no

Index Vakbarát Hírportál

Kellene egy jó zombik vámpírok ellen film

2011.05.25. 22:11
A Drakula és a Hook forgatókönyvírója, James V. Hart az Équinoxe Germany Screenwriters Workshop Magyarországra szervezett májusi írókonferenciáján mesélt nekünk kedvenc vámpírjairól, zombijairól, Frankensteinről és a következő néhány filmjéről.

Melyik film hatására döntötte el, hogy forgatókönyvíró lesz?

Olyan régi klasszikusokon nőttem fel, mint Errol Flynn Robin Hoodja vagy David Lean Arábiai Lawrence-e, és én is pont ugyanilyen grandiózus, kosztümös mozifilmeket akartam készíteni. De ha egyetlen filmélményhez kellene kötni a pályám kezdetét, akkor azt mondom: a Casablanca miatt lettem forgatókönyvíró.

Mi a munkamódszere? Konkrét színészeket képzel-e el a forgatókönyvíráskor a jelenetekbe?

Nem. Először mindig a karaktert magát dolgozom ki, soha neképzelek magam elé konkrét színészt. Nagy hiba, ha eleve sztárok arcai vannak a fejedben, amikor nekiállsz a forgatókönyvnek, mert akkor egy-egy szereplőt akaratlanul is olyannak írsz meg, mint amiylen az adott színész volt a korábbi szerepeiben. Egyetlen alkalommal tudtam előre, kinek kellene játszani egy általam írt karaktert: a Hook Peter Panje nálam kezdettől fogva Robin Williams volt.

Íróként mi a nehezebb feladat Hollywoodban? Eladni a stúdióknak egy saját történetet, vagy megfelelni a producerek és az olvasók elvárásainak egy bestseller könyv megfilmesítésénél?

James V. Hart filmográfiája

Hook (1991) - forgatókönyvíró, executive producer
Drakula (1992) - forgatókönyvíró, társproducer
Mary Shelley: Frankenstein (1994) - producer
Muppets Treasure Island (1996) - forgatókönyvíró
Kapcsolat (1997) - forgatókönyvíró
Tomb Raider 2: Az élet bölcsője (2003) - forgatókönyvíró
Az utolsó Mimic (2007) - író
A szeretet szimfóniája (2007) - író
The Legend of the Leaf Men (2011) - forgatókönyvíró
Chinese Odyssey (2012) - író
Wake the Dead (2012) - író

Meseregénye:
Capt. Hook: The Adventures of a Notorious Youth (2005)

Természetesen a saját sztoridat sokkal könnyebb megírni, mivel senki sem szól bele a karakterekbe, meg a történetbe. Viszont lehet, hogy ez nem érdekel senkit. A nagy pénz abban van, ha egy nagy stúdiónak vállalsz bérmunkát. Cserébe viszont be kell vállalnod azt, hogy 25 féle különböző nézőpontnak és útmutatásnak kell egyszerre megfelelned, ami egy írónak sokszor tényleg embert próbáló kihívás. A forgatókönyvírói szakma legnehezebb része mindig az, hogy meg tudj felelni a producerek legextrémebb kívánságainak is.

A 92-es Drakula úgy lett etalon a vámpírfilmek között, hogy újítás helyett Bram Stoker eredeti történetéhez nyúlt vissza. Mi a véleménye a Drakula utáni vámpírfilmekről?

Számomra az Engedj be! minden idők legjobb vámpírfilmje. Nem az amerikai változat, az eredeti, ami tényleg képes volt megújítani a vámpírmítoszt, ráadásul nagyon egyedi hangulatot és gyönyörű képeket csempészett a műfajba. Az Alkonyat sem rossz, mert a Drakula mintáját követi: az örök életet társítja az örök szerelemmel. De valljuk be, ez csak rágógumi a szemnek. Amit igazán kedvelek, az a True Blood, de ez a sorozat már szinte a másik véglet: Vámpírpornó, ahol csak a szex, a vér meg az erőszak a fontos. Csupa mocskos és populáris téma, mégis odavagyok érte, mert működik.

Kedvenc vámpír karakter?

Ann Rice Lestatja. Az írónő nagyon ügyesen mutatja be halandók és halhatatlanok viszonyát, a szerelmet és más, erős érzelmeket, és ez szerencsére az Interjú a vámpírral mozifilmben sem sikkadt el.

Mit szól ahhoz, hogy a vámpírőrületet felváltotta a zombiőrület?

A zombi lett az új vámpír, de ez egyáltalán nem baj. Sőt, kellene már végre egy jó Vampires Vs. Zombies from Outer Space mozifilm, amiben összeeresztik őket.

Megírná hozzá a forgatókönyvet?

Talán majd a fiam, Jake, ő most úgyis egy zombis westernen dolgozik. Íróként viszont tetszik a trend, hogy a zombik megint visszatértek a köztudatba. A Walking Dead tévésorozatot egyszerűen imádom, mert tökéletesen megmutatta, hogy igenis lehet újat mondani a „jól kidolgozott sorozatkarakterek a régről ismert szörnyek árnyékában”-recepttel.

Vámpírok és zombik után nézzünk egy harmadik horrorklasszikust, Frankenstein szörnyét. Ő a főszereplő a következő filmjében, a Wake the Deadben?

Igen, ez a Mary Shelley-történet modernkori feldolgozása lesz, Jay Russell rendezi. Jelenleg a szereplőválogatás zajlik, de a forgatókönyvvel már kész vagyok. A film alapja egy remek képregény, Steve Niles Wake the Deadje, amiben egy csapat ambíciózus orvostanhallgató ördögien gonosz tudományos kísérletezésbe kezd. Jó volt ezen dolgozni, mert szépen be lehetett mutatni a hátborzongató titkokat tudó diákok egymáshoz való viszonyát.

Ezek szerint ön is nagy képregényrajongó?

Olvasok képregényeket, de azért nem mondanám magam hardcore gyűjtőnek. A Wake the Dead írójának, Steve-nek van egy másik, vámpíros képregénye is, a 30 Days of Night. Az kifejezetten tetszett.

Most már biztosan lesz harmadik Tomb Raider-mozifilm. Mi lett volna a sztori, ha önre bíznák a forgatókönyvet?

Úgy tudom, ezúttal a főszereplő múltját mutatnák be. Írói szempontból ezt jó iránynak tartom, mert így a néző megtudhatja, hogyan lett Lara Croftból az az akcióhős, amilyennek mindenki megismerte. Egy ilyen sztoriban szépen ki lehet bontani Lara apjához fűződő viszonyát is.

Mit szól a mostani remake- reboot- és folytatásdömpinghez?

Nincs vele semmi bajom, hiszen pár éve én magam is beálltam a sorba. Megírtam egy meseregényben Hook kapitány múltját, azt az időszakot, amikor még csak 16 éves volt, és hírből sem ismerte Peter Pant.

A sok horror után mégis visszatért a klasszikus mesékhez?

És a hagyományos kalandfilmes elemekhez is. A legutóbbi forgatókönyvemben, a Chinese Odyssey-ben rengeteg dolgot átemeltem a kínai mitológiából, de úgy kell elképzelni a filmet, mint egy távol-keleti díszletek közé rakott, látványos Szindbád-mozit. A rendező Rob Minkoff, ő készítette az Oroszlánkirályt és a Stuart Little-t is, úgyhogy nem aggódom a végeredményért.