Index Vakbarát Hírportál

Pár év alatt a Fidesz elfoglalta a magyar sajtót

2016. november 29., kedd 13:51 | aznap frissítve

Soha nem látott építkezésbe vagy éppen rombolásba kezdett a Fidesz a 2010-es kormányra kerülése óta a magyar médiában. A tévéktől a rádiókon át a nyomtatott és az online sajtóban is egyre nagyobb a párt befolyása. Interaktív idővonalban mutatjuk meg a fideszes médiaterjeszkedés kronológiáját Simicska Lajos lassú leépítésétől Andy Vajna médiakirályságának megalapításáig. És a sor valószínűleg folytatódik.

A kormánypárt oldaláról rendszeresen azt a kommunikálják, hogy a baloldali, liberális médiába egyensúlyt kell hozni, amit alátámasztanak az elmúlt több mint hat évben történt médiapiaci átalakulások. Mivel az utóbbi időszakban egyre gyakoribb az állam beavatkozása a piacba, ezért szépen sorra vettük azokat a történéseket, amik mind a Fidesz médiabirodalmának létrehozását segítették.

A következő idővonalon azt nézhetik végig, hogy milyen apró lépésekkel nyomult be a Fidesz különböző médiafelületekre a közmédiától az Origón át egészen a vidéki lapok felvásárlásáig. A címekre kattintva kapcsolódó cikkeinket is elolvashatják.

Azért is érdekes áttanulmányozni az idővonalat, mert látszik rajta, hogy Simicska Lajos és Nyerges Zsolt mennyire központi szerepet játszott abban, hogy több kereskedelmi alapon működő médiafelület is a Fidesz hatása alá kerüljön. Simicska a Class FM-mel, Nyerges a TV2-vel zsebelt be iszonyatos pénzeket állami hirdetésekből, miközben a háttérben további előrenyomulásokat folytattak a létező összes médiafronton.

A kulcsfontosságú dátum az idővonalon minden bizonnyal a G-nap, amikor Simicska Lajos oligarcha annyira összekülönbözött Orbán Viktorral, hogy az addig a párt által is támogatott médiabefolyása a hónapok során drasztikusan csökkent. Az összeveszés törésvonalat húzott az orbánista és nem orbánista médiamunkások között, előbbiek vezetésével komoly átalakítás kezdődött a közmédiában. Új tévécsatornák alakultak, kézi vezérlésű propaganda-híradó indult, amit később az MR2 Petőfi teljes szétverése követett.

Közben a nyomtatott lappiacon is terjeszkedni kezdett a Fidesz. Az Orbán-közeli Liszkay Gábor vezetésével a Napi Gazdaságból nyíltan kormánypárti Magyar Időket csinált, Simicska alól kihúzták a Metropolt, és elindították Habony Árpád közreműködésével a Lokál nevű ingyenes kormánybulvárt, miközben a tradicionálisan jobboldali Magyar Nemzet (ami megmaradt Simicskánál) egyre erősebb kormányellenes hangnemre váltott. Persze nem ok nélkül, mert közben elkezdték kiszorítani Simicskát a hirdetői piacról.

Az ország egyik legnagyobb hírportáljának számító Origo a kormány és a Telekom látványos tagadása ellenére szintén a Fidesz befolyása alá került, az a New Wave Média vette meg, ami több mint 600 millió forint támogatást kapott a Vs.hu-n keresztül a Matolcsy György-féle Pallas alapítványoktól. Közben létrejött a Ripost, a 888 és a Faktor, mind a Fideszhez és Habony Árpádhoz köthető cégeken és szerkesztőkön keresztül.

A végső nagy húzást aztán Andy Vajnával lépte meg a Fidesz. A nemzeti filmbiztos, kaszinómogul és fánkmágnás nemcsak a TV2-t vette meg, hanem később egy teljes portfóliót is létrehozott, hogy közéleti tévécsatorna mellett főző-, sport-, film- és más tematikus csatornákkal csináljanak helyet maguknak a tévés piacon.

A jövőben még több mozgás várható, hiszen a Fidesz állítólag még egy saját bulvárlap kiadását tervezi (ez valószínűleg a nyomtatott Ripost lesz), november 20-án elhallgatott a Class FM, Andy Vajna rádiós birodalma is terjeszkedik, és állami kézbe kerülne az egyébként is Orbán-közeli Széles Gábor médiaportfóliója a Magyar Hírlaptól az Echo TV-ig. 2016 végére eljutott oda a magyar rádiós piac, hogy kizárólag az állami rádióknak van teljes lefedettségük az országban.

(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)

Rovatok