Nem kell Oscarra: majom, pénisz, erőszak
Az Oscar-gála az elvárásainknak megfelelően lepörgött, nem sok izgalmat hozott. A jelölések óta fáj a szívünk néhány lehetséges jelöltért, és mivel nem szeretnénk a kimaradókról megfeledkezni, ezért megemlékezünk róluk. A lista nem teljes, csak ezek izgattak minket az utóbbi hónapok díjesője közben. Alternatív Oscar-díj.
1. Miért nem kaphat díjat egy csimpánz, akit Andy Serkisnek hívnak?
A majmok bolygója: Lázadás James Franco és Freida Pinto főszereplésével nem volt egy emlékezetes alkotás, de az egyik főszereplő, akinek a nevét szinte biztosan csak egészen kevesen tudják, feldobta a filmet. A Caesar nevű majmot alakító Andy Serkis olyan emberi csimpánzt játszott, hogy megvadult az erdő tőle.
Serkis profi színész, ő volt a Peter Jackson rendezte King Kong, valamint Gollam A gyűrűk urában. Eredetileg Peter Jackson filmjébe csak Gollam hangjának kellett, de annyira átalakult, hogy megkapta az egész karaktert, és sikerre is vitte. Az a baj, hogy nem látjuk az arcát? Serkis igazi arcát a nézők elhanyagolható százaléka ismeri a fenti okokból, de több Oscar-nyertes is járt már így. Meryl Streepre sem lehet ráismerni A Vasladyben, Brad Pittre a Benjamin Buttonban. Az a baj, hogy nem halljuk a hangját, mert csimpánzul beszél? Jean Dujardin sem beszél A némafilmesben! Serkisről egyszer díjat fognak elnevezni, ez viszont biztos. James Franco egy alapos cikkel kampányba kezdett még januárban, hogy a Che Guevara csimpánz változatát eljátszó Serkist jelöljék a legjobb mellékszereplő Oscar-díjára.
2. Tilda Swintont nem merték jelölni?
Tilda Swintont nem lehetett jelölni, mert ha ő is felkerül a listára, akkor a többiek már csak tölteléknek kellenek. Így meg legalább egy ideig kérdéses volt, hogy Viola Davis A segítségért, vagy Meryl Streep A Vasladyért kapja a legjobb színésznőnek járó díjat. Hiába játszik fantasztikusan Tilda Swinton, a Beszélnünk kell Kevinről olyan felkavaró mozi (kritika), hogy az akadémia nem tudott vele mit kezdeni.
A 2008-ban a Michael Claytonért mellékszereplő kategóriában díjazott Tilda Swinton lenyűgöző és hihetetlen alakítást nyújt a Beszélnünk kell Kevinről című sokkoló filmben, ami egy olyan anya történetét meséli el, aki nem nagyon jött ki a fiával a születésétől kezdve. Lynn Ramsey filmje sokkoló leleplezés: az anya nem szereti a gyerekét, aki később iskolai mészárlást követ el. Mi az összefüggés a kettő között? Mennyire befolyásolja az anya a gyereke életét? Mit jelent a szocializáció? A film nagyon sok kérdést vet fel, egy dolog azonban nem kérdés: Tilda Swinton tökéletes.
3. Az év filmje, a Gázt! csak hangvágás-jelölést ér?
Mi elragadtatva néztük a nyitó jelenettől kezdve a Gázt! (Drive) című mozit, de bármilyen elfogulatlanok is legyünk, az képtelenség, hogy mindössze a hangvágás miatt jelölték Oscar-díjra.
A Bronsont és az Elátkozott város-trilógiát jegyző Nicolas Winding Refn filmje Cannes-ban robbant, a legjobb rendezésért díjazták is. Egy magányos autósról szól a film, aki éjszakánként profi sofőrként teljesít bankrablásokban, napközben pedig kaszkadőr, próbál berobbanni az autóversenyzésbe, mindezek mellett magányosan él. A szomszédjába lakik Carey Mulligan a gyerekével és börtönben lévő férje fényképével. Mellesleg Mulligannek is igazán járhatott volna egy jelölés a mellékszereplő kategóriában a Gáztért, vagy legalább a Shame - A szégyentelen című filmért.
4. Ryan Goslingnak mindegy, hogy átverik, vezet, csajozik, vagy öl
Talán a legnagyobb csalódás, hogy Ryan Goslingot nem jelölte a filmakadémia. 2011 Gosling éve volt: a Gázt-ban (Drive) csendes elfojtásokból, szomorúságból és magányosságból építkező akcióhőst alakít, akit az érzelmei vezetnek, és ezért bármire képes.
Ezen kívül az Őrült, dilis, szerelemben kockahasú vígjátéki figura lett, aki bátran csajozik és osztja az észt a nőkről, de azért persze a szerelmet keresi. A hatalom árnyékában című filmet már tényleg csak azért említjük, mert ezt a témát legalább szokta szeretni a filmakadémia. A George Clooney rendezte filmben egy politikai kampányt vezet Gosling, és hát eléggé megszívatják. 2007-ben a Fél Nelsonért jelölték már Oscarra, de az akadémia már most óriási lemaradásba került a díjjal. Tavaly mikroblogok indultak miatta, verekedések törtek ki, majd álltak le, vagyis talán talán nem kell magyaráznunk, hogy sokan várják már, hogy átvehesse a szobrot.
