lemaradni a történésekkel.
A játék lényege röviden, hogy a táskából előkapart kísérleti technológia használatával a jó barátok testet cserélnek, és mindössze a „játékmester”, azaz Forbes tudja, hogy ki kicsoda valójában.
A fiatalok feladata, hogy rájöjjenek a másik valódi identitására, hogy a jól ismert arcok között melyikük személyisége rejtőzik. A készítő jól kihasználja a filmes műfaj legnagyobb fegyverét, a vizualitás eszközeit arra, hogy néha mentőövet dobjon a nézőnek a testcserékről. Merthogy a karakterek elkezdenek hazudozni, megvezetni egymást, sőt... vannak, akik más bőrébe bújva szexelnek végre a crushukkal, aztán a kicsinyeskedés és a vadulás odáig fajul, hogy egy haláleset is történik. Nyilván csúnyán felborzolva a kedélyeket.
Jardin ahhoz képest, hogy elsőfilmes készítő, ügyesen kezeli ezt a sok szereplőt, és bár van köztük olyan, aki csúnyán a háttérben marad, kidolgozatlanul, az egymással civakodó szerelmespár, a kikapós, a Fear the Walking Dead színésznője által játszott Insta-modell, a kiismerhetetlen feltaláló mind-mind olyan személyiségek, akik bár jól ismert klisékből lettek felépítve, mégis rengeteg izgalmat hozzáadnak a filmhez. Ha már klisék, a rasszizmus, az irigység, az online világ miatti szorongás is felszínre kerülnek az Ami belül van című filmben, mégis a tálalás annyira újszerű, hogy nem lehet haragudni a bedobált témákért. Mert végső soron a kibontásuk és a tanulságok elgondolkoztatóak.
Thrillerről van szó, a feszültséget pedig nemcsak a csavaros sztorival és az egymással egyre parázsabb hangulatban lévő karakterekkel emeli az alkotó, hanem nagyszerű zenékkel, egyetlen ügyesen elhelyezett jumpscare-rel, és már-már művészfilmesen igényes, kreatív vizualitással is gondoskodik róla Greg Jardin, hogy váratlanul sokat szórakozzunk ezen a kis költségvetésű gyöngyszemen.
Amikor azt írom, hogy ez egy fordulatos thriller, akkor azt tessék szó szerint venni. Ez a ritka esetek egyike, amikor többször is a szünet gombra kellett nyomnom a távirányítón, illetve vissza kellett tekernem, hogy „most akkor mi van?!”. Ellenben, ha valaki megtiszteli a Netflix filmjét a figyelmével, igenis egy logikusan összerakott sztorit, na és a végecsattanóval együtt egy páratlan élményt kap vissza. Nem találja fel a spanyolviaszt, de az elvárásainkat szépen felforgatja az Ami belül van, és eléri, hogy a készítő Greg Jardinra a továbbiakban odafigyeljünk, hogy ilyen erős kezdés után mivel rukkol elő legközelebb.
8/10
Az Ami belül van szinkronnal és magyar felirattal nézhető meg a Netflixen.