Index Vakbarát Hírportál

Nem voltunk rá felkészülve, hogy ennyire kegyetlen lesz a Netflix új háborús filmje

október 29., 21:25 Módosítva: 2022.10.31 06:59
0

Az első világháborút megjárt német veterán, Erich Maria Remarque 1929-ben megjelent, Nyugaton a helyzet változatlan című regényét több ízben is megfilmesítették már. Mondjuk, mindkét adaptáció jó régen volt, az egyik 1930-ban, a másik 1979-ben, így ildomossá vált, hogy a modern nézőközönségnek is feldolgozza valaki a nagy klasszikust, amelyről érdemes tudni, hogy a kezdetektől nagy siker volt, a polcokra kerülését követő másfél éven belül elérte a 2,5 milliós eladott példányszámot, és háborúellenes üzenete annyira hatásosra sikerült, hogy a náci Németországban betiltották, elégették, a szerzőre rásütötték a propagandagépezet közreműködésével, hogy titokban zsidó, és elüldözték a pacifista, antifasiszta Remarque-ot külföldre.

A Nyugaton a helyzet változatlan legújabb verziója, amely október 28-án mutatkozott be a Netflixen, nem csupán azért jelentős, mert ez az első alkalom, hogy a német filmipar önállóan megfilmesítette Remarque sztoriját, hanem egyszersmind a piacvezető streamingszolgáltató eddigi legdrágább német filmjéről van szó. Az igyekezet meg is látszik a végeredményen, nekünk kevés Netflix-film nyújtott idén ekkora élményt, mint ez. Nem csoda, hogy a németek az új Nyugaton a helyzet változatlant nevezték az Oscar-gálán a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában. Szurkolunk neki, ezerrel... mindjárt ki is fejtjük, hogy miért.

A Netflix új filmje rögtön az első jelenetben gondoskodik arról, hogy mindenki kiverje a fejéből azt a butaságot, hogy a háború egy fennkölt, magasztos, hősies dolog lenne. Egy Paul Bäumer (Felix Kammerer) nevű újonc katona szemével láthatjuk, hogy micsoda pusztítás megy a fronton. Szétszakadt, vérben úszó, sárban fekvő hullák fekszenek mindenütt, hősünk pedig zihál, legszívesebben visszafordulna, és rohanna hazáig. Pedig Paul önszántából vonult be. Tinédzser lévén nem tehette volna meg, ám szülei aláírását brahiból meghamisította, csak azért, hogy haverjaival 1916-ban elmenjen az első világháborúba. Jó bulinak indult, sírás lett a vége.

Tovább

Csúnyán feltörölte velünk a padlót a Netflix új kórházas filmje

október 28., 07:26 Módosítva: 2022.10.29 07:34
0
Vajon miért izgatnak minket annyira a sorozatgyilkosos történetek?

Több lehetséges válasz is van erre a kérdésre. Akadnak olyan pszichológusok, akik azzal magyarázzák ezt a tömegjelenséget, hogy az emberek egyszerűen csak szeretnek beteges, sötét elmékkel megismerkedni, miközben otthon ülnek, a legnagyobb biztonságban a tévé előtt. Más, lélektannal foglalkozó orvosok szerint ennél többről van szó, egyfajta védekezési mechanizmusról. Meg akarjuk ismerni, mi mozgat egy visszaeső gyilkost, és rá akarunk jönni a nagy titokra, avagy hogyan lehet kivédeni, hogy áldozatul essünk.

Charles Cullen esete pont ezért hátborzongató, mert a sokszoros életfogytiglanját töltő fickó 1988-tól 2003-ig bezárólag, nővérként dolgozva gyilkolt. Bár 29 bűntényt ismert csak el, állítólag 400-nál is több esetben tehetett el betegeket láb alól. Olyan embereket, akik kiszolgáltatottan, a gyógyulást várva feküdtek az ágyban.

A Netflix október 26-án bemutatott új filmje, A másik nővér (The Good Nurse) a Dahmerhez hasonló húzással él: nem a sorozatgyilkost teszi meg főszereplőjének, nem akarja humanizálni ezt az őrültet, helyette a munkába temetkező, amúgy súlyos szívbeteg Amy Loughren szemein keresztül látunk mindent. Azt, ahogy Charles megérkezik új munkahelyére, és a kissé visszahúzódó, de alapvetően jófejnek tűnő fickó megkezdi a betegápolást. Aztán váratlanul meghal egy páciens, majd még egy... a rendőröket pedig, akik utánajárnának a történeteknek, a kórház védekező módba kapcsoló vezetősége gáncsolja ki. Olyannyira, hogy a nyomozókat konkrétan kitiltják az épületből. Itt jön a képbe Amy, aki bár eleinte jó barátja Charlesnak, beadja a derekát, és segíteni kezdi a nyomozást. A cél? Lebuktatni a sorozatgyilkost.

Tovább

Váratlanul befutott az év legizgalmasabb sci-fi sorozata

október 27., 07:17 Módosítva: 2022.10.28 10:28
0

Öt évvel ezelőtt a Lisa Joy–Jonathan Nolan páros nevét mindenki hozsannázva emlegette, hiszen ők ketten valami különlegeset alkottak a Westworld első évadával. Az HBO western sci-fije egy nagyszerű, fordulatos és elgondolkoztató néznivaló volt, egészen addig, míg a showrunnerek csúnyán a földbe nem állították azt. 2022-re eljutottunk odáig, hogy a többség azzal sincs tisztában, hogy a Westworld még mindig fut, annyira érdektelen lett az egész.

Az Amazon új sorozatát, az október 21-én az első két epizódjával bemutatott A perifériát (The Peripheral) szerencsére csupán executive producerként jegyzik a westworldösök. Így látunk rá esélyt, hogy a történelem nem ismétli meg önmagát, és nem nyírják ki ezt a produkciót is hasonlóképp. Igazán sajnálatos lenne, mert William Gibson 2014-ben kiadott regényének adaptációja egészen megkapó alapötlettel indít: nem egy, hanem rögtön kettő vészjósló jövőképet is bemutat nekünk.

A periféria egyik szála 2032-be kalauzol, egy olyan világba, ahol a társadalom nagyjából ugyanolyan, mint a miénk, eltekintve a vadabb high-tech kütyüktől, mint a gombnyomásra láthatatlanná váló kocsik. Akkor éldegél egy fiatal testvérpár, Flynne (Chloe Grace Moretz) és Burton (Jack Reynor), akik közül a hugica egy boltban robotol, míg a fivér VR-játékokat tesztel pénzért. Kettejük vállát jókora teher nyomja, hiszen súlyosan beteg anyjukat gondozzák, feszültséglevezetésnek azonban Flynne néha beül a nála ügyetlenebb báty helyett videójátékozni, és jól szétlő mindenkit a virtuális valóságban.

Tovább

Két rész alatt taccsra tett minket idegileg a Netflix új horrorsorozata

október 26., 13:51 Módosítva: 2022.10.27 17:48
0

A Netflixet lehet savazni a középszerű thrillerei miatt, és azért is, mert gagyi vígjátékokkal és unalmas akciófilmekkel fárasztják a nézőket heti jelleggel, egy dolog azonban biztos: a streamingszolgáltató horrorban nagyon erős. Gondoljunk csak a Netflix saját bejáratú Stephen Kingjére, Mike Flanaganre, aki A Hill-ház szellemével vérfagyasztó kísértethistóriát hozott tető alá, de az alkotó vámpírmeséje, a Mise éjfélkor sem volt piskóta. A Duffer fivérek szériája, az utolsó évadára készülő Stranger Things ugyancsak sűrűn hajlik horrorba, és Ryan Murphy is a vérfagyasztó történetei miatt közkedvelt. Ehhez az alapvetően erős kompániához csatlakozott most egy olyan vetélytárs, aki tovább emelheti a téteket.