5. Fassbender a farka miatt bukta az Oscart?
Az Oscar-díjat a legjobb férfi színészek versenyében Jean Dujardin kapta A némafilmes című filmért. Megelőzte George Clooney-t (Utódok), Brad Pittet (Pénzcsináló), Gary Oldmant (Suszter, szabó, baka, kém) és Demián Bichirt (A Better Life). Korábban említettük, hogy a listában Ryan Goslingnak kötelező helye lenne, de mellette Michael Fassbendernek is.
A Shame - A szégyentelen vállalhatatlan a filmakadémiának az Oscar-gálán, ezt tudjuk, hiszen 1990 óta nem lehet jelölni olyan filmet, ami NC-17-es besorolást kap. Az első tíz percben annyiszor látjuk Fassbender farkát, hogy a magyar filmgyártás minden igyekvő magamutogatása háttérbe szorul. Ráadásul sok szex is van Steve McQueen dermesztő és nyomasztó mozijában. Fassbender viszont elképesztően erős, hogy csak két példát hozunk fel: Az előzetesben látható metrós flörtölős jelenet miatt nők, sőt férfiak ezrei jöttek zavarba, a film után a férfiasságukban megkérdőjelezett férfiak pedig a beszámolók szerint csak Fassbender arc-, és nem farokjátékáról tudtak beszélni.
A Patrick Bateman kiégett öccsére emlékeztető főszereplő szexfüggősége mögött megjelenő rejtélyes családtörténetet és identitásdrámát a színész nagyon kevés szóval, inkább a testével meséli el. Az Aranyglóbuszon és a BAFTA-n legalább jelölést kapott Fassbender, akiről a következő évek minden bizonnyal szólni fognak. Idén szerepelt David Cronenberg hamarosan nálunk is mozikba kerülő Veszélyes vágy című mozijában, ami Freudról és Jungról szól, és egy olyan megaprodukcióban, mint az X-Men: Az elsők.
6. Az akadémiát nem hatotta meg Tarr Béla utolsó filmje
Jó érzés lett volna, ha Tarr Béla utolsó filmje, A torinó ló, amiben valóban nagyon szépen mesél az elmúlásról, az Oscaron jelölést kap.
Persze nem volt olyan pillanat, amikor ebben komolyan lehetett hinni, pedig már minden kisebb-nagyobb filmfesztivál díját és életműdíját megkapta. A berlini Ezüstmedve nem elég nyomaték, és a filmben sincsen egyetlen klasszikusan oscaros pillanat sem, ezek ellenére milyen jó lett volna, ha megemlékeznek róla.
7. Hova tűnt Leonardo DiCaprio és Clint Eastwood a J. Edgarral?
Amikor Clint Eastwood bejelentette, hogy J. Edgar címmel filmet készít az FBI legbefolyásoabb, 48 évig uralkodó igazgatójáról, Hooverről, akkor sokan felírták az Oscar-verseny indulói közé. Amikor bemutatták az első trailert, akkor nemcsak a filmet, hanem Leonardo DiCapriót is sokan esélyesnek tartották már, nem azért mert olyan különlegesen jó volt az előzetes, hanem látszott rajta az Oscar-recept.
Életrajzi film, nagy átalakulás, Oscar-díjas rendező, sztárszínész. A kritikák megoszlanak, a Rotten Tomatoeson 44 százalékon áll, az IMDb-n 6,9 pontot kapott. Az igazi meglepetést mégis az okozza, hogy a négyszeres Oscar-díjas Clint Eastwood filmje Leonardo DiCaprióval a főszerepben nem tud eljutni az Oscar-jelölésig.
8. David Fincher és A tetovált lány túl erőszakos
Rendben, Rooney Marát jelölték legjobb színésznőnek, de csak azért, mert a visszafogott lány úgysem sok vizet zavar, a díj úgyis Meryl Streepnek jár. Az akadémia mentette a menthetőt. A filmnek egyáltalán nem volt könnyű helyzete, hiszen az utóbbi évek legsikeresebb regényét adaptálja, amiből már készült Noomi Rapace főszereplésével egy elég erős svéd film is. David Fincher rendező simán járhatott volna úgy, mint Martin Scorsese, aki A tégla című filmjét a szigorúan piszkos ügyekből forgatta, és aztaán aratott az Oscaron.
David Finchert 2009-ben nem díjazták a Benjamin Button különös életéért, és 2011-ben sem a Social Networkért sem. A Tetovált lány sikeres lett, 226 millió dollárt hozott, az IMDb-n 8,1 százalékot kapott, jelenleg a 239. legjobb film, ami nyilvánvaló nézői elragadtatás, de jelzés értékű, ahogy a Rotten Tomatoes 87 százaléka is. Az az egyetlen baj van vele, hogy erőszakos. Az Oscar-gálán ugyanis kimondatlan szabály, hogy nem lehet olyan filmet díjazni, amiben előbb egy nőt erőszakolnak meg, majd a nő erőszakol meg egy férfit.