Index Vakbarát Hírportál

Leia óta nem volt ilyen jó scifi-hercegnőnk

2012.03.08. 15:32
Mozikba került a második Avatárnak szánt, 250 millió dolláros John Carter és Szabó István Helen Mirrennel forgatott Ajtója. De beülhetünk Tom Hanks legújabb filmjére, Kevin Spacey brókeres thrillerére egy francia vígjátékra és egy iráni drámára is. Heti filmdömping.

John Carter 3D

Idén februárban volt 100 éve, hogy a Tarzan-regények írója, Edgar Rice Burroughs heti folyatásokban elkezdte publikálni a Mars hercegnőjét a The All-Story magazinban Under the Moons of Mars címmel, amit a következő 30 évben kilenc további könyv, az író halála után pedig egy seregnyi folytatás és képregényváltozat követett. Ezt az izomhegynyi hősökben, csöcsös hercegnőkben és négykezű marslakókban tobzódó világot próbálta összesűríteni egy 250 millió dollárba kerülő, parasztvakító második Avatárrá, de egyelőre bizonytalan a végeredmény. A geek mozis oldalak rajonganak a filmért, a ComingSoon szerint "a történet vicces, az idegen világ lenyűgöző és a térhatás is jó", az SFX Magazine meg azt írta, "Lynn Collins karaktere, Dejah Thoris a legszebb és legtökösebb scifi-hercegnő Leia óta". A Variety munkatársa viszont óriásit csalódott, és kicsit sem szerethető, túlértékelt filmnek nevezte a John Cartert. A sztori röviden: egy vagány cowboy (Taylor Kitsch) már jóval a NASA-szondák előtt elkeveredik a Marsra, ahol nem csak egymással háborúzó négykezű, kék, alakváltó, stb. űrlényeket talál, de egy lengén öltözött ember lányt (Lynn Collins) is, akire természetesen azonnal ráhajt. (IMDb: -, Rottentomatoes: 65 százalék)

Az ajtó

Az Ocasr-díjas Mephisto rendezője, Szabó István az Oscar-díjas Helen Mirrennel, valamint Eperjes Károllyal, Koncz Gáborral, Szirtes Ágival és Marozsán Erikával forgatott filmet az egyik legismertebb Szabó Magda-regényből, az Ajtóból. Az önéletrajzi ihletésű történetben Martina Gedeck alakítja az írőnőt, aki felveszi házvezetőnőnek a meglehetősen öntörvényű, nyers asszonyt Emerencet (Helen Mirren). A kezdetben egymás iránt érzett gyanakvás és közöny helyét, idővel átveszi a bizalom és kinyílik a közöttük lévő ajtó. "Az 1,75 milliárd forintos költségvetéséhez képest tévéfilmesen egyszerű a mozi, de Helen Mirren ebben a filmben is zseniális" - írta kritikusunk az idei Filmszemlén. A színésznő egyébként Magyarországra látogatott a film hazai premierje alkalmából. (IMDb: -, Rottentomatoes: -)

Rém hangosan és irtó közel

Tom Hanks legújabb drámája Oscar-díj nélkül maradt februárban, pedig jelölték a legjobb film kategóriában és Max von Sydow is esélyes volt legjobb férfi mellékszereplőként. A ksi főszereplőnek, Thomas Hornnak viszont három díj is összejött: a filmben az apja, Tom Hanks meghal a szeptember 11-i terrortámadásban, így egyedül kell megkeresnie egy zárat a kulcsához, vagyis egyedül kell felnőnie és boldogulnia az életben. A kritikusok közül sokan ekézik a filmet a könnyfakasztó hatásvadászata miatt: a Toronto Star egyenesen "911-pornónak" nevezte, és még a konzervatív esztéta, Roger Ebert is azon kesergett, hogy szeptember 11 pont olyan tragikus és kényes téma a filmművészetben, mint a Holokauszt. (IMDb: 6,6 pont, Rottentomatoes: 47 százalék)

Krízispont

A nem túl ismert író-rendező, J.C. Chandor legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában volt esélyes az idei Oscar-gálán, de Woody Allen elvitte előle a díjat az Éjfélkor Párizsbannal. Pedig a Zachary Quintóval és Kevin Spacey-vel leforgatott brókerthtriller sem rossz: a Star Trek Spockja egy minden eddiginél nagyobb pénzügyi krízisről szóló elemzést kap frissen kirúgott kollégájától, amit még a főnökei (Paul Bettany, Kevin Spacey) is komolyan vesznek, és megkezdődik a versenyfutás az idővel, mielőtt az egész gazdasági szféra összeomolna. "Dermesztően élvezetes" - írta a Wall Street Journal, a Rolling Stone pedig így dicsérte: "kirobbanóan jó dráma, ami végre érthetően és félelmetesen pontosan mutatja be a körülöttünk zajló dolgokat". (IMDb: 7,2 pont, Rottentomatoes: 88 százalék)

A legszebb dolog

Az Adéle és a múmiák rejtélye dekoratív francia hősnője, Louise Bourgoin ezúttal mellet és hasat is villant műterhesen, Rémi Bezançon filmje ugyanis a legszebbnek gondolt 9 hónapról mondja el kőkemény őszinteséggel, hogy annyira nem is kellemes a nőknek. Az apuka (Pio Marmaï) a felesége terhessége alatt új munkát keres, babaszobát fest, gyerekbútorokat szerel, az anyuka elkezdi írni élete első könyvét. A gyerek megszületése után viszont jönnek a kérdések: Lehet-e ugyanolyan hévvel folytatni egy kapcsolatot pelenkázás közben? Várnak-e minket barátok a péntek esti bulikban? Vagy egy egészen új életet kell kezdeni? (IMDb: 5,5 pont, Rottentomatoes: -)

Gyász

A héten nem kerül mozikba egyetlen skandináv művészfilm sem, így be kell érnünk egy iráni drámával. Az elsőfilmes Morteza Farshbaf története egy autóban játszódik: egy süketnéma, jelbeszéddel kommunikáló pár egy rokon gyerekkel utaznak Teheránba, hogy elvigyék Arshiát (Amir Hossein Maleki) a szüleihez, ám azokról kiderül, hogy meghaltak egy autóbalesetben, nem sokkal azután, hogy rácsapták a párra az ajtót és otthagyták nekik a gyereket. A film két díjat is elhozott a dél-koreai BIFF-fesztiválról. (IMDb: 8,2 pont, Rottentomatoes: -)