Október 25-én mutatta be ugyanis a Netflix a Guillermo del Toro: Rémségek tára című új horrorsorozatot. A produkció egy antológia, azaz minden epizódon más-más rendező, író és szereplőgárda dolgozott, és a történetek különállóak, de nem ez az egyetlen különlegesség Guillermo del Toro újdonságával kapcsolatban. Hanem az is, hogy a Netflix eseményjelleggel mutatja be a szériát, kétrészenként adagolva, egy teljes héten keresztül. Azaz október 26-án, 27-én és 28-án is érkezik a Rémségek tárából 2-2 epizód. Érdekes húzás, meg kell hagyni, főleg, hogy a Netflix arról ismert, hogy az új szériákat egyszerre nyomja le a nézők torkán, hadd daráljon mindenki, ahogy csak akar.

Vélhetően a Netflix újításának köze lehet az Amerikában közelgő halloweenhez, és ahhoz, hogy minél tovább beszéljenek az emberek erről a horrorról. De nem akarunk találgatni, inkább megnéztük a dupla részes évadkezdést, hogy mégis milyen lett.

Tovább

Hétköznapi kudarcok a magyar mozikban is, és ez jó

október 26., 06:55 Módosítva: 2022.10.26 21:05
0

A Hétköznapi kudarcok a mainstream és a művészfilm különleges egyvelege, ami az első pillanattól kezdve beszippantja a nézőt. Grosan Cristina második nagyjátékfilmje az év egyik legérdekesebb moziélménye.

A film három nő hétköznapi életét követi, miközben közeleg egy természeti katasztrófa. A főszereplők, egy idős özvegy, egy fiatal anyuka és egy tini külön-külön néznek szembe démonjaikkal, útjaik pedig néha kereszteződnek.

Az érdekelt benne, hogyan látjuk három ember személyes kis drámáját, miközben a háttérben rejtélyes természeti folyamat bontakozik ki, ami hat az életükre. Remélem, kérdéseket vet fel ez a történet. Ha valamilyen katasztrófa közeledik, belátjuk végre, mi igazán fontos az életünkben?

– mesélte a rendező korábban az Indexnek.

Tovább

A Sárkányok háza minden várakozást felülmúlt, és véres lesz a folytatás

október 25., 18:51 Módosítva: 2022.10.26 13:52
0
Véget ért a Sárkányok háza első évada. A tizedik rész után összefoglaltuk az érzelmeinket a sorozatról. Spoilermentes kibeszélő.

Ez a nap is eljött, elérhető vált a Sárkányok háza tizedik epizódja, ami azt is jelenti, hogy az évad végét követően hosszú hónapokat kell várnunk a folytatásra. A sorozat erősen indult, még erősebben folytatódott, az utolsó részek pedig minderre rákontrázva tettek ígéretet arra, hogy a következő évadokban folytatódik a tendencia.

Az első évadról röviden annyit lehet elmondani, hogy zseniális lett. Kicsit bővebben kifejtve pedig…

A történet egy erős család meggyengülését és kettészakadását mutatja be, azokat a szerencsétlen helyzeteket és hibás döntéseket, amelyek végül a Targaryen-ház történetében polgárháborúhoz vezetnek. Az első évad arra koncentrál, hogy az összes rossz döntést és szerencsétlen helyzetet elénk tárja, hogy amikor eljön az igazi hatalmi harc, már pontosan tudjuk, ki mit és miért tesz.

Tovább

Ha siet, még elcsíphet egy rettentően szórakoztató vígjátékot a moziban

október 24., 18:24 Módosítva: 2022.10.25 20:12
0

A magyar mozik némiképp fű alatt mutatták be a Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt című új vígjátékot október 13-án, az ausztrál produkciónak alig volt visszhangja idehaza, így mi is majdnem elmentünk mellette szó nélkül. Kár lett volna, mostanában nem láttunk ennyire szórakoztató limonádét a nagy vásznon, amelynek már az alapötlete is polgárpukkasztó:

a munkahelyéről kirúgott 50 éves háziasszony kifejezetten nőknek kitalált szexuális szolgáltatást indít.

A Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt, amennyiben az alkotók kevésbé érzékenyen állnak a témához, lehetett volna egy prosztó szexkomédia is, amelyben rengeteget vetkőznek a szereplők, és mindenki csinálja mindenkivel. Nagy szerencsénk, hogy a rendező, Renée Webster nem ezt az utat választotta, de így is megtalálta a módját a tabudöntögetésnek. A filmnek az érdekes alapötlete, korrekt megvalósítása mellett nagy erőssége ráadásul, hogy a főhősnője telitalálat.

Első ránézésre a Ginát alakító Sally Phillips úgy fest, mint egy tanítónő. Kedves, idősödő asszony, aki titkon nagyon szenved, mert a férjével kábé szökőévente szexelnek már csak, pedig igény lenne rá. Mármint Gina részéről. A patthelyzetről Gina barátnői is tudnak, akik a főszereplő születésnapjára egy férfi escortot rendelnek. A csavar akkor jön, amikor indulna a sztriptíz, ám Gina szól a csávónak, hogy mi lenne, ha ahelyett, hogy összefeküdnének, a srác félmeztelenül kitakarítaná a lakást.

Tovább

Mozifilm idén még nem idegesített fel minket annyira, mint a Black Adam

október 22., 14:43 Módosítva: 2022.10.23 14:13
0

2013-ban, amikor a DC a Henry Cavill neve által fémjelzett Az acélembert bemutatta, sokan reménykedtek benne, hogy a Marvel legnagyobb versenytársa képes lesz egy hasonló, összefüggő szuperhősös filmuniverzumot összerakni. A dolog nem a beválogatott színészeken csúszott el, Cavill iszonyúan megnyerő Superman lett, de a Gal Gadot-féle Wonder Woman, Ben Affleck Batmanje és az Ezra Miller által hozott Flash is remek castingnak bizonyult. Már ha elvonatkoztatunk utóbbi színész ámokfutásától, amit mostanában művelt. Sőt, Jason Momoa még azt a bravúrt is összehozta, hogy a halakkal dumáló Aquamant, a DC valaha létezett legbénább szuperhősét menővé tette.

A DC filmes univerzuma nem Az acélemberen bukott el, az még egy korrekt bevezető volt. Inkább a folytatásokon, a Batman Superman ellen és a 2017-es Az Igazság Ligája ezer sebből véreztek. Sőt mi több, a rajongók által kihisztizett Snyder-cut sem javított sokat az összképen. Mostanra kénytelenek lettünk beletörődni, hogy a DC-nek nem megy ez az egész, néha van egy-két olyan szórakoztatóbb fellángolásuk, mint a Shazam és a Wonder Woman 1984, de nekik igazából az éjsötét, különálló, nagybetűs és díjakra esélyes filmdrámákat kellene erőltetniük. Ez utóbbiak közé soroljuk a Robert Pattinson főszereplésével készített Batmant és a teljesen különálló, már-már pszichothrillernek beillő Joker-filmet.

A Black Adamet azért vártuk nagyon, mert Dwayne Johnsonnak egy közel 10 évre visszanyúló szerelemprojektje és szíve nagy vágya volt ez a film, ráadásul százszor lenyilatkozta az elmúlt hónapokban, hogy a DC univerzumában most aztán minden megváltozik, felborulnak az erőegyensúlyok. Ordas nagy kamunak bizonyult utóbbi kijelentés, az október 21-e óta a mozikban látható szuperhősös produkció néhány jó elemtől eltekintve nagy csalódás lett.

