Tekintse meg fotóinkat |
Végre, elhagyva az Ipar című monumentális és funkcionális emlékművet, mégis ideje van az érkezésnek. Kalamár Tamás producer, a Barátok közt atyja, császára és kerubja császártól szokatlan szívélyességgel fogad, amit később azzal magyaráz, hogy ő nem atya, császár és kerub, csak egy ember a száz közül. Kalamárt árnyékként követi mindenhová a képernyőről már ismert Berci, aki egy igen jókora, de igen jóindulatú kutya. Félretesszük az életrajzi kérdéseket, előjön belőlem a tévénéző, az az alapállás, ami eddig a leghasznosabbnak bizonyult.
Meddig bírja a Barátok közt?
- érdeklődöm, elvégre már az is kirívó, hogy öt évig szinte változatlan amplitúdón zümmögjön egy műsor, amikor világlicencek pusztulnak ki hónapok alatt. Kalamár a Coronation Street negyvenéves műsorfolyamára hivatkozva bízik benne, hogy in saecula saeculorum, vagyis hogyha eljön az ítélet napja, akkor két hónapra való ellátmány még marad is dobozban az átmeneti időre. Két hónap telik el ugyanis, amíg a leforgatott jelenetek adásba kerülnek. Elmélkedünk csöppet azon, miért nem akadt komoly versenytársa a sorozatnak mindeddig; de nem nagyon jutunk sehova. A BK öt éve megy, ez igen jelentős helyzeti előny, és minden nappal egyre nő. Elővesszük a pár hónapja előbukkant kacsát, miszerint a tv2 a Szomszédok újraindítását fontolgatná. Nem is volna hülyeség, mondja Kalamár, de megjegyzi, hogy az a márka már kissé megkopott a felejtés vizében.Ejtünk pár szót a sorozat PR-ját kissé megrázó Hoffer-gate-ről, vagyis a földszinti családirtásról, amelynek eredményeképp Hoffer József szigorú apafigurája vidékreköltözés által kimúlt, gyermekei pedig a tv2 Lazacában tevékenykedve erősítik e sorok írójának a korai felkeléssel szembeni averzióit. Konta Barbara és Halász Gábor könyvben foglalták össze sirámaikat, hangot adva úgymond érthetetlen kiírásuk fölött érzett fájdalmuknak.
Misinek mennie kellett
Kihasználjuk az egyórás ebédszünetet, és körbejárjuk a stúdiót. Kalamár, mint egy kisbolygó büszke királya, élénken magyarázva kalauzol végig a Barátok közt-univerzum helyszínein. A BK-gyár a legnagyobb tévéstúdió Magyarországon, de ez csak kívülről látszik. Bent az óriási hangár egészen apró fakkokra oszlik, s a két-három oldalról határolt skatulyákban a Mátyás király téri lakók otthonai sorakoznak.
Maga a Mátyás király tér Kós Károly tér néven a Wekerle-telepen rejtőzködik, de ott csak a ház előtt forgatott utcai jeleneteket veszik fel. A BK-ház belső tere viszont teljes egészében megtalálható az újpalotai stúdióban, így a jókorának tűnő udvar is. Ennek egyik sarka Novákék nappalijaként fungál - itt éppen forgatnak is, s a dialógusból a sztori hihetetlen csavarodására derül fény. Ám hogy ki vagy mi lesz Lacival valamikor a nyári szünet után, az
hetvenhétpecsétes titok.
Klikk a képre! |
A legérdekesebb térillúzió-trükköt Claudia villájában láttuk: a hegyoromról Budapestre tekintő terasz ajtaja fél méterre van a csarnok falától. Hogy a város éjszakai fényei mégis meggyőzően látsszanak, közvetlenül az ajtó mögött sűrű szövésű fekete hálót helyeztek el, s az erre csíptetett karácsonyfaizzók szolgáltatják a panorámát. A teraszajtóból egyébként - az ellenkező irányban - éppen Miklós nappalijára látni. Szerintem igazából nem is utálják egymást.
Az egész Patyomkin-faluban egyetlen hálószoba van csupán: Berényi Miklósé. Időközben kiderült ugyanis, hogy kényelmetlenül beszűkíti a storylinerek mozgásterét, ha megszabják, hány fekvőhely tartozik egy lakáshoz. Ha mégis hálószobára van szükség, azt a gondosan őrzött tervek alapján felépítik ideiglenesen.
Az egyes életterek berendezésekor a legapróbb részletekre is ügyeltek: a tévében ugyan sosem látható, de Kertészék falain ott lógnak Vili bácsi (vagyis Várkonyi András) fiatalkori fotói. Előnyére öregedett. Mindenütt előkerül egy-egy példány a statisztaújságból, amelyet a szereplők kezébe nyomnak, ha a helyzet úgy kívánja. A Barátok közt doktrínája szerint semmilyen márkanév nem jelenhet meg a sorozatban.
"Ez egy kereskedelmi tévé, aki hirdetni akar, vegyen reklámidőt", mondja Kalamár, majd hozzáteszi, hogy a nézőben ellenreakciót vált ki, ha nem tudja, reklámot lát-e vagy filmet. Ezért, ahogy a Csillagok háborújában kidolgozták a Mos Eisley-i űrkocsma hátterében, félig takarásban játszandó társasjáték szabályait, a Barátok közt is megteremtette a saját univerzumát. Miklós, ha esténként gondolkodhatnékja van, William whiskyt iszik, s ha épp egyedül éhezik meg, harap egy falat Füstölt Sajt márkájú füstölt sajtot. A Rózsa kávéház vendégei választhatnak a City vagy a patinásabb Von Schwartz (!) sör közül, vagy ihatnak közönséges Villányi bort, esetleg ünnepnapon Amasing pezsgőt (száraz, minőségi). Otthonukban pedig olyan babkonzervet találnak hűtőszekrényükben, amelynek összetevői a felirat szerint
gzwwk gw kwwztww,
A ruhatárban mindenkinek külön állványa van, itt sorakoznak a karakter számára összeválogatott öltözékek. Némely állványokon rég halott, illetve elköltözött szereplők neve virít - elcsendesedek egy percre Szilágyi Lóránt hasítottbőr dzsekije láttán. A producer különösen büszke Kertész Vilmos über-autentikus mackófelsőjére. Hej, ha ez a mackófelső mesélni tudna - mormogja bennem a tudat alatti Nők Lapja-szerző.
Hát itt dolgozik, aki sztár - mormolja még ugyanő elmenőben, én meg levonom az effajta üzemlátogatások állandó és visszatérő tanulságát, miszerint attól, hogy valakinek a munkáját rögzítik, majd szétsugározzák az országban, még nem biztos, hogy ingyenélő burzsoá. Csak egy sztárgyári munkás, kérges tenyerű, jupiterlámpa-szítta földmíves, aki ott, kvázi-vidéken, akár a parasztok mindennapi kenyerünket, megtermeli betevő szórakozásunkat. Mert nem csak kenyérrel élünk.