Már szinte saját fesztiválként kezelik sokan itthon is az osztrák-magyar határon megrendezésre kerülő Nova Rockot, ami feletti örömünket tulajdonképpen csak a magas osztrák árak árnyalhatnak be kicsit. A kapcsolatot erősíti, hogy Thomas Zsifkovits, a fesztivált szervező Skalar Music egyik tulajdonosa is rendelkezik magyar felmenőkkel.
Meg vagy elégedve az idei Nova Rockkal?
Mit mondhatnék, a fesztivál megtelt, már a kezdete előtt minden jegy elkelt, hétágra sütött a nap végig, szóval teljes mértékben elégedett vagyok.
A következőt mikor kezditek szervezni?
Amilyen hamar csak lehet, de novemberben már teljes gőzerővel szokott folyni a Nova Rock szervezése. Vannak dolgok, amik már egy kis pihenő után elkezdünk összerakni, de abba is bele kell gondolni, hogy az irodánknak ott van még a Frequency, a wieseni fesztiválok, rengeteg más koncert, szóval nem pihenünk.
Az első Nova Rock előtt hogyan találtátok meg ezt a helyet?
A fesztivál első évében egy másik mezőt béreltünk, az is itt volt Nickelsdorf környékén. Azt viszont az emberek nem szerették, sokan panaszkodtak, és tényleg nem is volt olyan jó. Aztán az itteni emberek segítettek nekünk ezt a helyet megtalálni, ami nem egyszerű egy ilyen nagy fesztiválnak. Nickelsdorf városa viszont teljes mellszélességgel mellettünk áll már az elejétől kezdve, nagyon támogatnak minket. Mikor gyerek voltam emlékszem, hogy a rádióban hétvégenként mindig bemondták, hogy Nickelsdorfban ötórás dugó van Magyarország felé. Akkor még nem volt autópálya a vasfüggöny idején, és ez az egész dugó itt ment keresztül. Ennek a kisvárosnak az minden egyes hétvégéje akkor egy hatalmas dugó volt. Most meg, huszonöt évvel később ez a kisváros lett a rock-metál élet egyik központja Ausztriában, de némileg még Magyarországon is. Ez valahol egyfajta szimbólum.
Tavaly pletykáltak olyanokat, hogy megveszitek ezt a területet, amin a fesztivál van. Mi igaz ebből?
Semmi, béreljük a szántóföldek tulajdonosaitól minden évben, és kötöttünk velük egy hosszú távú megállapodást, de nem akarjuk megvenni.
Hogyan próbáljátok évről-évre javítani az infrastruktúrát?
Idén kialakítottunk a parkolóban utakat. Nem betonozott utakat, de kaviccsal leszórt, stabil utakat a biztonságosabb haladás érdekében. Tíz kilométernyi ilyet raktunk le, hogy eső esetén se legyen gond elhagyni autóval a parkolókat. Próbáljuk évre-évre javítani a körülményeket, és nem csak a nagy zenekar nevekre fókuszálni, hanem arra is, hogy kényelmesen érezzék magukat a látogatók. Mivel azonban ez egy zöldterület, mindenfajta alapvető infrastruktúra nélkül, ezért nehéz. Ez egy szántóföld, ha süt a nap poros, ha esik az eső saras. A Frequency fesztiválnál ez egyszerűbb, ott nem lesz dagonya, de az meg nem ilyen természetközeli. Mindennek vannak előnyei és hátrányai.
Hányan dolgoznak a fesztiválon?
Nagyjából negyvenen dolgoznak a szervezési részen, de hogy az étel-ital és a többi résszel együtt hány ember dolgozik összesen, azt azt még én sem tudom pontosan. Biztos, hogy több százról beszélünk.
Mennyi ideig tart kitakarítani a területet a három napos fesztivál után?
Általában két hét, amíg teljesen kipucolunk mindent, de néhány évvel ezelőtt a kiköltözés délelőttjén, mikor már majdnem az utolsó látogató is elhagyta a kempinget, elkezdett szakadni az eső, és két napig el sem állt. Mindent elöntött a víz, egy csomó konténert ki sem tudtunk hozni, mert egyszerűen be sem jutottunk a mezőre. Annak örültünk legalább, hogy nem hamarabb jött az eső, mert nem is tudom mi lett volna a fesztivállal. Pont ezért jók ezek az utak, amiket most csináltunk, mert ezzel ilyen többet nem fordulhat elő.
Melyik fesztiválotok áll legközelebb hozzád?
