Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem részesedtem a Macskafogóból
További Cikkek cikkek
Miért vágtak bele az első részbe 1983-ban?
Mert jó ötletnek tűnt. Bár a Filmfőigazgatóság nem találta támogatandónak. Az ellen azonban nem emeltek kifogást, hogy a Pannónia Filmstúdióban megcsináljuk, amennyiben szerzünk rá szponzort.
Ez lehetetlen küldetésnek tűnt, de szerencsére épp egy magyar-kanadai olajmágnás, Joseph Seffel keresett kulturális befektetési lehetőséget a minisztériumban, és mondták neki, hogy a komoly zene és a pécsi balett mellett a magyar animáció is érdemes a támogatásra.
Egyből kijött a Pannóniába, és ez az egy terv volt parlagon. Tetszhetett neki, mert harmadnap aláírta a szerződést. Egyébként a producerrel a film után megszűnt a kapcsolatunk, őszintén szólva azt sem tudom, él-e még.
És a másodikba, már 2004-ben?
Közönség- és produceri nyomásra. A producerek garantálták, hogy összeszedik a pénzt, és én a szakma nevében is örültem a lehetőségnek, hogy a 2000-es években magyar pénzből magyar animátorok magyar filmen dolgozhatnak. Meglepő volt, hogy mindenki szívesen jött volna, de a pillanatnyi aktuális érdekek, bérmunkák miatt csak kevesen jöttek, így ukránokkal, bolgárokkal, románokkal, orosz külsős munkatársakkal oldottuk meg.
Az év legnézettebb filmjei a Macskafogók
Mindkét animáción két évet dolgoztak, az elsőnél 75-100 fős csapat, a másodiknál 200 ember dolgozott. Az első film több mint másfélmillió nézőt vonzott a mozikba 1986 óta, a költségvetése ötszázezer dollár volt (ez ma 110 millió forint). A másodikat 2007 óta háromszázezren látták, költségvetése hatszázmillió forint, ebből 110 millió az állami támogatás. Mindkét film az év legnézettebbje lett.Hogy fogadta az első résznél a negatív kritikákat?
A fanyalgó, ledorongoló kritikák természetesen fájtak, egyáltalán nem értettem egyet velük. De lelkesedő vélemények is elhangzottak. A Magyar Nemzet közölt például egy tárcát fiatalok villamoson folytatott dicsérő beszélgetéseiről. Aztán a közönség reakcióitól helyreállt a lelki egyensúlyom.
A második filmnél már nem ért csalódás, itt fel voltam készülve a negatív kritikákra. Szakmailag profi munkának tartom, de némely véleménnyel egyet is értettem: például hogy több zenével jobban ki lehetett volna tölteni a lukakat. De azokkal a véleményekkel nem, amik az első film erényeit kérik számon, és ahhoz mérve minősítik. Ez olyan, mintha Jancsót azzal nyaggatnák, hogy a későbbi filmjei miért nem olyan jók, mint a Szegénylegények. Szerencsére később, amikor lecsengett a rajongók felháborodása, pozitív írások is születtek.
A Pumukli vezető munkatársa is volt
Ternovszky Béla Balázs Béla-díjas (1983), érdemes művész (1987). Mézga családot is rendezett, Kérem a következőt! című Doktor Bubó-sorozatot, Gusztáv-sorozatot, és a német Pumuklinak az animációs részét. Egész estés animációi: 1986-ban a Macskafogó, 1999-ben az Egérút, 2007-ben a Macskafogó 2: A sátán macskája. Kezdetben a Pannónia Filmstúdiónál, majd a Filmválallatnál dolgozott. Pannóniásként rendezte a Bayerische Rundfunk számára Mecki (magyar változatban Tüskeböki) és barátai sorozatot. Rendszerváltás után 1995-2005-ig a Stúdió II. Kft. egyik tulajdonosa és rendezője volt.Az első Macskafogóról tudjuk, hogy Nepp József fogta magát, és otthon egyedül megírta. A második résznek a forgatókönyve hogy készült?
Ezúttal már egy kis csapat rajzolt Nepp forgatókönyvéből storyboardot, és ők dolgozták át. Ennek Nepp már csak az eredeti forgatókönyvét jegyezte. Az első résznél a kanadai producer annyira szólt csak bele, hogy legyen egy kislány és egy szerethető macska is. De ezzel nem erőszakolták meg a sztorit. A másodikban már sokkal több volt a külső elvárás. Részben a producerek, részben a nézők részéről. Amint híre ment, hogy készül a folytatás, mindenkinek volt valami ötlete.
