- Kultúr
- Járdasziget
- hotel
- budapest
- körszálló
- garancsi istván
- bontás
- ingatlan
- ingatlanfejlesztés
- parkolás
- főváros
Megvan az engedély, lebontják Buda egyik legikonikusabb épületét
További Járdasziget cikkek
A Garancsi István érdekeltségéhez tartozó Market-csoport tulajdonában lévő egykori Hotel Budapest – közismert nevén Körszálló – háromnegyedét biztosan lebontják – tudta meg a 24.hu. A Budapest Főváros Kormányhivatala május 26-án kiadott határozata szerint a tornyot egészen a negyedik emelet magasságáig bontják vissza.
Az 1967 szilveszterén megnyílt, Szrogh György tervezte modern építészeti ikon helyén 60 luxuslakás, valamint kereskedelmi és wellnessegységek kapnak helyet. A projekt során a hozzá tartozó lepényépület is teljesen átalakul, belsőépítészeti elemeiből pedig szinte semmi sem marad meg. A tulajdonos azonban nyitott arra, hogy az áthelyezhető belsőépítészeti elemek egy részét múzeumban helyezzék el.
Az Országos Építészeti Tervtanács kifogásolta ugyan a tervezett kilépőerkélyeket, mondván, azok „felpuhítják a kompozíció kontúrjait”, valamint jelezte, hogy a belsőépítészeti elemek közül néhányat – így a csigalépcsőt – talán érdemes lenne átmenteni, ám végül a Középülettervező Zrt. mégsem engedett a kérésnek.
Pozitív változás, hogy az épület előtti parkoló helyén zöldövezet létesül, a parkolóhelyek pedig a lepényépület alatti mélygarázsba kerülnek. A beruházó szerint 2027-re készülhet el az új épület, amelynek magassága megegyezik majd az eredetivel: 63,60 méter lesz.
A II. kerület Önkormányzata közölte, hogy a kerületi konzultációs tervtanács véleménye megosztott volt. Trummer Tamás kerületi főépítész szerint – akit a 24.hu keresett meg a témával kapcsolatban – egy védett épülethez lehet hozzáépíteni, illetve lehet részlegesen bontani úgy, hogy a védelem tárgya nem sérül. Az önkormányzat hozzátette: a településképi rendelet kimondja, hogy ha 30 százaléknál nagyobb arányú a bontás, akkor külön örökségvédelmi igazoló szakértői vélemény útmutatása alapján lehet csak átépítést végezni. Ezt a véleményt ebben az esetben külön elkészítették, az egykori Körszálló pedig továbbra is védett marad.
Az önkormányzati reakció egy ponton ellentmond a hatóság által hozott határozattal: szerintük a közlekedési magból, csigalépcsőből elég sok elem megmarad vagy a rekonstrukció után tovább él.
A főváros átépítéséről szóló további cikkeinket itt találja.