Nem is tudom, elég sokfajta zenét hallgatok. Az Amon Amarthtól egészen Arcade Fire-ig. Ha megnéznéd az Ipodomat látnád, hogy van ott minden Cat Stevenstől a First Bloodig. Szeretek nyitott lenni a zenékre, itt van például a Sublime, akik idén felléptek itt, és egyáltalán nem metálzenekar, de nagyon-nagyon jók, viszont sokszor nehéz meggyőzni a közönséget, hogy ez attól még jó, hogy nem olyan nem olyan kemény mint a Tursias.
Van olyan zenekar az Ipododon, akiket már több éve szeretnél elhívni, de nem jött eddig össze?
Nagyon szeretném, ha a Death Cab For Cutie-t vissza tudnám hozni. Már csináltam nekik Ausztriában két koncertet, és most is úgy volt, hogy idén nyáron talán vissza tudnak jönni, de nem így lett sajnos. Aztán van egy zenekar, az a nevük, hogy Manchester Orchestra, őket is szeretném majd egyszer elhozni. Vagy ott a Band Of Horses, akik még sosem jártak Ausztriában, csak nehéz, mert Skandináviában nagyon-nagyon népszerűek, itt pedig még nem annyira, ezért nehéz őket iderángatni.
Melyik volt a fesztivál történetének leghisztisebb zenekara?
Nem voltak olyan hatalmas problémánk, amit nem tudtunk volna kezelni. Az oké, hogy a skandináv zenekarok híresek arról, hogy nagyon le tudnak ittasodni, aztán mindenfajta kezük ügyébe kerülő dologgal dobálóznak, bár ha jobban belegondolok, ehhez nem is kell skandinávnak lenni. Két éve volt egy kisebb feszültségünk egy amerikai és egy német zenekarral, de nem mondhatok neveket. A német zenekar eléggé sokat ivott, és elkezdte cukkolni az amerikaiakat, hogy milyen hülyék ők úgy globálisan, és hogy szét kéne verni ott mindenkit, de aztán lenyugodtak. Viszont ez sem volt olyan eget rengető probléma. Három éve volt, hogy Pete Doherty két repülőt is lekésett ezért nem tudott fellépni, de mindent megteszünk a zenekarokért, próbáljuk őket kényeztetni amennyire csak lehet, és ezt általában meghálálják azzal, hogy nem balhéznak. Csak Trent Reznor hisztizett egy sort mikor valami nem tetszett neki, és ennek még weboldalán is hangot adott, de ez van.
Hogyan kerültél bele a fesztiválszervezésbe?
17 éve csinálom ezt. Promoterként kezdtem, rengeteg hardcore- és punkzenekar koncertjét szerveztem le, aztán csináltam egy kis metálfesztivált, amivel még jobban belemerültem ebbe az egészbe. Egyébként nagyon sok magyar járt ezekre a bulikra, emlékszem volt egy Agnostic Front-koncert Bécsben, amire négyszáz jegy ment el, ebből százan magyarok voltak. Csináltunk olyan akciókat is, hogy kevesebbet kellett fizetniük, ha magyar útlevéllel jött valaki a koncertre, úgyhogy elég sokan jártak ezekre a bulikra tőletek. Az ilyen kis bulik után csatlakoztam a wieseni fesztiválok szervezői köréhez, ezt csináltam négy évig, aztán elindítottuk a Skalart, és most itt tartunk.
Melyik a kedvenc európai fesztiválod?
A Sziget, és ezt nem azért mondom, hogy kedveskedjek nektek, hanem mert nagyra becsülöm az egészet, azt is, ahogy csinálják. Olyan értékeket adnak hozzá, amitől messze túlmutat az egész egy zenei fesztiválon. Például tudom, hogy vannak feszültségek az országotokban a roma kisebbségi kérdésekben, a Sziget pedig felállított erre válaszként még jó régen egy roma sátrat, hogy bemutassa ezt a kultúrát. De az összes többi programjuk is segít egy nyitott szellemiségű és gondolkodású új generációt felnevelni, és ez nagyon tetszik. A fiatalok körében pedig egyértelmű, hogy ez a fesztivál feltette Magyarországot a térképre, és világszerte rengeteg fiatal ismerte meg az országotok nevét miatta. Ráadásul a négy nagyszülőm közül háromnak magyar az anyanyelve, úgyhogy egyébként is nagyon szeretem Magyarországot.
Tudsz még úgy fesztiválra menni, hogy egyszerűen csak élvezed, és nem szakmázol?
Még tudok, de nem is ez a probléma, hanem hogy mikor legutoljára ott voltam a feleségemmel négy éve, éppen hogy beléptünk, és máris egy csomó ismerősbe botlottunk, úgyhogy rögtön nekikezdtünk a szakmázásnak, és csak egy bárpultig jutottunk el aznap.