Tovább

Annyira felkavaró lett ez az új horrorfilm, hogy a magyar mozik nem merték bemutatni

október 21., 07:39 Módosítva: 2022.10.22 06:06
5

Bár idén jó néhány kiemelkedő horrorfilmet bemutattak a hazai mozik (Nem, Fekete telefon, Mosolyogj), némiképp csalódottak vagyunk, mert olyan, jóindulattal is maximum közepesnek nevezhető alkotások teret kaptak a vásznon, mint a Tűzgyújtó, A meghívás, de ide sorolnánk még A kaptár – Raccoon City visszavár című filmet is.

Mit csalódottak? Inkább dühösek, hiszen az A24 remek slashere, az X el sem jutott hozzánk, de ugyanígy járt, és nem kapta meg az esélyt a bizonyításra jelen cikkünk tárgya, a Barbár (Barbarian) sem.

A Barbár az Egyesült Államokban szeptember 9-én mutatkozott be, és amellett, hogy a kritikusok letették a hajukat tőle – többek között az év legvadabb horrorfilmjének nevezték, még a pénztáraknál is sikeres lett, hiszen mindössze 4 millió dolláros büdzséje ellenében 41 millió dollárt kaszált világszerte. Nálunk majd október 26-án, szerdán válik elérhetővé a Barbár a Disney+-on, mi azonban már most megnéztük, és jelentjük,

ehhez a filmhez tényleg nagyon erős idegrendszer szükséges. Mi szóltunk!

A történet Tess Marshallról (Georgina Campbell) szól, aki Detroitba érkezik állásinterjúra. A fiatal nő ki is bérel online egy házat pár napra. A hely, ahova hősnőnk megérkezik egy igen ótvar környéken van, a szomszédság láthatóan régen lelécelt már onnan. Tesst ráadásul egy elég kellemetlen meglepetés is várja, már azon kívül, hogy láthatóan a pokol hetedik bugyrába érkezett meg. Mégpedig az, hogy a kecó, amit kivett, már foglalt. Egy Keith nevű (Bill Skarsgard alakításában) ürge nyit neki ajtót, aki először nagyokat csodálkozik, ám kisvártatva felajánlja, aludjon ott a lány, amíg nem talál magának egy hotelszobát a környéken.

Tovább

A Netflix új varázslós filmje akkora Harry Potter-koppintás, hogy mi szégyelljük magunkat

október 20., 20:29 Módosítva: 2022.10.21 15:01
61

A Jók és Rosszak Iskolája, a Netflix új egész estés fantasyje olyan, mintha valakinek megtetszett volna a Harry Potter világa, és mindenféle szégyenérzet nélkül lekopizta volna. Pedig a 2013-ban elindult, Soman Chainani által jegyzett, hatrészes regényszéria ötletét inkább a Disney adta. Az író gyerekként folyton a Disney animációs filmjeit nyüstölte VHS-kazettán, és jó pár évvel később arra eszmélt rá, hogy ezek a feldolgozások az eredeti, alapul szolgáló mesékhez képest fel vannak már vizezve, és sokkal lágyabbak. Szóval Chainani elhatározta, inkább a sötétebb, komplexebb, horrorisztikusabb meseklasszikusokhoz igazodik majd a könyveivel.

Nagy kár, hogy az október 19-én közzétett filmadaptációt látva az általa megcélzott merészségből semmit nem érzékelünk. Bevalljuk, nagy elvárásokkal ültünk le a Jók és Rosszak Iskolája elé, de rögtön a nyitójelenet csúnyán lelombozott minket a harsányságával, gagyi különleges effektjeivel, és azzal, hogy minden egyes ütés, vágás, varázslás komikusan el lett túlozva. Ez a bazáriság végig jellemző marad Paul Feig filmjére, de azt meg kell hagyni, hogy a történetnek legalább megvan a maga erős kiindulópontja és néhány meglepő fordulata.

A főszerepekben két barátnőt, a temető mellett élő, ijesztő macskáját dédelgető és folyton feketében járó Agathát (Sofia Wylie) és a szőke szépséget, az elbűvölő Sophie-t (Sophia Anne Caruso) láthatjuk. Előbbire mindenki kapásból ráfogja a faluban, hogy boszorkány, míg utóbbi olyan kecsesen szökell a sarki kisboltba, mostohaanyja megrovó tekintete által kísérve, hogy csak a korona a fejéről és az üvegcipő a lábáról hiányzik, hogy hivatalossá váljon: bizony egy született hercegnőről van szó. A nagy csavar akkor jön, amikor mindkettejüket elragadja egy túlviláginak tűnő lény, és elviszi őket a Jók és Rosszak Iskolájába, ahol Agathát legnagyobb meglepetésére a jókislányok közé, míg Sophie-t a gonoszokhoz osztják. Sokkoló? A lányoknak mindenképp, nekünk inkább az rázta meg a lelkünket, hogy a 147 percre rúgó film kibontása mennyire nyögvenyelős lett.

Tovább

Könnyet csalt a szemünkbe ez az új háborús film

október 19., 20:02 Módosítva: 2022.10.20 18:30
20
A háborút nem szeretjük, a háborús filmeket viszont annál inkább.

Tucatnyi kihagyhatatlan alkotást tudunk felsorolni az elmúlt évtizedekből, köztük a Ryan közlegény megmentésével, az Ellenség a kapuknál című drámával, de a Dunkirk, a Fury és az 1917 is kihagyhatatlanok, utóbbiak mondjuk a közelmúlt termékei már. 2022 eddig nem bővelkedett háborús filmekben, bár ott volt a Top Gun: Maverick, amely letarolta a mozikat, és közel másfél milliárd dolláros bevételével beírta magát a történelembe. Hiánypótlóként érkezett az Apple TV+ kínálatába tehát a különleges címmel rendelkező Minden idők legelképesztőbb sörfuvarja, Zac Efronnal a főszerepben, amely tényleg arról szól, amit a film címe sugall: egy elképesztő sörfuvarról.

A történet az 1960-as években kezd, és egy Chickie Donohue nevű fickót állít a középpontba, aki kereskedőként fél éveket tölt a tengeren, amikor pedig otthon van családjával, akkor délután háromig is simán alszik, hogy este elmenjen a haverjaival kocsmázni, majd induljon az egész körforgás az elejétől. A Zac Efron által játszott ürge egy iszákos estén a többi naplopóval együtt hallgatja, hogy a vietnámi háborúban nem áll a legjobban Amerika szénája. A kocsmatöltelékek el is kezdenek agyalni, hogy lehetne feldobni a seregben szolgáló társaik hangulatát.

Chickie elképesztően ostobán hangzó ötletet dob be: mi lenne, ha jó amerikai sört vinne katonáskodó haverjainak? Nem kell sokat várni, bár mindenki élből kiröhögi, Chickie igenis vállalkozik a feladatra, hajóra száll, hogy elvigye a jókedvet hozó nedűt a frontra.

Tovább

Megtaláltuk az új kedvenc filmünket a Netflixen

október 18., 19:14 Módosítva: 2022.10.19 18:21
177
Pete Davidson nem az a tipikus hollywoodi sztár: egy vézna, telitetovált huszonévesről van szó, aki nem túl jóképű, és sápadtsága miatt olyan, mintha valami betegség bujkálna benne, csak még nem tud róla.

Pete Davidson a legjobb példa arra a modern szórakoztatóiparból, hogy a könyvet nem érdemes a borítójáról megítélni. Merthogy ez a csávó valami fenomenálisan vicces, és olyan világlátással rendelkezik, amibe jólesik egy picit belekóstolni. A Staten Island királya című filmben, amelyet a Netflix október 7-én tett közzé idehaza, de amúgy a magyar mozikban mérsékelt sikerrel 2020 nyarán is látható volt, pont ez történik, mi meg úgy kelünk fel a tévé elől utána, mint egy boldog kisgyerek, aki megkapta karácsonyra a kisautót, amelyre mindig vágyott.

