Index Vakbarát Hírportál

Megtippeljük, milyen sorozatokat vesznek a tévék

2009. május 28., csütörtök 18:27 | aznap frissítve

A Los Angelesben rendezett tévés vásáron a magyar szakemberek is kedvükre válogathatnak az új sorozatok közül. A nagy stúdiók főleg sci-fi-ben és kórházszériában utaznak, de pár ígéretes vígjáték is műsorra kerül ősztől.

A május a tévés szakemberek számára az egyik legpörgősebb hónap: az amerikaiak ebben a hónapban hozzák meg döntéseiket a jövő évi műsorrendet illetően, azaz mik térnek vissza, és mik lesznek a szépreményű újoncok, amik szeptembertől a nézők kegyeiért küzdenek a veteránokkal együtt. A külföldi szakemberek ezt követően kerülnek képbe, mert május végén, Los Angelesben rendezik azt a tévés vásárt, ahol az újoncokat először láthatják, és ahol válogathatnak is közülük. Megpróbáljuk megtippelni, milyen új sorozatok érkezhetnek a magyar tévék műsorára.

A tendenciák markában

A pilotszezon számokban

Az idei pilotszezon (pilot: egy sorozat bevezető epizódja, ami alapján a tévéadók eldöntik, hogy rendelnek-e belőle teljes évadot vagy sem) számokban nem nagyon különbözik a többitől: az öt nagy adó (ABC, CBS, NBC, Fox és CW) 74 dráma- és vígjáték-forgatókönyvből kért pilotot, ezek közül 29-ből lett sorozat. A december és május közötti időszakban egyébként az adók úgy 140-150 forgatókönyvből választották ki azokat, melyeket értékesnek találtak, tehát látható, hogy a sorozatötletek mindössze egyötödéből lesz széria, és arra sincs semmi garancia, hogy ezek az újoncok egyáltalán az első évad végét megérik.

A csatornák egyébként hajlamosak a tendenciózus berendelésekre, és amellett, hogy mindegyikük a reklámozók számára oly fontos 18-49-es korosztályra hajt (azaz olyan műsorokat igyekeznek berendelni, melyekkel a keresőképes és fogyasztásra leginkább rábírható réteget tudják megcélozni), jól elkülöníthető az egyes adók taktikája, legalábbis a sorozatok terén. A legkisebb adó, a CW például a fiatalabbakat, ezen belül is a nőket célozza meg sorozataival, míg a CBS a jól bevált nyomozós szériákban bízik. Az ABC sokkal többet kockáztat, mint a többi adó (hagyományosan ők rendelik be a legtöbb újoncot), az NBC pedig a 2009/10-es évadra húzott egy meredeket, és Jay Leno talkshow-műsorvezető új műsorát fogja mindennap sugározni este tízórás kezdettel.

Tendenciákat felfedezni a tévésorozatokban nem nagy truváj, hiszen a zsánerek adottak: a drámák között elsöprő fölényben vannak a nyomozós sorozatok, de számos ügyvédes, kórházas és családokról szóló széria is készül, míg kisebb számban, de minden adó műsorán előfordulnak sci-fi-sorozatok és egy-egy be nem sorolható próbálkozás, ami vagy nagy siker lesz, vagy pont a széria formabontó megoldásai miatt bukik hatalmasat. A következő évad a kórházsorozatokról fog szólni: hiszen a jelenleg is műsoron levő három dráma (Grace klinika, Doktor Addison és House) illetve egy vígjáték (Dokik) folytatódik, és melléjük érkezik négy újonc.

Ezek közül kettő kísértetiesen hasonlít egymásra (Miami Trauma és Trauma) és nemcsak címűkben, hanem témájukban is: a balesetek, természeti és egyéb katasztrófák helyszínére elsőként érkező mentősök és mentőorvosok kalandjairól szól majd mindkettő. A Miami Trauma mellett Jerry Bruckheimer producer neve szól, aki a Helyszínelőkkel tévétörténelmet írt, míg a Trauma a szokatlan helyszín (San Francisco, ahol a sorozat készítői valóban forgatnak is), és a látványos megvalósítás miatt lehet nyerő. A másik két kórházas sorozat sokkal csendesebb lesz, a készítők inkább a karakterekre koncentrálnak majd: a Mercy címűben három ápolónő szemén keresztül pillantunk be egy közkórház mindennapjaiba, míg a Three Rivers címre hallgató sorozat a transzplantációs műtéteket végző orvosok, a donorok családja és a szerveket kapó szerencsés betegek szemszögéből mutat be hetente egy-egy érdekes esetet.

Jönnek a gyíkok!

Ami a science-fiction-vonalat illeti, a Fox a nálunk is csúnyát bukott Terminator: Sarah Connor krónikái című sorozatból ugyan nem kért több évadot (pedig jól tette volna), helyette berendeltek egy Past Life című sorozatot, amiben egy exrendőr és egy pszichológus nyomoz majd olyan bűncselekmények ügyében, amit az elkövetők nem mostani, hanem előző életükben követtek el - ezzel erősítve a Rejtély által már kitaposott misztikus vonalat a csatornánál. Az NBC-re télen érkezik majd a Day One című posztapokaliptikus sorozat, ami kísértetiesen emlékeztet a nálunk is vetített Jerichóra: egy világméretű katasztrófa után egy maroknyi túlélő nekilát újjáépíteni a társadalmat, több-kevesebb sikerrel.