A kapitalistákat egy lengyel nevű ügynök győzi le a Macskafogóban. Utólag hogy látja, elvárták a filmektől politizálást?
Ez nem volt szándékos. A Grabovski név egy amerikai film autóversenyző főhőse, Kowalski (Száguldás a semmibe) nyomán jutott Nepp József eszébe.
Hova tűntek a második részből a poénok?
Volt, aki így is túl soknak találta a szóviccet és erőltetett poént.
A Disney állítólag blokkolta az első rész külföldi terjesztését, Amerikában csak tévében, és vhs-en ment. Mennyiben volt más a második rész nemzetközi karrierje?
Nem tudom pontosan. Már régen nem kapok kimutatást a film külföldi értékesítéséről. Sokan azért nem vették meg, mert az első filmmel együtt akarták, annak a forgalmazója meg más, és két céggel tárgyalni már bonyolult. Egyébként nem állítom, hogy a Disney blokkolta az első részt. Csak ugyanazt tette, mint a Hanna-Barbera a János vitézzel. Az amerikaiak inkább újraforgatnak egy filmet, mint a Nikitát, A nő illatát stb., csak ne kerüljön az amerikai közönség elé egy jó külföldi mozi. (Ha nem is volt olyan áttörő a Macskafogó 2 külföldi szereplése, mint az első részé, a Hungaricom Kft. az új filmet vagy 30 országnak eladta, köztük Törökországnak, Iránnak és Oroszországnak.)
Milyen volt az első résznél a technika?
Klasszikus technika volt kézi kifestéssel, hagyományos kamerával, trükkasztalon felvéve. Gémes József Commodore 64-gyel két jelenetet modellezett a saját maga konstruálta programmal: például egy bemodellezett tengeralattjáró félfordulatát. Térbeli mozgások inkább a hagyományos síkanimáció előtere és háttere különböző sebességű mozgatásával történtek, például amikor Lusta Dicket elrabolja Pedro és viszi a templomba, vagy egy folyamatos felülnézeti svenkben a rendőrautó száguldozása.
A Macskafogó 2 összbevétele ismeretlen
2007-ben mutatták be: 290 ezer néző 269 milliós bevétellel, a 2008-as összesített listán a legnézettebb magyar film lett. A jegyárbevételnek csak töredéke jut el a gyártóhoz, a nagy pénzek a moziüzemeltetőnél és a forgalmazónál csapódnak le. Nem tartják itthon nyilván, hogy egy film az összes forgalmazói csatornán (dvd, blu-ray, netes hivatalos kölcsönzők pl. T-home, tévésugárzás, külföldi eladás) keresztül végül is mennyit hoz vissza a gyártónak.A második résznek azonban már bonyolult volt a technikai háttere. Előtte kezdtem tanulni a számítógépes animációt, lassan szoktam meg, hogy már elhagytuk a vágóasztalt, a trükkasztalokat, és számítógépbe szkenneltünk, ott kompozitáltunk. A stábban a fiatalok szerencsére ezt a nyelvet beszélték. A 3d animációt is nagymértékben használtunk, de kétdimenziós hatásúvá visszabutítva.
A második rész filmes kikacsintásait még értjük, de az első hollywoodi utalásaihoz hogy jutottak hozzá a 80-as években? Gondolom nem a Vörös csillag-moziban láttak James Bondot, Star Warst és Supermant.
A Star Wars már itthon is volt, de James Bond vhs-eket Nepp József hozott Bécsből, a Supermant is így szereztük. Egyébként külföldi fesztiválokon tudtunk mozizni, meg a Gorkij fasori filmklubban vetítettek szakmabelieknek.
Mennyit keresett a Macskafogóból?
Nem részesedtem sem az első, sem a második filmből. Az első esetében egy évig volt érvényben egy rendelet, hogy amennyiben megtérül a film költségvetése, az alkotók közt úgynevezett hatékonysági prémium osztható szét. Ez megtörtént: 70 ezer forintot kapott a 20 fős szűk stáb összesen. De ezután már semmire nem tarthattunk igényt. A második film költségei pedig állítólag még mindig nem térültek meg, legalábbis még tartozik nekem a produkciós cég.
Akkor miből él meg?
Nyugdíjból. És olykor egy kis merchandising bevétel is adódik. Valaha jól jövedelmezett ez az üzletág: a Mézga Géza és a Doktor Bubo az író, rendező mellett a figuratervezőnek is fizetett.