A Staten Island királya önéletrajzi ihletésű film, amelyben Pete Davidson lényegében saját magát alakítja, csak éppen Scott Carlinnak hívják. A srác 24 éves létére még mindig az anyjával, Margie-val (Marisa Tomei) és húgával, Claire-rel (Maude Apatow) él egy fedél alatt, képtelen ugyanis egyről a kettőre jutni az életben, és azzal igyekszik elütni az idejét, hogy suttyó haverjaival videojátékozik vagy füvezik, akiket egyben tesztalanynak is használ. Scott tetoválóművész akar lenni, és jobb híján a barátain gyakorol, miközben még mindig azon szomorkodik, hogy tűzoltó apja sok-sok évvel ezelőtt szolgálat közben meghalt, így épkézláb férfipéldakép nélkül volt kénytelen felnőni. Scott saját bevallása szerint részben ezért nem oké valami a fejében. Mármint nagyon nem oké.

Tovább

Leolvadt az arcunk A Gyűrűk Ura-sorozat évadzárójától

október 17., 13:22 Módosítva: 2022.10.18 09:08
749
A Gyűrűk Ura: A Hatalom Gyűrűivel kapcsolatban már jóval a bemutatása előtt kiderült, hogy az Amazon a fantasysorozatot a legfőbb zászlóshajójának szánja.

Az óriáscég ötévados tervet készített, szinte felfoghatatlanul nagy, 1 milliárd dollárt is átlépő összbüdzsével, a forgatást visszavitték Új-Zélandra, ahol a Peter Jackson-filmek is forogtak, hogy a tájak ismerősen hassanak, illetve folyamatosan konzultáltak a Tolkien örökségét felügyelő Tolkien Estate mellett Simon Tolkiennal is, aki mindig nagy támogatója volt A Gyűrűk Ura filmadaptációinak, olyannyira, hogy még apjával, J. R. R. Tolkien fiával, a 2020-ban elhunyt Christopher Tolkiennal is szembeszállt anno a mozifilmek kapcsán, és Jacksonékkal úgyszintén konzultált. Emellett A Hatalom Gyűrűibe visszahívták azt a Howard Shore-t közreműködni, aki mindkét, Középföldén játszódó mozitrilógia muzsikáját szerezte, és a kreatív szakember ezúttal is emlékezetes munkát adott ki a kezei közül.

Miután szeptember 1-jén bemutatkozott az Amazon Prime-on A Gyűrűk Ura-széria első két része, nagyrészt jó érzésekkel keltünk fel a tévé elől. A látványt tekintve csillagos ötös lett a végeredmény, szinte a nappalinka költözött a moziélmény – leesett az állunk a csodálatosan festő Númenortól, a tündék fővárosától, Lindontól, de a törpék sötét barlangjai, a gyapjaslábúak által felfedezett dombos tájak, és még az egyre komorabb Délfölde is hozzájárult ahhoz, hogy Középföldén érezzük magunkat.

Az örömünk azért nem lehetett teljes, mert a párbeszédek sokáig rettenetesen élettelenek voltak, a főszereplőnek szánt Galadrielt (Morfyyd Clark) pontosan ezért nem sikerült a készítőknek közelebb hozniuk a nézőkhöz, egészen a végéig. Pedig rejtélyekből akadt, nem is kevés: például, hogy hova tűnt Szauron, ki ez a meteoritként becsapódott idegen, és miért viselkedik úgy a gyűrűkovács Celebrimbor (Charles Edwards), mintha egy középkori, vicceskedő szitkomból átszökött tökkelütött lenne? Aztán ahogy haladtunk előre, sok minden javult.

Tovább

Perverz kukkoló zaklatja a családot a Netflix új sorozatában, mi meg alig bírunk odanézni

október 16., 16:58 Módosítva: 2022.10.17 16:24
12

Így ősszel csak úgy özönlik ránk a horror és a thriller nem csupán a moziban, hanem a streamingszolgáltatók is észrevehetően ezt az irányt erőltetik már szeptember óta. A sok közepes alkotás között fel-felbukkan azért néhány értékelhető darab is, nemrég ott volt például a Mosolyogj, ami a frászt hozta ránk, főleg így nagyvásznon, míg a tévében a sorozatgyilkos Dahmer borzasztott el bennünket. Utóbbi a Netflixnek igazi aranytojást tojó tyúk lett, nem csak nézettségileg: konkrétan mindenki erről beszélt az elmúlt hetekben a neten. Nem is csoda, mondjuk, ritkán látni ennyire felkavaró, brutális produkciót, amelyet valós bűntény inspirált.

Ryan Murphy nem bírt sokáig magával, és egy újabb megtörtént esetet hozott el a Netflix-nézőknek az Amerikai Horror Story, a Ratched és a Dahmer atyja. A kreatív szakember egy Westfield, New Jersey-ben 2014-ben megesett bizarr zaklatáshoz nyúlt hozzá. Bevalljuk, a Netflixen október 13-án közzétett A megfigyelőt nézve eszünkbe se jutott volna, hogy ez egy true crime alapokon nyugvó sztori, annyira elborult az egész. A széria középpontjában a Brannock házaspár áll, akik gyerekeikkel együtt a nyüzsgő metropoliszt a hátuk mögött hagyva végre beköltöznek álmaik kertes házába. Pár héttel az érkezésük után azonban hátborzongató leveleket kapnak valakitől, aki megfigyelőnek nevezi magát, kukkolja és zaklatja őket.

Tovább

Végre ez az új sorozat kirángatta a Star Warst a pöcegödörből

október 15., 20:06 Módosítva: 2022.10.16 17:00
642

A Star Wars-rajongók többsége egyetért azzal, hogy annál rosszabb dolog nem is történhetett volna George Lucas világával, mint amit a Disney művelt eddig. Bár A Mandalóri egy korrekt sorozat lett, és a Zsivány Egyestől sem akartuk kiszúrni a saját szemünket, az összes többi, messzi-messzi galaxisban játszódó produkció képtelen volt megütni egy bizonyos szintet. Az új mozitrilógia Rey (Daisy Ridley) főszereplésével elvette egy csomó ember kedvét a franchise-tól, a Han Solo-előzményfilm pedig odáig rontotta a helyzetet, hogy a Disney a közeljövőben nem is nagyon tervez egész estés filmeket. A tévé, a Disney+ nekik a prioritás.

A Boba Fett könyve túltolt fanservice-e, az Obi-Wan Kenobi felváltott menőzése és céltalansága után kevesen bíztak az Andorban, melyről annyit tudtunk, hogy a Zsivány Egyesben Diego Luna által játszott karakterre épít, akire úgy őszintén 6 év elteltével már a kutya nem emlékezett. Tessék csak egyetlen idézetet mondani abból a filmből, ami Cassian Andor száját hagyta el. Na, ugye.

A szeptember 21-én látott tripla részes premier után azt írtuk, hogy az Andor egy klasszikus, éjsötét hangulatú kémfilmnek tűnik. Az is maradt, a lassú építkezésével együtt, de pont ezért megy élményszámba, mert ennek a húzásnak köszönhetően van idő a karakterizációra. A Star Wars-sorozat október 12-én nemcsak a feléhez ért a hatodik epizódjával, hanem egy csúcsponthoz is. Az eddigi szálak összeértek, és egy rettenetesen feszült, akciódús heistban (rablásban) csúcsosodtak ki.

