Index Vakbarát Hírportál

A szexjelenet forgatása csak teher és küszködés

2015. február 15., vasárnap 16:10 | aznap frissítve

Itthon a Paramount Channel vetíti Michael Bay vérben, mellekben és intrikában tobzódó kalózos sorozatát, a Fekete vitorlákat, aminek már a második évada is elstartolt pár hete a széria anyacsatornáján, a Starzon. A Fekete vitorlák olyan látványosan keverte össze A kincses sziget című, kultikus kalandregényt a valóban létező Karib-tengeri kalózokkal és a belezős Spartacus (szintén Starz-produkció) látványvilágával, hogy már a harmadik évada készül Dél-Afrika partjainál. A széria lelkes rajongóiként telefonos miniinterjúkban faggathattunk ki négy főszereplőt, Hannah New-t, Toby Stephenst, Luke Arnoldot és Zach McGowant, azaz Eleanor Guthrie-t, Flint kapitányt, Long John Silvert és Charles Vane-t.

Mivel a sorozat egyes epizódjaiban tényleg annyiszor villannak fedetlen mellek és hófehér fenekek, mint ahányszor a vitorlás hajók ágyúzzák egymást, adta magát a kérdés: a színészeknek a meztelen jelenetek felvételei mentek-e nehezebben, vagy a korhű, XVIII. századi ruhákban való kaszabolás? A sorozat központi karakterét, Flint kapitányt alakító Toby Stephens szerint az akciójeleneteket mindig könnyebb összehozni.

A szexjelenetet általában tehernek, küszködésnek érzi az ember, hiszen kamerák előtt kell úgy csinálnia, mintha. Akkor már inkább harcolok.

Michael Bay? Csöcsök? Kincses sziget? Biztos, hogy jó ez így együtt?

Senkiek sem kell aggódnia, a Fekete vitorlák nem erőszakolta meg gyerekkorunk kedvenc ifjúsági regényét, sőt! A Starz szériája valószínűleg sokkal közelebb áll a Karib-tengeri rögvalósághoz, mint Dafoe és Stevenson közkedvelt ponyvái, ahol sosincsenek nők a történetben, viszont minden kalóz kifogástalan modorú angol gentleman.

Michael Bay kalózmeséje a manapság egyre divatosabb előzményfilmes őrületet lovagolta meg: a tartalomismertető szerint 20, valójában azonban majdnem 40 évvel azelőtt játszódik, hogy a vén, alkoholista Flint kapitány a halálos ágyán Billy Bonesra testálja az 1754-ben megrajzolt kincses térképét, amire természetesen Long John Silvernek is fáj a foga.

A tévésorozat tehát a könyvnél jóval korábban, 1715-ben játszódik. A fiatal Flint kapitány és az itt még mankó és papagáj nélküli Long John Silver a valóban ekkor elsüllyedt Urca de Lima nevű, spanyol kincses bárkát keresik, miközben olyan létező, legendás kalózokkal balhéznak össze vagy épp kötnek szövetséget, mint Calico Jack, Charles Vane, Benjamin Hornigold, valamint a második évadtól kegyetlenkedő Edward Low.

Stevenson regényétől eltérően a sorozat sok erős női karaktert is bemutat. A valóban létező, híres női kalóz, Anne Bonny mellett megismerjük Eleanor Guthrie-t, egy tehetős kereskedő lányát, aki kvázi kormányzóként irányítja Nassau szigetét, valamint Maxet, az öntudatos félvér örömlányt is, aki addig lavírozik a meztelen férfiak és nők között, míg az első évad végére társtulajdonos nem lesz a kuplerájban, ahol addig dolgozott.

A Fekete vitorlákban pont az a jó, hogy olyannak mutatja be az 1700-as évek kalózvilágát, amilyen az a valóságban lehetett. Bátor kapitányok vadromantikus tengeri kalandjai helyett csak egy csapat csimbókos hajú, részeges rablógyilkost kapunk, akik azonnal kiontanák egymás belét, ha nem lenne egy náluk is veszettebb hírű, ravasz gazember, aki képes kordában tartani, és a spanyol vagy az angol katonák ellen fordítani a tenger koldusainak dühét.

A Fekete vitorlák 1. évadáról itt, a 2. évad első két epizódjáról itt olvasható kritika.

Toby Stephens ezt 45 évesen is olyannyira komolyan gondolja, hogy szinte minden akciójelenetet saját maga csinált, és csak a legvégső esetben bízta a feladatot a dublőrjére:

Az alkotók is respektálják ezt, mert így hitelesebbek lehetnek a kalózokat alakító színészek. Sokszor viszont elég nehéz munka, főleg az én koromban. Persze a producerek a legveszélyesebb akciójelenetekhez soha sem engedik oda a színészeket, de a Fekete vitorlákban még így is én magam csinálhattam meg az akciójeleneteim 95 százalékát.

Zach McGowan bemutatja a Black Sails díszleteit

A 33 éves Zach McGowan, akit a legtöbb sorozatrajongó onnan ismer, hogy a Szégyentelenekben orálisan kényeztette saját magát, egyáltalán nem volt szívbajos, ha meztelenkedést, verekedést vagy meztelenül verekedést kértek tőle. A sorozat veszett hírű Charles Vane kapitányaként szinte nem is volt olyan jelenete, amiben egy bőrnadrágnál több jelmezt viselt rajta. De többnyire még annyit sem.

