2013-ban halászta le az Index az akkor még virágkorát élő Tumblrről Szarvast, az álnév alatt alkotó, villámgyors karikatúrákat készítő szombathelyi fiatalembert, akiről, őszintén szólva, szinte senki sem tudott semmit. Ha valaki csak az oldalunkról tájékozódott, akkor még az impresszum sem segített, mert Szarvas kitakarta a saját arcát mindenféle Photoshop-ablakokkal, a nevét pedig nem írta ki. Az Impresszum 2019 közepén viszont megújult, és az Index első számú illusztrátorát is név szerint meg lehet ismerni. És most ebből a cikkből egy picit jobban: Szarvas, azaz Somogyi Péter kedvenc grafikáiból szemezgettünk az Index 20. születésnapjának alkalmából, az alkotó kommentárjaival.
Saját tapasztalatból mondom, hogy a szerkesztőségben akkor fordulunk Szarvashoz, ha meg vagyunk lőve egy címlapképpel vagy illusztrációval. Amikor a téma száraz, kevésbé érthető, nehéz egy címben összefoglalni, szerteágazó, komolyabb olvasói befektetést igényel, és nincsen benne amerikai szupersztár. Akkor jön a sokszor elhangzó mondat, hogy „majd Szarvas csinál hozzá valamit”. Most én csináltam valamit Szarvasnak, amikor leültem átbeszélni vele a képeit.
„Nagyon ritkán dolgozok újságírói tanács alapján, általában csak összezavar” – meséli nekem, és azzal folytatja, hogy sokan olyan ötletekkel jönnek hozzá, amikről az ötletgazdák el sem tudják képzelni, hogyan mutathat az egy újságban, nincsenek is tisztában azzal, hogy másnak kell lennie, mint egy poszternek a falon, vagy egy printmagazin címlapjának. Szarvas leginkább az ötlettel szokott sokat szöszölni, ha az megvan, akkor a megvalósítás már sokkal gyorsabban megy.
A Stop Soros!-ra, és más, hasonló kampányokra hajazó grafikát Szarvas először elcsépeltnek találta, de aztán az ötlet megtetszett neki, mondván, úgyis már eljutottunk arra a szintre, hogy ezeknél a kampányoknál azonnal felismerjük a plakátokat, és a szövegeket szinte már el sem olvassuk. Az egyszínű háttér először muszájból készült el, ugyanis kellett egy alap, ami bebiztosítja, hogy az Indexen használt különböző képformátumokban is működik a grafika, de ez lassan koncepcióvá fejlődött. (Fotó:
szarvas / Index)
Vannak Szarvasnak képei, amik magukért beszélnek, például ez a Trump-elemekkel kiegészített Orbán Viktor. (Fotó:
szarvas / Index)
A Fidesz Facebook-használatáról szóló cikkhez Szarvas egy hivatalos, Miniszterelnökség által kiadott fotót használt. „Nagyon jól sikerült fotó” – teszi hozzá, az illusztráció lényege az volt, hogy úgy tűnjön, mintha a lájkok és a szívecskék löknék előre az útján a miniszterelnök urat. (Fotó:
szarvas / Index)
Ez volt talán Szarvas legnépszerűbb illusztrációja, rengeteg helyen lelopták, még ügyvédi felszólítást is kellett küldeni, mert valakik pólón is árulták. Mészáros arcát ő maga rajzolta, bár bevallotta, hogy egyre ritkábban rajzol, a kollázsok sokkal jobban bejönnek neki. Sasszeműek észrevehetik, hogy az egykori gázszerelő arca – a haja kivételével – tükrözve van, szimmetrikus. (Fotó:
szarvas / Index)
Szarvasnak ez az egyik kedvenc saját munkája, még ha nem is a legnépszerűbb, vagy az, amire az olvasók leginkább emlékeznek. A kollázsaihoz létező fotókat használ fel. „Kurva sokat kell túrni egy jó képért” – meséli a műhelytitkokat. (Fotó:
szarvas / Index)