Tovább

A Marvel legújabb filmjében egyetlen szuperhős sincs, és pont ettől annyira jó

október 14., 16:16 Módosítva: 2022.10.15 11:10
147

2021 óta érkeznek a Marvel Studios jóvoltából a kis képernyős tartalmak: kezdődött az egész egy rettenetesen kiemelkedő címmel, a WandaVízióval, amelyben két másodvonalas Bosszúálló románca került terítékre. Aztán elfogadható volt még a hardcore sci-fibe hajló Loki és a Holdlovag, ám a későbbiekben bántóan sok közepes produkciót kaptunk az élőszereplős tartalmak között. A Sólyom és A tél katonája, a Sólyomszem, a Ms. Marvel és az éppen futó She-Hulk sem lett a legacélosabb néznivaló.

A Marvelt sűrűn vádolják azzal, hogy futószalagon gyártja az újdonságait, és az egyre jobban beszűkülő szuperhős-adaptációk láttán tényleg lehet ebben valami. Sebaj, lapulnak a szekrény mélyén meghökkentő képregények és elfuserált karakterek, hogy felrázzák a Marvel filmes univerzumát. Erre a legjobb példa újfent az Éjjeli Vérfarkas, amelyet október 7-én idehaza is bemutatott a Disney+.

Az Éjjeli Vérfarkas már első ránézésre különleges, hiszen az ember szemét kiböki a tény, hogy az egészet fekete-fehérben forgatták. Oké, gondolhatják sokan, ezt a WandaVízió már megcsinálta, mi ebben a különleges? Tulajdonképpen az, hogy ezzel a stílussal az őskori horrorfilmeket idézi meg a Marvel újdonsága. Abszolút retrokülcsínt kölcsönöz a húzás az Éjjeli Vérfarkasnak, amelynek erős atmoszférája részben pont emiatt működőképes.

Tovább

Úgy nézi mindenki a Netflix új thrillerét, mintha kötelező lenne

október 13., 19:20 Módosítva: 2022.10.14 15:12
31

Október 7-én jött meg a Netflixre A szerencse lánya (Luckiest Girl Alive) című új thriller, amelyben Mila Kunis alakít egy olyan karrierista nőt, aki tinédzserként több traumán is átesett a gimiben. A film hősnője, az amúgy újságíróként dolgozó Ani mindenáron titkolná a múltját, attól félve, hogy nemcsak vőlegénye, hanem a neki épp munkát ajánló New York Times is azonnal elfordulna tőle.

Első ránézésre úgy tűnt, hogy A szerencse lánya nem lesz több egy újabb középszerű Netflix-filmnél, ahogy azonban egyre több olyan nézői véleménybe botlottunk, amelyek szerint Mike Barker alkotása egyenesen traumatizálja az embert, rögtön ültünk is le a tévé elé. Az elmúlt napokban jó sokan szavaztak bizalmat A szerencse lányának, amely Magyarország mellett 54 másik országban lett listavezető a Netflix top 10-es filmlistáján, így az újságok máris sikerfilmként aposztrofálják.

A film forgatókönyvét hiába írta az a Jessica Knoll, aki a film alapjául szolgáló 2015-ös regényt is megalkotta, az első percekben elég középgagyi a tálalás. Látunk egy szép, karrierista nőt, aki mintha a Szex és New Yorkból pattant volna ki. Aztán ahogy telnek a percek, úgy jönnek egymás után a meghökkentő jelenetek. Ani először akkor akad ki, amikor egy boltban kést adnak a kezébe, és furcsa víziója támad, majd a zakatoló metrón kap heves pánikrohamot. Ekkor kezd el bennünket, nézőket úgy igazán érdekelni, hogy vajon mi a fenét rejteget ez a nő...

Tovább

Utálom a krimiket, de ezt az új nyomozós filmet akárhányszor újranézném

október 13., 08:39 Módosítva: 2022.10.14 11:14
133

Agatha Christie-nek, és az általa művelt „whodunnit”, avagy „ki lehet a tettes” krimiirányzatnak nagyon sok rajongója van. Én nem tartozom közéjük, mivel az efféle történeteket rémesen egyformán építik fel az írók. Már-már sablonszerűen. Adott egy meghökkentő gyilkosság, egy olyan személy halála, akit mindenki utál. Egy zárt tér, ahova beszorul egy csomó ember, akinek lehetett motivációja a bűntényre. Na, és persze egy zsémbes nyomozó, aki igyekszik rácsok mögé juttatni a rejtőzködő gyilkost.

„Aki egy ilyet látott, az látta már az összeset.”

Ez utóbbi kijelentést nem én mondom, hanem az Ecc, pecc, ki lehetsz? című új nyomozós filmben hangzik el, de mélyen egyet tudok érteni vele. Tom George alkotása, mely idehaza nem nagyon kapta meg a kellő figyelmet, szeptember 29-e óta látható a mozikban. Egy olyan whodunnitról van szó, amely ízesen röhög, helyenként kifigurázza a nyomozós műfajt, ugyanakkor tiszteletben tartja azt, és arra is törekszik, hogy néhány váratlan fordulattal felrázza az elkényelmesedett formulát.

A történet szerint az 1950-es években járunk, az Agatha Christie-féle Az Egérfogó a 100. előadását ünnepli, Hollywood pedig máris feni a fogát a sztori megfilmesítésére. Az egészen kiállhatatlan Leo Köpernick (Adrien Brody), a leendő rendező is ott sürög-forog a londoni West Enden, amikor valaki elteszi a fickót láb alól. A helyszínre érkezik Stoppard felügyelő és a kezdő közrendőr Stalker, hogy megoldják az ügyet. Egy térbe terelik a lehetséges elkövetőket, ám egy váratlan fordulattal ahelyett, hogy elindulna a marakodás és nyomozás a színházban, mindenkit szélnek eresztenek. Sőt, a darabot sem állítják le.

Tovább

Fél szemmel mertük csak nézni, annyira rémisztő a Netflix új horrorsorozata

október 12., 16:39 Módosítva: 2022.10.13 13:12
912

Neves sorozatkészítőkből a Netflixnél nincs hiány: a piacvezető streamingszolgáltatónak olyan elismert kreatívok dolgoznak, mint Shonda Rhimes (Bridgerton, Inventing Anna), Ryan Murphy (Ratched, Dahmer) vagy Mike Flanagan. Utóbbit sokan a Netflix Stephen Kingjeként emlegetik, nem véletlenül, a 44 éves író-rendező úgy hozza el a horrort a kis képernyőre, hogy folyamatosan lelki terror alatt tartja a nézőt, de közben cseppet sem kapaszkodik a műfaj jolly jokerének számító jumpscare-ekbe.

Mike Flanagan azok után, hogy elhozta a Netflixre Shirley Jackson vérfagyasztó klasszikusának feldolgozását, A Hill-ház szellemét, aztán romantikázva ijesztgetett a Henry James-novelláján alapuló A Bly-udvarház szellemével, és nyúlt tragikus önéletrajzi témákhoz a Mise éjfélkorban, ezúttal az ifjúság felé fordul új sorozatával. Az éjféli klub tíz részből álló első évada október 7-én debütált a Netflixen, és talán nem túlzunk, hogy idén ősszel ez volt az a horror, amelyet a legjobban vártunk.

Az éjféli klub megint csak egy feldolgozás, Christopher Pike 1994-es regénye elevenedik meg, amelynek főszereplője Ilonka (Iman Benson). Egy szépreményű tinilányról van szó, aki fényes jövő előtt áll, hiszen eszes, jó tanulóról van szó... Egy nap azonban kiderül róla, hogy halálos beteg. Gyógyíthatatlan pajzsmirigyrákja van. Az orvosok elkövetnek mindent, Ilonkán azonban nem tudnak segíteni, aki így elhatározza, hogy bemegy egy olyan hospice-ba, ahol haldokló fiatalok élik az utolsó napjaikat, és ahol állítólag volt egy rákban szenvedő lány, aki valahogy elkerülte a halált, és gyógyultan távozott az.

