Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKiherélt gorillák, egyszál gitárral pengetők
A Budapest Essentials szombati napjára maradtak a nagyobb fellépők, mint a Gorillaz Sound System, George Ezra és a 2manydjs, mi pedig megpróbáltuk megnézni mind a hármat, több-kevesebb sikerrel.
Gorillaz Sound System @ Nagyvásárcsarnok
A fesztivál egyik legfontosabb nevének kétségtelenül a Gorillaz Sound System számított, hiszen Damon Albarn virtuális zenekara a modern popzene egyik legkülönlegesebb produkciójának számít. Mivel azonban fiktív tagokból álló együttesről beszélünk, ezért az élő előadásokhoz a Gorillaz esetében mindig alternatív megoldások szükségesek. Volt már arra is példa, hogy a 3D-s animációval oldották meg, vagy Damon Albarn egy egész zenekart öltöztetett matrózruhába a Glastonburyn. A Sound System viszont marhára nem ez.
Gorillaz Sound System is a state-of-the-art audio-visual 4-man outfit incorporating all the hugely successful Gorillaz hits coupled with outsized projections of their award winning animation
- olvasható a GSS Facebook-oldalán. Ez még nem is hangzik annyira rosszul, hiszen a Gorillaz igazi ereje a zene mellett a kultikus Tank Girl-képregényeket is rajzoló Jamie Hewlett fantasztikus animációjában rejlik, és talán megbocsátható, ha a vetítéshez csak egy DJ párosul. A szervezők ráadásul elintézték, hogy a budapesti bulit a Nagyvásárcsarnokban tartsák, ami egyébként remek ötlet. Azonban a Gorillaz Sound System a valóságban semmi más, mint a licensszel való pofátlan visszaélés.
A csarnok hatalmas kivetítője alatt mindössze egy fejdíszes DJ jelent meg, hogy a Clint Eastwood c. Gorillaz-számmal húzza el a mézes madzagot minden szkeptikus előtt. Ez volt az első és utolsó olyan dal, aminek bármi köze volt a Gorillazhoz, mielőtt meglehetősen frusztráltan leléptem volna a helyszínről.
Ugyanis a magát meglehetősen jól érző DJ szettje semmi másból nem állt abban az egy órában, amíg ott voltam, mint visítós bazári trapből, meg némi visítós bazári dustepből. Gorillaz-dalokat a szett még csak nyomokban sem tartalmazott, egy árva hangminta nem volt. Az award winning state-of-the-art animáció konkrétan egy képernyőkímélő, és az első album első két klipjének a mash-upja volt, de ebből később csak a képernyőkímélő maradt.
A zöldséges és hentes pultok között összegyűlt szép számú tömeg első pár sora persze állati jól érezte magát, hiszen mehetett a veretés, a nyakbaülés és a csücsörítve mutogatás, de ilyet bármikor láthatok hétköznap mondjuk a Corvintetőn is. Csak fogok pár Gorillaz-klipet, összevágom fél óra alatt valami random vizuállal, felveszek egy indián fejdíszt, és letöltöm Trap Hits of This Week-válogatást, aztán mehet is a buli. Semmi köze nincs az eredeti produkcióhoz, és szégyellheti magát Damon Albarn, hogy képes ezt az igazán értékes brandet ennyire elértékteleníteni.
Pedig nem lenne nagy etvasz ebből valami tisztességeset csinálni. Való igaz, hogy a Gorillaz-diszkográfia nem éppen táncparkettre született, de nem véletlenül készült belőle annyi remix. Senki egy szót nem szólt volna, ha mondjuk ilyen vagy ilyen átdolgozásokat ad le az ugrabugráló úriember. Sőt, a négy nagylemezből, és a számos B-oldalas kiadványból készült remixekkel egy teljes show-t le lehetne hozni, és akkor zeneileg nincs nagy baj. Azt is értem, hogy állati drága az animáció, de ha már Gorillaz névvel futtatunk egy projektet, akkor költsünk rá valamennyit, hogy csak a DJ-szett kapjon valami saját rajzfilmet, amit aztán a VJ élőben kicsit szétcincálhat. Voilá, meg is van a Gorillaz Sound System, aminek némi köze van az eredetihez. Ennek így ugyanis nincs semmi értelme, és csak a szánalmas kiárusítási Albarn fantasztikus projektjének.
George Ezra @ HelloBaby
Kissé talán szerencsétlen párosítás napjaink egyik felkapott egygitáros trubadúrját a vállalati középvezetők kezdvenc öltönyös helyére szervezni, a korai beengedésnél óriási tumultust tapasztaltunk. Igaz, Ezra az Erzsében téren is tartott egy pop-up koncertet.
15-20 perc nyomorgás után aztán csak sikerült beengedni a nagyszámú tömeget, az angol énekes-gitárosra fellépésére pedig szépen megtelt a szórakozóhely.
Nem véletlenül, hiszen George Ezra a folk-country-blues amerikai szentháromságot újra felfedező fiatal brit énekes-dalszerző generáció egyik feltörekvője, akinek ráadásul sikerült az eddigi legnépszerűbb számát Budapestről írnia úgy, hogy most először járt a fővárosban.