Már régóta akart magyar politikusról készíteni egy Warhol-szerű, négyes portrét, aztán Áder János újraválasztásánál jelentkezett a lehetőség. Ez nem kifejezetten egy cikkhez készült, hanem az Index címlapján, négy, különböző, egymás mellé helyezett cikk címlapképe volt. Szarvas szerint Orbán adta volna magát, hogy egy hasonló portré készüljön róla, de azt sajnos már Nagy Kriszta lelőtte évekkel ezelőtt. Szarvas egy az egyben a Warhol-képek mintázatát követte, „megnéztem, hogy csinálta, megpróbáltam reprodukálni, mintha egy hamisítvány lenne”. Áder újraválasztásánál volt a kombó címlapkép a címlapon. (Fotó:
szarvas / Index)
Ezen a témán rengeteget ült, végül a legelső ötletet valósította meg. A kalapács és a kéz különböző képből lett összeillesztve. (Fotó:
szarvas / Index)
Több különböző motor képéből rakta össze a gifet, aminek mechanikailag semmi értelme, de „kifejezi azt a döcögést, rázkódást”, ami az ország gazdasági helyzetét jellemzi. (Fotó:
szarvas / Index)
Szarvas még az Indexes karrierje elején követett el hibákat, azaz sokszor olyan képeket is készített, amik nem fértek bele a szerkesztőknek, annak ellenére, hogy külföldön sokkal keményebb képeket is megengednek. Ennél a putyinos képnél azt érezte inkább, hogy elcsépelt, hiszen az egész internet tele van olyan vicces képekkel, hogy az orosz elnök valami vicces dolgot lovagol meg, de végül e mellett döntött. Putyin és a ló a két felhasznált elem az eredeti fotóból, a táj, a fű, és természetesen a félmeztelen magyar miniszterelnök nem eredeti. Szarvas bevallotta, hogy sokat kellett keresnie a megfelelő fotót Orbán pucér testéhez. (Fotó:
szarvas / Index)
Ismét egy magáért beszélő gif, ami ötvözi az orosz digitális medve hadviselését az ipartelepek támadásával. (Fotó:
szarvas / Index)
Még évekkel a Bosszúállók: Végtelen háború előtt készült a kép az egyénekre szétporladó magyar zászlóról, de értelemszerűen semmi köze nincsen hozzá. (Fotó:
szarvas / Index)
Ez a kép elég jól összefoglalja Szarvas stílusát: a magyar közéleti ikonográfiát kifacsaró, aktuálpolitikával felturbózó grafikákat, amik egy ismerős sémát tesznek karikatúrává. Az Orbán-utalvány egy gyorsreagálású kép volt arra a hírre, amikor a Fidesz elkezdett Erzsébet-utalványokat küldeni a nyugdíjasoknak, erre a hírre készült el gyorsan ez az alkotás, ami aztán az Index Facebook-borítóképe lett. (Fotó:
szarvas / Index)
Ismét egy Orbán–Putyin-cikkhez készült illusztráció. Az Indexnél sajnos nincsen meg sem az idő, sem az infrastruktúra ahhoz, hogy egy ilyen nagy volumenű cikkhez egy komplett fotósorozatot készítsünk, ezért muszáj kollázzsal megoldani. (Fotó:
szarvas / Index)
A NER-lovagokról szóló cikksorozat mindegyik részéhez azonos színvilággal és stílussal operáló címlapkép készült, bár az elsőt – egy divatcég panasza miatt – végül kukázni kellett. Szarvas egyébként a Fidesz vizuális stílusával kapcsolatban annyit mond, hogy habár még mindig a narancsszínnel asszociáljuk őket, valójában kezdenek megváltozni, kezd betörni a kék, és a lilásszürke is a kormány kommunikációjába. (Fotó:
szarvas / Index)
Egy fénykép lett vonalasítva a Soros Györgyről készült cikkhez, a gyermeteg feladvány jól bemutatja, hogy mennyire leplezi a kormány azt, hogy kit tart a legnagyobb ellenségének a magyar közvélemény előtt. (Fotó:
szarvas / Index)