Tovább

Majd kiestünk a moziszékből, úgy röhögtünk ezen az új vígjátékon

október 11., 00:00 Módosítva: 2022.10.12 19:35
2042
Ruben Östlund rettenetesen utálhatja a felső tízezret, őket állítja ugyanis a svéd rendező új filmjében, A szomorúság háromszögében pellengérre. Egy olyan filmben, amely a cannes-i filmfesztiválról úgy hozta el az Arany Pálmát, hogy a zsűri csak hápogva tudta átadni a fődíjat, míg a jelen lévő közönség nyolcperces, álló ovációval jutalmazta a látottakat.

A szomorúság háromszöge egy igazán sunyi film, de a tapsot tényleg megérdemli. Megtéveszti az embert, mert úgy kezd, mint bármelyik európai romantikus dráma, amelyet mostanában készítettek. A középpontban a férfimodellként dolgozó Carlt (Harris Dickinson) és barátnőjét, a modell-influenszer Yayát (Charlbi Dean) látjuk, akik folyton a pénzen marakodnak. A férfi ki van akadva azon, hogy bár kevesebbet keres, minden cechet ő áll, Yaya meg szánt szándékkal rájátszik a dologra, hadd forrjon Carl agya. A színészek az egészet olyan életszagúan, cinikusan adják elő, hogy már ettől forgunk a székben a nevetéstől, pedig olyan őrület vár még ránk, amire őszintén szólva nem voltunk felkészülve, mielőtt beültünk a filmre.

Úgy esik, hogy Carl és Yaya elmegy egy luxushajóútra, ahol más úri népekkel lébecolnak együtt. Nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy borzasztó emberekről van szó: van köztük felfuvalkodott mágnás, aki röhögve meséli, hogy ő a szarkirály, merthogy trágyaárulásból gazdagodott meg, de akad aranyos nagypapának és nagymamának tűnő fegyvergyáros házaspár, akik úgy mesélnek kézigránátokról és taposóaknákról, mint az unokáikról, egy eltartott feleség, aki szabadidejében a jacht legénységét vegzálja, és a sornak még közel sincs vége. Hozzátesszük, hogy a felszolgálókat sem kell félteni, akik kétszínűen smúzolnak a társadalom krémjével, csak hogy nagy lóvé üsse a markukat. Egy üvöltözős, átszellemülős, hisztérikus jelenetben a legénység ki is fejezi, hogy mennyire szeretik amúgy a zöldhasút, a hab a tortán pedig a Woody Harrelson által játszott kommunista kapitány, aki mindennek a teteje, és úgy be van nyomva állandóan, hogy alig mer kijönni a szobájából.

Tovább

Két rész alatt idegroncsot csinált belőlünk ez az új sci-fi-sorozat

október 9., 19:27 Módosítva: 2022.10.10 19:59
193
Hiába telt el jó sok idő 1898 óta, amikor H. G. Wells Világok harca című regényét kiadták, a szórakoztatóipar egyszerűen nem tud leszakadni erről a korszakalkotó műről. Újra és újra feldolgozzák.

Valószínűleg azért, mert a sci-fiben alkotók szeretnek visszatérni a gyökerekhez és bizony ez volt az egyik első olyan népszerű történet, amelyben az emberiség űrlényekkel került konfliktusba. Láthatóan a szerzőnek ráadásul sikerült olyan örök érvényű gondolatokat elrejtenie a Világok harcában, hogy az napjaink filmiparát emiatt is megmozgatja. A modern adaptációk közül ki kell emelni Steven Spielberg 2005-ös verzióját, amelyben Tom Cruise menekült a hatalmas és félelmetes tripodok elől, de 2019-ben a tévéipar is rátalált Wellsre.

A BBC háromrészes minisorozatban dolgozta fel a Világok harcát, eredeti, 19. századi körítéssel, míg a Fox Networks Group és a StudioCanal ehelyett úgy döntöttek, hogy a Spielberg által kitaposott irányt követik, és azt mutatják meg, napjaink Európája hogyan reagálna arra, ha a semmiből felbukkanna egy idegen faj, és rajtaütésszerűen elpusztítana mindenkit, aki él és mozog.

A modern felfogásban készített Világok harca (War of the Worlds), vagyis az utóbbi, amit említettünk, az első két évadával került fel idehaza is a Disney+-ra szeptember 14-én, és olyan jókat olvastunk róla, hogy kénytelenek voltunk utánajárni, milyen lett ez az új adaptáció. Nem kertelünk, cefet jó. A cselekmény a francia Alpokban indít, két asztrofizikus, Catherine (Léa Drucker) és kollégája arra eszmélnek rá a számítógép előtt ülve, hogy az űrből érkezett jelek, amiket épp befogtak, értelmes lényektől érkezhetnek. A tudósnő nem titkolózik, a NATO-val is simán közli a hírt, amelynek hallatán még a nagyhatalmú szervezet vezetői is hirtelen bereccsentenek.

Tovább

Vilmányi Benett rappelő juhászpásztort alakít

október 8., 21:59 Módosítva: 2022.10.09 05:58
6

Vilmányi Benett nevétől az elmúlt időszakban a visszautasított Junior Prima Díj miatt volt hangos a sajtó. A fiatal tehetség nehezményezte, hogy a díjátadót megelőző pillanatban feltehetően a szervezők egyike megkérte, beszédében lehetőleg kerülje az aktuálpolitikát. A színész ennek hatására úgy döntött, visszautasítja a kitüntetést és az azzal járó pénzösszeget.

Most viszont egészen más okból merült fel újra a neve, ugyanis Vilmányi játssza a december 1-jén mozikba érkező Larry című film főszerepét, amihez egy teaser videót is kaptunk.

A videóból ugyan olyan sok nem derül ki, annyit már tudunk a történetről, hogy a juhpásztorként tengődő, 21 éves Ádám (Vilmányi Benett) magának való vidéki fiú, aki szégyelli dadogását. Feszült, mégis meghitt hidegségben él egykor erőszakos, mára a vallásban menedéket lelt és megszelídült édesapjával (Thuróczy Szabolcs). Ádám egészen addig nem találja a helyét, amíg rá nem ébred, hogy a rapzene segítségével – Larry művésznéven – kifejezheti magát, és szembenézhet a tehetetlenségből fakadó frusztrációival.

Explicit, dühtől fűtött szövegeire felfigyelnek a helyi fiatalok, majd a neten váratlan mértékű népszerűségre tesz szert. Egy országos tehetségkutató lehet számára a kitörési lehetőség, ám ehhez előbb a kezébe kell vennie a saját élete feletti irányítást.

A teaser videó egészen meghozta a kedvünket Bernáth Szilárd rendezéséhez, főleg, hogy a borsodi fiú felnövéstörténete több hazai előadó életére is rímel.

Bernáth Szilárd erőteljes bemutatkozó rendezése fiatalokat megszólító, társadalmilag érzékeny film Vilmányi Benett és Thuróczy Szabolcs alakításával. A Larry december 1-jén érkezik a hazai mozikba.

Jól elszúrta a Netflix az új Stephen King-filmet

október 8., 15:42 Módosítva: 2022.10.09 10:22
49

Stephen Kinget filmre vinni nem a legegyszerűbb feladat, csak mostanában több rémes adaptációval sokkolt minket Hollywood: gondolunk itt elsősorban arra, hogy a franchise-nak tervezett A Setét Torony mozis verziója mennyire gyenge lett, de az Az – Második fejezettel sem voltunk kibékülve, a Tűzgyújtó legújabb, Zac Efron-os iterációjáról nem is beszélve. Utóbbi a nézhetetlen kategóriát súrolta, majdnem elaludtunk rajta.