Nem tudnám megmondani, hogy a szex- vagy az akciójelenet-e a nehezebb feladat, mert a Fekete vitorlák elkészítésében pont az volt a jó, hogy minden nap valami új, izgalmas kihívást kapunk. Volt, hogy egész nap csak azt vettük fel, ahogy felmászunk egy hajó oldalán. Aztán a következő nap újra és újra megismételtünk egy hétoldalas párbeszédet.

A nassaui angol kereskedők vezetőjét alakító Hannah New is többször volt látható ruha nélkül a sorozatban, és bár akciójelenete eddig nem sok volt, neki is ugyanúgy részt kellett vennie a kaszkadőrtréningeken, mint a többi színésznek. A 30 éves színésznő szerint a harcok és a szexjelenetek között nagyon sok volt a hasonlóság ebben a sorozatban:

Ugyanolyan nehéz jól megcsinálni ezeket, hiszen mindkét esetben fontos, hogy a néző azonnal megértse egy pár másodperces jelenetből is az adott szereplők közötti erőviszonyokat. Pillanatok alatt kell megmutatnunk szavak nélkül, hogy miért szeretik vagy épp gyűlölik egymást a karakterek, így a szexjelenet és az akciójelenet is ugyanazt a profi hozzáállást követeli meg tőlünk.

Kislány korom óta imádom A kincses szigetet

Sosem gondoltam volna, hogy a Fekete vitorlák stábjában Hannah New a legnagyobb Kincses sziget-rajongó. Pedig így van:

Viccesen hangozhat, de kislánykorom óta imádom ezt a könyvet. Az apukám olvasta fel nekem, sok görög mitológiai történettel és más kalózregényekkel együtt. Amikor megkaptam Eleanor Guthrie szerepét, azonnal újraolvastam A kincses szigetet, mert nagyon érdekesnek találtam, ahogy az előzménysorozat már most sok ponton előreutal az eredeti regényre. És mivel még nagyon távol vagyunk a könyv eseményeitől, rettentően kíváncsi vagyok, hova fog kifutni a Fekete vitorlák vége.

A harmincas éveiben járó Long John Silver, azaz Luke Arnold már eleve képzett vívóként érkezett a Fekete vitorlák stábjába, harckoreográfusként szerezte ugyanis az első hollywoodi melóját a 2003-as Pán Péterben, és csak utána váltott át a színészetre. A kardforgató tudományának viszont nem sok hasznát vette az első évadban:

Silver nem túl tehetséges vívó, inkább igyekszik mindig kidumálni magát, hogy elkerülje a fegyveres konfliktusokat. Így aztán az első évadban nem sok alkalmam volt megmutatni, mit tudok, a másodikban viszont már sokkal több harc vár Silverre. Emellett sokkal több szövege is lesz. Nagyon sokat fog fejlődni a karakter, nem sodródik annyira az eseményekkel, mint eddig.

Luke Arnoldnak mindig is Long John Silver volt a kedvenc regényhőse:

A könyv és a belőle készült filmverziók is nagyon népszerűek voltak gyerekkoromban. Silver számomra nemcsak egy szerethető apafigura volt, hanem egy nagyon érdekes, mindenkit átverő főgonosz is, akiről sosem tudhattad pontosan, hogy a szereplők megbízhatnak-e benne vagy sem. Pont azért kattantam rá az előzménytörténetként működő Fekete vitorlákra is, mert mindig is kíváncsi voltam a jól ismert kalózkapitány múltjára. Az első évad Silvere egyelőre csak a nevében volt azonos vele, az új évadban viszont pont az a jó, hogy egyre jobban kezd hasonlítani a könyvbéli énjére.

A második évad Toby Stephens karakterét is árnyalja majd. Flint kapitány szinte már nem is az az ördögi figura, akit A kincses sziget szereplői mindig rettegve emlegettek:

Flint itt nem egy tipikus gonosz karakter, sokkal komplexebb jellem. Inkább antihős, aki valahol mindig a jó ügyért küzd, de folyamatosan harcolnia kell a démonaival. A nézők a második évadban végre megismerik a múltját, és megérthetik azokat a döntéseit, amik idáig juttatták.

Stephenst egyébként a jellegzetes fizimiskája miatt mindig megtalálják a negatív szerepek: volt már János herceg Robin Hood-feldolgozásban és Bond-főgonosz a Halj meg máskor!-ban.

A nemzetközi film- és sorozatpiacon valamiért úgy alakult, hogy mindig brit színésznek kell alakítania a gonosztevőt. Én is sokszor voltam gonosz, de azért igyekszem úgy válogatni a szerepek között, hogy jófiút is játszhassak. Vagy legalább olyanokat, akik összetettebb személyiségek.

Luke Arnold viszont Stephensszel ellentétben nem egy híres angol sztár, hanem egy kevésbé ismert ausztrál színész, így neki ez Michal Bay kalózos szériája hozta meg a nagy áttörést:

Minél többet utazok a nagyvilágban, hogy népszerűsítsem a sorozatot, annál többen veregetik meg  a vállam az utcán, és kezdenek el kalózokat utánozva kiabálni, hogy „Aaarrr!” Ma már lehetetlen elrejtőzni a Fekete vitorlák rajongói elől.

És hogy mi volt a legviccesebb forgatási sztori? Luke Arnold szerint az összes olyan jelenet, amiben Toby Stephensszel közösen kellett szerepelnie:

Rengeteget röhögtünk a forgatáson. Az első évadban Flint és Silver még egy borzasztóan rosszul együttműködő páros, ez adja a széria fő humorforrását. Toby Stephens viszont legalább akkora mókamester, mint amilyen komoly drámai színész, úgyhogy szinte folyamatosan elröhögtem magam a közös jeleneteink alatt, és mindent újra kellett venni.

Rovatok