Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBatman és Pókember egymással fog megmérkőzni
Hiába lobbizott a Warner Bros. a kínai állami filmhatóságnál, hogy halasszák el a Batman: Felemelkedés helyi bemutatóját, a Nolan-trilógia záródarabja ma kezd a helyi mozikban – a Sony Pictures Pókemberével együtt. Az ország méretéhez képest kevésszámú teremmel és vetítővászonnal rendelkező filmpiacon a két szuperprodukciónak ráadásul egy héten belül újabb riválisuk akad, hiszen az LA Times írása szerint szeptember 3-én startol a 20th Century Fox által forgalmazott Prometheus is.
Augusztus folyamán eddig már több hollywoodi produkciónak is zöld utat engedett a kínai filmhatóság, így mutathatták be egyidejűleg a Jégkorszak: Vándorló kontinens-t és Loraxot. Az előbbi eddig 51 millió dolláros bevételt termelt – ez korrekt összegnek számít -, de a konkurens film a maga 1 millió dolláros jegyeladásával teljes csőd. És ha a sok torlódás miatt nem fájt volna eléggé a filmforgalmazók feje, akkor tuti az akupunktúrás tű után nyúlnak, ha a filmhatóság úgy dönt, hogy a Bourne örökséget és az Emlékmást is bezsúfolja a Prometheus mellé.
A nagy stúdiók természetesen nagyon berágtak a hatósági párosítások révén kialakult kényszerkonkurencia miatt, de persze minden illetékes igyekszik jó arcot vágni a döntéshez, nehogy kilódítsák a világ második legnagyobb piacáról. A kínai filmhatóság saját bevallása szerint is tudatosan osztja be a filmeket egymás ellen, nehogy az amerikai produkciók egyeduralkodóvá váljanak a piacon. Ahogy arról korábban alaposabban is értekeztünk, eddig évente csak 20 amerikai film vetítésére volt lehetőség, ez a keret idén bővült további 14 alkotással. Az óriási piacra ácsingózó nagy stúdiók bevételi várakozását ráadásul tovább hűti, hogy a bevételből is a szokásos 50 helyett csak 25 százalékot kapnak.
2012 első félévében a hazai gyártású filmekre így is 4,3 százalékkal kevesebben voltak kíváncsiak, miközben a nézők 90 százalékkal több külföldi gyártású filmet néztek meg, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Így azután a pénztárakban a kínai filmekre csak 439 millió, míg a külföldiekre 825 millió dollár értékben váltottak jegyet.