Sajnos a Netflixnek is beletört a bicskája Kingbe, a streamingszolgáltató ezúttal az író újabb, 2020-ban megjelent, Minél véresebb című kötetének egyik novelláját ültette a kis képernyőre. A Harrigan úr telefonja, mely október 5-én debütált a Netflixen, egy különös barátság történetét dolgozza fel egy gazdag öregúr és egy érzékeny fiú között. Persze a misztikus szál sem hiányozhat a történetből, elvégre Stephen Kingről van szó, de aki horrorra és ijesztgetésre vágyik, az nagyot fog csalódni. A Harrigan úr telefonja egy régimódi szellemhistória, amely az első felében még egészen élvezhető is, de aztán olyan csúnyán a földbe áll, hogy fáj nézni.

A főszerepben az Az-filmekből ismert Jaeden Martell látható, ő alakítja Craiget, aki összeismerkedik a Donald Sutherland-féle Harrigan úrral. Heti háromszor jár át a srác hosszú éveken keresztül a rosszul látó idős férfihoz, hogy könyvekből olvasson fel neki, és ezért cserébe fizetést kap. Tart ez egészen addig, míg a fiú oda nem ajándékoz az öregúrnak egy okostelefont, megtanítva az időközben barátjává váló nyugdíjast, hogy a modern kor vívmányai nem is az ördögtől valók.

Tovább

Gabby Petito meggyilkolása tavaly sokkolta Amerikát, de máris film készült róla

október 7., 19:57 Módosítva: 2022.10.08 14:52
73

Nem csak Amerikát, hanem a világsajtót is megrázta a 22 éves Gabby Petito meggyilkolása tavaly nyáron. A fiatal nő a vőlegényével, a nála egy évvel idősebb Brian Laundrie-val indult el 2021 július 2-án egy négy hónapos országjárásra, amelynek során azt tervezte a pár, hogy furgonjukkal meglátogatnak egy csomó természeti csodát. Petito az Instagramon és Youtube-csatornáján is közvetítette a látottakat, egészen addig, míg augusztusban a bloggernek nyoma nem veszett.

Laundrie nélküle tért vissza Wyomingból Floridába, a szülei házába. Amikor Petito családja azonban érdeklődni kezdett, hogy hova tűnt a lány, semmilyen választ nem kaptak. Szeptember 13-án Brian Laundrie-nak is nyoma veszett, aki elment szülei házából, négy nappal később pedig őt is eltűnt személyként jelentették.

Szeptember 19-én bukkantak rá a hatóságok Gabby Petito élettelen testére a Grand Teton Nemzeti Parkban, akit a halotti jelentés szerint megfojtottak. Brian Laundrie után hajtóvadászat indult, a vőlegény hulláját egy hónappal később, október 20-án találták meg – a férfi pisztollyal vetett véget az életének. Az FBI később azt is megerősítette, hogy naplójában, melyet mellette találtak meg, Laundrie beismerte Petito meggyilkolását, ám a bűntény körülményei a mai napig zavarosak.

Tovább

Kik ezek az új arcok a Sárkányok házában?

október 7., 06:10 Módosítva: 2022.10.08 06:46
26
2011-ben a Trónok harcának sikerült az a bravúr, ami addig csak keveseknek: a készítők ismeretlen arcokból összerántottak egy olyan népes szereplőgárdát, amely teli volt imádni vagy utálni való, de megkérdőjelezhetetlenül tehetséges arcokkal. Kit Harington, Emilia Clarke, Sophie Turner, Maisie Williams, vagy éppen Peter Dinklage neveit a kutya sem ismerte korábban. Az HBO sorozatában azonban szépen befutottak, és olyan franchise-okat jártak meg ezek a színészek a későbbiekben, mint az X-Men, az MCU, vagyis a Marvel Filmes Univerzuma, és a Star Wars.

Ugyanez a módszer a Sárkányok házában is bevált. Bár a jó szándékú királyt, Viseryst alakító Paddy Considine-t sokan ismerhetik A kívülállóból és a Birmingham bandájából, illetve Matt Smitht egy bizonyos réteg szó szerint imádta 11. Doktorként a Ki vagy, doki?-ban – ezúttal is főképp még nem befutott, emiatt az újdonság varázsával ható színészek közül válogattak a castingszobában.

A Sárkányok háza első öt részének így lett abszolút közönségkedvence a fiatal Rhaenyra Targaryent alakító Milly Alcock, aki remekül hozta a tűzről pattant, anyáskodásra cseppet sem vágyó trónörököst. A 22 éves színésznő, aki eddigi karrierje során főleg mellékszereplőként dolgozott tévésorozatokban, kiváló párost alkotott a nála picivel ismertebb Emily Carey-vel. Az Alicent Hightower zöld gúnyájába bújó 19 éves Carey a 2017-es Wonder Womanben a főszereplő, Diana 12 éveskori verziójaként volt látható, és a 2018-as Tomb Raiderben is hasonló szerepkör jutott neki, utóbbi filmben a 14 éves Lara Croftként bukkant fel.

Tovább

Már régóta egy ilyen jó vámpíros sorozatra szomjaztunk

október 5., 17:44 Módosítva: 2022.10.06 12:18
83

Hollywooddal kapcsolatban sűrűn felhozzák kritikaként, hogy az álomgyárból kiveszett mostanra a spiritusz, és a merész, új ötletek helyett inkább bevált formulákat élesztenek újjá a nagy stúdiók rebootok és remake-ek formájában. A modernizálás a legtöbbször rosszul szokott elsülni, épp ezért ültünk neki kissé félve az Interjú a vámpírral című sorozatnak, amelyet az AMC október 2-án mutatott be az első két részével.

Lehet, hogy van még, aki emlékszik az eredeti Interjú a vámpírral-filmre is, Anne Rice első regényének adaptációját 1994-ben mutatták be a mozik, és nagy közönségsikernek bizonyult a maga 223 millió dolláros bevételével. Ebben Malloy (Christian Slater) készített mélyinterjút egy magát vérszívónak valló ürgével, bizonyos Louis de Pointe du Lac-val (Brad Pitt), aki az újságíró és a nézők elé tárta, hogy Lestat (Tom Cruise), az ősöreg vámpír miképp vonta őt bűvkörébe, és változtatta át hétköznapi ültetvényesből cinikus szörnyeteggé.

Az AMC sorozata legfőképp azért állja meg a helyét, mert a készítő, a színdarab és sorozatíróként is tevékenykedő, amúgy Pulitzer-díjas Rolin Jones bátran hozzányúlt az alapanyaghoz és változtatott rajta. Mindez leginkább az elbeszélőn, Louison érződik legjobban, akiről megtudjuk, hogy 1910-ben, mielőtt találkozott volna Lestattal, a vámpírral, striciként dolgozott és lányokat futtatott New Orleansban. Az új, 2022-es változatban tehát se gyereke, se neje nincsen a Trónok harca-sztárja, Jacob Anderson által alakított karakternek. Helyette lassú felfogású fivérével, konok és maradi anyjával és mindenáron házasodni kívánó lánytestvérével kénytelen egy fedél alatt lakni.