A két leginkább várt sci-fi az előbb említetteknél sokkal izgalmasabbnak ígérkezik, és mindkettő az ABC műsortervében szerepel. A Flash Forward címre hallgató újonctól nem titkoltan azt várják a csatornánál, hogy a 2010-ben befejeződő Lost örökébe lépjen, és ez legyen az adó új kultsorozata, amihez minden öszetevő rendelkezésre áll, jó a sztorija és kiváló színészek játszanak benne (Joseph Fiennes, Sonya Walger, Jack Davenport). A sorozat alapjául szolgáló, azonos című regényben Robert J. Sawyer író azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha egy szép napon bolygónk teljes lakossága elájulna 2 perc 16 másodpercre, és eközben bepillanthatna a saját jövőjébe. A sorozat egyrészt arról fog szólni, hogyan próbálják a főszereplők beváltani a látomást vagy éppen ellenkezőleg, megakadályozni annak bekövetkeztét, illetve a furcsa esemény kiváltó oka után folytatott nyomozásról. A másik szépreményű sci-fi egy feldolgozás lesz, mégpedig a nyolcvanas években mérsékelt sikerrel futó V című minisorozaté (illetve az azt követő első évadé), amiben első látásra nagyon szimpatikus idegen lények érkeznek bolygónkra, de aztán kimutatják foguk fehérjét. Ebben a sorozatban fog szerepelni a Lost egyik jelenlegi üdvöskéje, Elizabeth Mitchell is.

A testvérsorozat újabbat szül

Nyomozós fronton a már említett Past Life mellé érkezik a Human Target című akciókrimi, amiben egy szuperügynök bárhol, bármilyen szerepben el tud vegyülni, és így nyomoz mindenféle bűnesetben, a The Forgotten című szériában műkedvelő nyomozók keresik majd rég elfelejtett bűncselekmének elkövetőit, a Happy Town a címmel ellentétben egy cseppet sem vidám kisvárosról szól, ahol gyermekeket rabolnak el sorban, végül a CBS egyik legsikeresebb sorozata, a nálunk is vetített NCIS kap egy Los Angeles alcímmel ellátott testvérsorozatot, de ugyanúgy tengerészeti nyomozókról szól majd, csak azokról a bátor fiatalemberekről, akik inkább beépülnek a bűnszövetkezetekbe, és belülről bomlasztják azokat, nem pedig a terepen pepecselnek kis ecsetekkel a kezükben. Ügyvédes sorozat ősztől egy lesz csak, a The Good Wife című, ebben egy 13 éve nem praktizáló háziasszonynak (Julianna Margulies) kell visszamenni a tárgyalóterembe, mert a kedves férje belebukik valami fehérgalléros bűncselekménybe, és neki kell eltartani a családot.

Al Bundy és Monica új szerepben

Vicces sorozatok tekintetében az idei évben az ABC húzta a legnagyobbat, hiszen rögvest rendelt négy félórás vígjátékot, melyek közül az egyikben Courtney Cox alakít negyvenes anyát, aki válása után ismét elkezd randizgatni - váltakozó sikerrel (Cougar Town), míg egy másikban Ed O'Neill, a Rém rendes család Al Bundy nevű karakterét alakító színész fog egy friss házast játszani, aki két másik családdal egyetemben megengedi, hogy kamerák kövessék őket állandóan, és felvegyék életük minden percét egy Modern Family nevű (ál)dokumentumfilmhez.

Szintén vidámabb témakörbe tartozik az Eastwick című feldolgozás, ami az Eastwick-i boszorkányok című film alapján készül, és egy kisvárosba érkező titokzatos idegenről szól, aki három helyi nőben felébreszti a bestiát. A végére pedig egy újabb remake, azaz feldolgozás: a CW műsorán szeptembertől lesz látható a Melrose Place 2.0-nak nevezett sorozat, ami a kilencvenes évek egyik nagysikerű sorozatának egyfajta újragondolása lesz fiatal szereplőkkel, de úgy, hogy két korábbi kedvenc (Laura Leighton és Michael Calabro) is jelen lesz benne.

És velünk mi lesz?

A két nagy magyar kereskedelmi tévé természetesen képviselteti magát a Los Angeles-i vásáron, ahol május 29-ig minden nap betekinthetnek egy-egy gyártó teljes palettájába. A jelenleg érvényben lévő szerződéseket és a két tévé szokásait figyelembe véve megpróbáljuk megjósolni, melyik sorozatot melyik adó fogja megvásárolni.

Az RTL a Warnerrel, a Disney-vel és a Fox-szal áll kapcsolatban, így hozzájuk érkezhet a Cougar Town című vígjáték, a Happy Town című krimi, a Flash Forward című sci-fi és a Glee, ami egy iskolai énekkarról szóló zenés sorozat a Fox istállójából. Szinte biztosak vagyunk abban, hogy a főleg nőknek szánt Eastwick és a Miami Trauma is fel fog tűnni az anyacsatornánál, és nem nagyon lennénk meglepve, ha a Human Target, a Past Life és a Vampire Diaries a Cool vagy a Sorozat+ 2010-es műsorrendjébe kerülne.

A Tv2 a Sony-val, a Universal Studios-szal és a CBS-szel van jóban, a slágersorozatok közül mérget vennénk az NCIS: Los Angeles című krimi, a Melrose Place és a Three Rivers érkezésre, mint ahogy itt fog kikötni a Day One, a Trauma és feltehetően a Parenthood is, ami szintén egy nyolcvanas években készült film sorozatváltozata és a filmvilágban jól csengő nevű Ron Howard rendező-producer áll mögötte.

Rovatok