Index Vakbarát Hírportál

Kilábalt a válságból az amerikai médiaipar

2012. június 12., kedd 10:47

Már a számok is azt mutatják, hogy az amerikai szórakoztató- és médiaipar kilábalt a válságból, és valóra váltotta a maga tündérmeséjét. A szektor ugyanis a PricewaterhouseCoopers(PWC) hétfői közleménye szerint 2010 után tavaly is növekedést tudott felmutatni, méghozzá 3,1 százalékot. A könyvvizsgáló cég globális ágazati igazgatója, Marcel Fenez szerint a rövidtávú gazdasági kilátások összességében vegyes képet mutatnak, de a szórakoztató- és médiaipar a bizonytalanságok ellenére is növekedésre számíthat.

A PricewaterhouseCoopers szerint 2011 legjelentősebb médiaipari tendenciája az volt, hogy a szélessávú- és a mobilinternet terjedésével az egész média a digitális értékesítés felé fordult. Így a szektor motorjává az előző évi 10-hez képest 15 százalékos növekedést produkáló online forgalmazás és -hirdetés vált, ami ráadásul a PWC szerint jövőre is 13 százalékkal fog bővülni.

Bár erre a 3,1 százalékra valószínűleg még Matolcsy „Fairytale” György is megnyalná a szája szélét, az eredmény a 3,5 százalékpontos növekedési prognózishoz képest visszalépést jelentett. A szektor főszereplőit azonban az idei évre jósolt mesés kilátások minden bizonnyal kárpótolni fogják, a PWC szerint ugyanis az amerikai elnökválasztási kampány és a nyári olimpiai játékok 2012-ben előreláthatólag több mint 7 százalékkal fogják megdobni a reklámszektor bevételeit, a 184 milliárdosra saccolt eredmény pedig az egész médiapiacot magával húzza. A PWC az idei évre várható növekedést 5,6 százalékra becsüli, ami 489,9 milliárd dolláros összbevételt jelent.

Az amerikai eredményekhez hozzátartozik, hogy az ágazat globális szinten is jó évet zárt. A hirdetési piac tavaly 3,6 százalékos növekedéssel világszerte mintegy 485,7 milliárdos forgalmat ért el, amit az Egyesült Államokhoz hasonlóan a 19 százalékkal bővülő online szektornak köszönhet. A PWC szerint ez az boom 2012-ben is kitart, az online hirdetők 17 százalékos növekedésre – ezzel együtt összesen 105,4 milliárd dolláros bevételre –számíthatnak, sokkal lassabb növekedésre kell viszont felkészülniük a nyomtatott sajtónak és a hagyományos könyvkiadóknak.

Rovatok