Tovább

Felkapcsolt villannyal mertünk csak aludni, úgy megrémültünk ettől az új horrorfilmtől

október 4., 20:33 Módosítva: 2022.10.05 11:33
1348

A Mosolyogj (Smile) című szeptember 29-én bemutatott új horror nem épp a világ legvidámabb helyén kezd: egy pszichiátriai intézet falai között járunk, ahol dr. Rose Cotterhez (Sosie Bacon) behoznak egy zavart és megviselt PhD-hallgatót. Laura (Caitlin Stasey) azt állítja, hogy valami kísérti őt, és irtó durva dolgokat hallucinál. Kétkedésre nincs sok ideje a dokinak, mert a lány egyik pillanatról a másikra öngyilkos lesz a szeme láttára. Nem akárhogy, végig mosolyogva.

A film bevezetője után egyből elkapja egy rossz érzés az embert, és ahogy a 120 perces játékidő alatt haladunk előre, a borzongás szinte elviselhetetlenné válik. A Mosolyogj talán az idei év legdurvább horrorfilmje, amelyet olyan hatásos ijesztgetésekkel pakolt az elsőfilmes rendező, Parker Finn teli, hogy néha elgondolkoztunk rajta, hogy nem ér annyit az egész, hogy forgolódva töltsük az éjszakát. Végül valahogy kibírtuk, de bevalljuk, felkapcsolt villannyal aludtunk a film után.

Sosie Bacon nagyszerűen elviszi a hátán ezt a horrort, aki az egyre zaklatottabb pszichiáter szerepében végig 110 százalékon pörög. Üvölt, sír, rohan, megrémül – és egyszer sem tolja túl az egészet, nem válik röhejessé, személyes tragédiája miatt pedig pláne jól együtt tudunk érezni a karakterével.

Tovább

Ez a legvadabb film, amit valaha láttunk a Netflixen

október 3., 16:56 Módosítva: 2022.10.04 18:46
28
Az Athéné (Athena), a Netflix szeptember 23-án bemutatott francia drámája az a fajta film, amelyről igazából felesleges szövegelni, rohanni kell megnézni. Merthogy az év egyik legjobb mozgóképes alkotásáról van szó.

A készítő, Romain Gavras úgy beszél a rasszizmus, a rendőri brutalitás és az önbíráskodás témájáról, ahogy korábban még senki – művész- és akciófilmes körítésben egyszerre. Eközben elkerül mindenféle klisét, és tető alá hoz a maga egyszerűségében egy igazi mesterművet. Le mernénk fogadni, hogy az Athéné felkerül majd az 1995-ös A gyűlölet (La Haine) mellé, és kultuszfilmmé válik. Elég kevés filmes akadt ugyanis az elmúlt két-három évtizedben, aki ennyire bátran bele mert állni a modern társadalomba, és az elégedetlen fiatalok szemével láttatni a dolgokat.

A történet egy sajtótájékoztatóval kezd, ahol a külföldi szolgálatból épp visszatérő háborús hős, Abdel (Dali Benssalah) kistestvére, a 13 éves Idir haláláról számol be. A katona reményét fejezi ki, hogy a hatóságok előállítják azokat az egyenruhásokat, akik halálra verték a srácot, ám mielőtt befejezné beszédét, dühös fivére, Karim (Sami Slimane) meggyújt egy Molotov-koktélt, és bedobja a tömegbe.

Ez az a pillanat, amikor a pokol elszabadul, az Athéné irtózatos tempóban beindul, és 11 percen keresztül figyelhetjük, ahogy a bevándorló fiatalok és a rendőrök egymást ütik-verik. Az ember álla leesik, Gavras a vizualitást annyira eltalálta a filmben. Látszik, hogy a direktor korábban főképp videóklipeken munkálkodott, ott megszerzett tudását nem is herdálta el, helyette sikeresen ültette át az egész estés műfajba.

Tovább

Kell a gyereked vagy nem? Hat heted van eldönteni

október 3., 07:02 Módosítva: 2022.10.03 16:27
202
A nagyjátékfilm kategóriában elsőfilmes rendező, Szakonyi Noémi Veronika már a magyarországi bemutatkozáskor tarolt filmjével, nemcsak a közönséget fogta meg az érzékeny téma és annak feldolgozása, a nyílt örökbefogadás első hat hete, de a miskolci nemzetközi filmfesztivál, a Cinefest nagydíját is elhozta. Kritika.

A Szarajevói Nemzetközi Filmfesztiválon debütáló Hat hét eredetileg dokumentumfilmnek indult, s tulajdonképpen kézenfekvő is, hogy egy ilyen súlyos, több oldalról körbejárható, körbejárandó témát, melynek állami, törvényi szabályozás része is van, sőt, abból indul ki az egész, ilyen módon mutasson be az alkotó.

Csakhogy egy ilyen érzékeny történetnél annyira felsűrűsödik a lelki, emberi oldal, annyira összetetté válik az egész történet pszichés vonatkozása és társadalmi kontextusa, illetve annyira közelről kell a vívódást, a fájdalmakat, a veszteségeket és a feldolgozhatatlan traumát bemutatni, hogy ehhez pedig automatikusan adja magát a játékfilmes műfaj.

Ez történt az alkotókkal, az elsőfilmes rendező Szakonyi Noémi Veronikával és alkotótársával, a forgatókönyvet jegyző Vincze Máté Arturral is, akik attól tartottak, egy ilyen helyzetben a kamera közelsége, az, hogy a folyamatot végigélő személyek vívódásából, egyéni sorstragédiájából film, műalkotás lesz, esetleg a résztvevők döntését befolyásolja, és ezt mindenképp el szerették volna kerülni. Fikciós térben viszont közelebb tudtak menni, etikusan, jó szívvel.

Végül nagyon jót tett a történetnek, hogy így alakult, sokkal közelebb jön a dráma, sokkal mélyebben átérezzük a traumát, mint „pusztán” egy elmeséléssorozatból, mely képekkel van illusztrálva.

Tovább

Botrányosan sokat vetkőznek a Netflix új Sissi-sorozatában

október 2., 13:25 Módosítva: 2022.10.03 14:14
36

A régi Sissi-filmekre, amelyekben Erzsébet császárnét Romy Schneider alakította, sokan a mai napig etalonként emlékeznek, pedig cukormázas tálalásával már az 50-es években bemutatott trilógia sem volt történelmileg hiteles. A magyarokat különösen nagy becsben tartó, emiatt I. Ferenc József császárral is sűrűn összezördülő Erzsébet életét később is számos alkotás dolgozta fel: filmek, sorozatok, színdarabok és könyvek tömkelege.

Nyilván a Netflix sem maradhatott ki a buliból, még 2020 végén álltak a publikum elé azzal a hírrel, hogy hatrészes szériát készítenek A császárné (The Empress) címmel. Aki a bejelentés környékén arra tippelt, hogy a streamingszolgáltató majd a fiatalabb korosztályt célozza meg ezzel a produkcióval, az nem tévedett nagyot. Tősgyökeres Sissi-rajongóknak maximum katasztrófaturizmusból ajánlanánk a Netflix szeptember 29-én debütált újdonságát,

a többieknek viszont jó belépő lehet, ha meg akarják tudni, miért imádják sokan a mai napig mániákusan Erzsébet császárnét és történetét.

Az, hogy Sissi (Devrim Lingnau) öntörvényű leányzó, már az első jelenetből kiderül: anyja, Ludovika (Jördis Triebel) kétségbeesve hajszolja a házban bujkáló 16 évest, aki vonakodik a találkozástól a kezére pályázó, jóval öregebb és nem túl jóképű nemessel. A sorozat Erzsébetjéről azt is érdemes tudni, hogy olyan fiús hobbijai vannak, mint a lovaglás, szívből utálja a becenevét, néha heccből a lovas kocsi ablakán nagyot köp kifelé, és a császár fivérével, Miksával (Johannes Nussbaum) élvezettel és nagy meggyőződéssel dacol.

Tovább
A rovat korábbi cikkei