George Ezra az európai turnéján nem busszal vagy repülővel utazik, hanem vonattal, és vele tart 50-60 rajongója is, ami meglehetősen kimerítő.
"Szerencsés vagyok, mert a rajongókkal való utazás katasztrofálisan is elsülhetett volna, de mindenki állati kedves. Persze kimerítő, és kicsit kényelmetlen ez a megoldás, de ez az út alatt érő hatásoknak köszönhetően fejben már meg is írtam az első nagylemezen 70 százalékát"
- mondta nekünk a zenész másnap reggel a hoteljében, aki novemberben visszatér Magyarországra, de ekkor már rendes zenekari felállással.
Ugyanis a HelloBabyben semmi más nem volt a színpadon csak ő és a Budapest klipjéből ismert gitárja. Azonban ez tökéletesen elég volt, hogy a főleg nőkből és az ottlétüket maguk sem értő öltönyös 30-asokból álló közönség csendes szájtátással nézze Woody Guthrie sokadik reinkarnálódását.
Bármennyire bájos látvány egy cuki 20 éves srácot látni kockás ingben elmélyülten egygitáros dalokat játszani, az az igazság, hogy 2014-ben ez nem feltétlenül ér meg színpadi fellépést. Itt ugyanis feltétlenül szükséges az intimitás érzése, amit emberek között nyomorogva elég nehéz összehozni. Ráadásul a dalok sem jönnek át igazán, egy idő után nehéz volt megkülönböztetni egymástól a számokat, és kezdett unlomba fordulni a dolog.
Annak ellenére, hogy a műfaj sajátossága mások dalait játszani, én annyira ezt nem szeretem. Frusztrálna, ha mások zenéjét játszanám, hiszen egyszer ezt megírta valaki, és az az ő személyéhez köthető, az ő érzéseit fejezi ki. Ezért is érzem szükségesnek, hogy a múlt zenéjét csak úgy érdemes ma előadni, ha az ember átülteti a modern korba és a saját képére formálja
Azt azért el kell ismerni, hogy Ezra brutális észak-angol akcentusa egészen magával ragadó, voltaképpen bármilyen szerelmes dalt el lehet adni vele.
Guthrie vagy Dylan nem csak a zene, hanem a szövegek miatt is volt annyira népszerű, előbbi kifejezetten erős társadalmi és politikai kritikát fogalmazott meg a számaiban. Ez teljes mértékben hiányik a maiak, mint Michael Kiwanuka, Jake Bugg vagy Laura Marling zenéjéből, ahogyan George Ezrájéból is.
Herftfordban nőttem fel, csak három éve költöztem Bristolba, aminek elképesztő kulturális élete és pezsgő művészeti színtere van. Azonban sokszor úgy érzem, hogy a bristoli előadók mintha nem akarnának kiszakadni abból a közegből és kényelmesen eléldegélnek a saját komforzónájukban. Én szeretnék valami mást, de ebben nincs helye a politikának. Angliában egyszerűen nincs semmi, ami inspirálná az embereket, hogy politikai töltetű dalokat írjanak, az egész annyira unalmas, hogy a zenészek inkább távol tartják magukat tőle
- meséli Ezra, aki később kitért arra, hogy ugyan vannak nagy kedvencei a múltból, de szerencséjére 14 évesen annyi remek zenekar tűnt fel abban az időszakban, hogy bőven jutott onnan is ihlet. A White Stripes, az Eels, az Arctic Monkeys és a Maccabees is elhangzik, mint kedvelt zenekar, de legnagyobb hatással a korai Kings of Leon volt rá. Elmondása szerint a Youth and the Young Manhood az egyik legjobb rocklemez, amit valaha hallott, de sajnos a zenekar később elmozdult a stadionrock irányába, amit azzal magyaráz, hogy egy sikeres együttes általában eljut arra a pontra, hogy ezrek előtt adott fellépések esetén valami sokkal nagyobbal kell megtölteni a teret, mint egyszerű, de vagány rock and rollal.
Összeségében az is kiderült, hogy nem véletlenül kell minden zenekarban egy dobos, mert cuki ez a gitározgatás, de hamar ráun az ember. Majd novemberben kiderül, hogy mire is képes George Ezra, amikor nem hulla fáradtan kell pengetnie az őt mindenhova elkísérő rajongók előtt.
2manydjs @ Akvárium
A fesztiválok lényege, hogy az ember egy nap egymásután több produkciót is megtud nézni, még úgy is, hogy az Essentials esetében kicsit nagyobb távot kell megtenni két színpad között, mint mondjuk a Volton. Ezért is annyira kellemetlen, ha sok csúszás van a programban, bár arról nem a szervezők tehetnek, hogy a 2manydjs csak jókora késéssel érkezett a helyszínre.
Így viszont - legőszintébb sajnálatunkra - lemaradtunk a belga DJ-testvérpárról, helyette beérhettük acid house-szal és nu discóval a felújított Akvárium nagytermében, ami kifejezetten impozáns lett, és olyan hangrendszerrel szerelték fel, hogy majd beleszakadt az ember feje. Végül olyan hajnali kettő körül adtuk fel a várakozást, pláne, hogy másnap kora reggel menni kellett interjúzni George Ezrával, de a 2manydjst ismerve 1000 százalék, hogy fesztivál egyik legjobb buliját hozhatták össze.