A finnt a szezon végén lecseréli a Ferrari, de nem szakad el az olasz istállótól. Sőt: a Sauberrel kötött kétéves szerződésének hála nem csak tökéletes biztosíték, hanem a Ferrari további sikereinek egyik legfontosabb figurája is marad. Messze nem volt ideális a helyzete, ám az olaszok kihozták belőle a maximumot.
Räikkönen remek formában versenyez idén a Ferrarinál, talán a 2007-es, világbajnoki címet eredményező szezonja óta most először van igazán elemében az olaszoknál. Többször még Sebastian Vettelnél is gyorsabb tudott lenni, miközben maximálisan alárendelte magát a csapat igényeinek.
A csapatfőnök Maurizio Arrivabene és Vettel is támogatta, minden adott volt tehát, hogy jövőre is a Ferrarinál versenyezzen.
A NEMRÉG ELHUNYT Ferrari-elnök, SERGIO MARCHIONne viszont keresztülhúzta a terveket.
Marchionne kiváló menedzser volt, akinek eddig szinte minden lépése bejött:
Räikkönent ellenben nem kifejezetten kedvelte, többször is kritizálta a finn világbajnok hozzáállását és teljesítményét. Ha Antonio Giovinazzi tavaly hozta volna az általa elvárt szintet a teszteken és azon a két F1-es futamon, amikor lehetőséget kapott a Saubernél, akkor minden bizonnyal már korábban lecserélte volna az októberben 39 éves versenyzőt.
Csakhogy az olasz csalódást okozott, ellenben Marchionne másik projektje, Leclerc idén elkezdte meghálálni a belé vetett bizalmat. Kiváló formáját látva a volt Ferrari-elnök már a szezon közben megegyezett a monacóival arról, hogy 2019-től a Ferrarinál folyatja.
Marchionne aztán egy ártalmatlannak gondolt műtét után megbetegedett, és 66 éves korában, júliusban meghalt.
Az általa előkészített szerződések ettől függetlenül továbbra is éltek, az iránta érzett tisztelet és a tény, hogy Leclercet az FIA-elnök Jean Todt fia képviseli, szinte lehetetlen helyzetbe hozta a Ferrarit.
Az érintetteken kívül senki sem tudja, mi lehetett Marchionne eredeti elképzelése Räikkönennel. Feltételezhetjük, hogy ő végképp elköszönt volna a finn világbajnoktól, és nem támogatott volna egy esetleges sauberes váltást sem. Bár az is lehet, hogy éppen az Alfa Sauberhez irányította volna, hogy az óriási népszerűségére építve futtassa fel a márkát. Marchionne üzletember volt, üzletben gondolkozott, és mikor az Alfát bevitte az F1-be, azt mondta, cél, hogy az a cég is önfenntartó legyen.
Így vagy úgy, az új vezetés, különösen Arrivabene szereti a finnt, így Marchionne halála után folyamatosak lehettek az egyeztetések arról, hogy oldják meg a Leclerc-kérdést. Nem véletlen, hogy míg a német média biztosra vette a monacói érkezését, a brit sajtó kétéves hosszabbításról írt.
Legyen ugyanis bármilyen tehetséges Leclerc, Räikkönennek azon túl, hogy hajlandó beállni Vettel mögé, van egy óriási előnye:
borzasztóan ért az autó fejlesztéséhez.
Bármennyire is evidensnek tűnik, nem minden pilóta mérnöki zseni. Michael Schumacher - többek között - ennek köszönhette a Ferrarival szerzett öt világbajnoki címét, de még Lewis Hamilton is profitált a legenda hagyatékából, mikor a helyére szerződött a Mercedeshez.
A némettel ellentétben Fernando Alonso állítólag gyenge, ha az autó fejlesztéséről van szó. Korszakos zseni, aki ugyanazzal a csomaggal jó eséllyel mindenkinek adna 3-5 tizedet, de az agresszív, erőszakos stílusára nem lehet autót fejleszteni.
Räikkönen inkább a schumacheri vonalat képviseli a Forma-1-ben, legalább annyira kényes a beállításokra. Nem volt meglepő, hogy a két pilóta nem volt képes hatékonyan együtt dolgozni a Ferrarinál, Räikkönen nem tud nem rászabott autót vezetni.
A lotus is azért volt jó, azért volt képes futamot nyerni, mert a mérnökök vért izzadtak, hogy kielégítsék räikkönen végtelenül precíz, néha már idegesítő igényeit.
2012-ben például hat kormányszervót is terveztek neki, hogy normálisan tudja vezetni az autót, fel is bosszantotta ezzel a mérnököket. Ettől függetlenül igaza lett: harmadik lett vb-n visszatérése után (207 pont), futamot is nyert, és 111 pontot vert a csapattársára.
Idén is azért vezet ennyire jól, mert Vettellel hasonló stílusban versenyeznek: az ő, alapvetően pozitív igényeit és észrevételeit is meghallgatja a Ferrari, illetve a német is gyakran használja Räikkönen beállításait, aki idén a szabadedzéseken is többnyire jobban teljesített Vettelnél. Az persze már Vettelt dicséri, hogy ugyanazzal az autóval gyorsabb tud lenni.
Mivel Leclerc szerződését vélhetően már nem lehetett eltolni, így a felek kénytelenek voltak az Olasz Nagydíj után olyan megoldásokat keresni, amiből mindenki a legjobban jöhet ki. Ekkor került képbe az Alfa Romeo Sauber, ami nyílt titok, hogy a jövőben a Ferrari fiókcsapataként fog működni:
Az Alfa Romeo beszállását és a korábbi ferrari-főmérnök, Simone Resta leigazolását is Marchionne intézte el a svájci csapatnak.
A Sauber a jövőben olyan Toro Rosso-szerepet fog betölteni, elképzelhető, hogy jó pár ferraris elemet Räikkönenék fognak tesztelni, így nem vész kárba a finn tapasztalata és tudása. Továbbá reális esély van arra, hogy 2007 világbajnoka lesz a beugró, ha esetleg Leclerc nem teljesítene megfelelően. Sőt,
olyan elméletek is terjednek, hogy Räikkönen azért írt alá két évre a Sauberrel, hogy amennyiben Vettel 2019-ben sem nyeri meg a világbajnokságot a Ferrarival, akkor a finn leválthatja őt, és segíthet Leclerc köré építeni az új autót.
Ez azért elég vad feltételezés, de tény, hogy Räikkönen a lehető legközelebb maradt a Ferrarihoz, például tesztelni is simán beültethetik, ha úgy látják jónak.
Räikkönen szerződésének részletei természetesen nem ismertek, de amennyiben a feltételezések igazak, akkor a Ferrari a lehető legtöbbet hozta ki a helyzetből úgy, hogy azon mindenki csak nyert:
Borítókép: Kimi Raikkönen, Sauber pilótaként 2001. június 29-én a Francia Nagydíjon. Fotó: Clive Mason/Getty Images Hungary