Index Vakbarát Hírportál

Mindkét Mercedes csúnyán összetört az időmérőn

2022. július 8., péntek 18:52

Max Verstappen nyerte a sprinthétvége miatt pénteken megrendezett F1-es Osztrák Nagydíj időmérőjét a Red Bull Ringen. Mögötte Charles Leclerc és Carlos Sainz végzett. Lewis Hamilton és George Russell csúnyán összetörte a Mercedest a Q3-ban.

Sokak által kedvelt helyszínen, az ausztriai Spielberg közelében fekvő Red Bull Ringen folytatódik ezen a hétvégén a 2022-es F1-es szezon. A stájer hegyek ölelésében fekvő, egykori A1-Ring néven ismert aszfaltcsík hosszú történelemmel rendelkezik. 1970 és 1987 között a pálya még Österreichring néven létezett, majd 1987 után egy évtizedre elköszönt a száguldó cirkusz Ausztriától. Csak 1997-ben, egy komoly átalakítás után tért vissza ide a mezőny, akkor már az A1-Ringnek nevezett aszfaltcsíkra, ám 2003 után – ekkor győzött egyébként legutóbb itt a Ferrari – a sógorok ismét kikerültek az F1 vérkeringéséből, igaz, versenyzőik azért voltak, de a néhai háromszoros világbajnok Niki Lauda szintjére egyikük sem tudott felnőni. Akik megérdemlik a kiemelést, az a tízszeres futamgyőztes Gerhard Berger, a karrierje során három F1-es dobogót szerző Alexander Wurz, valamint a nagyobb karriert ígérő, 14 világbajnoki pontot szerző Christian Klien.

A pályát később a Red Bull cég vezére, Dietrich Mateschitz vásárolta meg, majd újította fel, és az F1 2014-ben visszatért ismét az immáron Red Bull Ring néven futó pályára. Az elmúlt években tíz versenyt is rendeztek itt, hiszen két alkalommal, 2020-ban és 2021-ben duplázott a mezőny, mert megtartották a Stájer Nagydíjat is. A mérleg hat Mercedes-győzelem és négy Red Bull-siker. Jogos a kérdés, hol maradt a Ferrari? Ahogy a cikk elején is említettük, az olaszok az osztrák futam modern történetében még nem tudtak nyerni, legutóbb 2003-ban a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher tudott győzni a vörös autóval.

Idén viszont minden eddiginél nagyobb esélye lehet a sikerre a Ferrarinak, ugyanis az idei autójuknak előzetesen nagyon feküdhet a stájer pálya, bár hozzá kell tennünk, hogy a Red Bull is remekül mozgott az elmúlt években a hazai pályán.

Az Osztrák Nagydíjon kerül sor az idei második sprintkvalifikációra, vagyis pénteken egy szabadedzés és egy időmérő várt a mezőnyre, amit szombaton egy újabb tréning, majd a 100 km-es, nagyjából félórás sprintfutam fog követni, amelynek a végeredménye adja majd a vasárnapi rajtsorrendet a főfutamra, valamint az első nyolc helyezett pontot, pontokat is kap.

A legutóbbi hétvégén hatalmasat bukó Csou Küan-ju, valamint Alexander Albon is megkapta a rajtengedélyt, így ők is ott lehettek a pályán már péntektől kezdve. Nagy kérdés volt, hogy a Red Bull–Ferrari-párharcba mennyire fog tudni a Silverstone-ban minden eddiginél jobb formát mutató Mercedes beleszólni. A pálya vonalvezetésében mindössze 10 kanyar és rengeteg egyenes szerepel, így az erőforrásokra különösen nagy kihívás vár, főleg amiatt, mert a Red Bull Ring  jóval a tengerszint felett helyezkedik el, vagyis a turbóknak is extra terhelést kell kibírniuk, ami rossz hír lehet a Ferrari erőforrásait használó csapatoknak.

1. SZABADEDZÉS

Az első tréningen Max Verstappen diktálta a tempót, mögötte Leclerc végzett, míg a Mercedes hasonlóan ígéretesen ment, mint egy hete. Kétszer is piros zászlóval állt meg az edzés, előbb Lando Norris megálló McLarenje miatt, majd pedig 20 perccel az edzés vége előtt a kerékvetők közötti szigetelés szakadt fel. Így a Red Bull várhatta a legjobb helyzetből a délutáni időmérőt.

Q1

Kiváló hangulatban várhatta a mezőny a kvalifikációt. A lelátók narancsba borultak, természetesen a Verstappennek szorító hollandok lepték el a Red Bull Ringet, dübörgött a zene, igazi fesztivál alakult ki a tribünökön. Sainz egy kiváló körrel kezdett, ám a 10-es kanyarnál túl szélesen fordult, ezért törölték az idejét. Nagyon vigyázni kellett a pályahatárokra, mert a versenyirányítás árgus szemekkel figyelt. Alonso, majd Magnussen is vezetett egy ideig, majd Mick Schumacher – aki az előző futamon megszerezte első pontjait – is állt az élen. Erős hétvégének nézett elébe a Haas, akárcsak Silverstone-ban, ám Leclerc és Sainz az élre kormányozta a Ferrarit. Pérez 1.06.143-as köre mutatta a Red Bull erejét, de Hamilton 64 ezreddel a mexikói idejét is túlszárnyalta. Már csak Verstappent vártuk, aki a törölt ideje után 1.05.852-es kört futott, de aztán megint jött Leclerc, aki négy tizedet adott a címvédőnek az élen. Végül Ricciardo, Vettel, Stroll, Kuan-jü és Latifi számára ért véget a kvalifikáció.

Q2

Nagyon úgy tűnt, hogy ez bizony egy háromesélyes csata lesz a pole-ért, ugyanis Hamilton 1.05.538-cal az első helyen nyitott, mögé pedig Russell sorolt be. Valóban beváltak a Mercedes újításai, nemcsak Angliában voltak elemükben, hanem itt is. A két Haas a 6–7. helyet kaparintotta meg, Schumacher és Magnussen is remekelt. Kicsit később Alonso átvette a hatodik helyet, míg hátrébb Péreznek kellett küszködnie, hogy beverekedje magát a legjobb tíz közé, ugyanis neki is elvették az egyik – egyébként is gyenge – körét. Leclerc 1.05.287-es idővel vette át a vezetést. Nagy csata dúlt a továbbjutásért, ez végül Gaslynak, Albonnak, Bottasnak, Cunodának és Norrisnak nem jött össze.

Q3

Az első lövés Verstappené volt, aki 1.05.092-vel jelentkezett be a pole-ért, Leclerc 91 ezreddel maradt el a címvédőtől. Nem sokkal később Hamilton balesetet szenvedett, a Mercedes a falban kötött ki a holland drukkerek egyöntetű örömére. A hétszeres bajnok a kanyar csúcspontján elvesztette az autó hátulját, és nagy erővel, oldalról csapódott a gumifalnak. A brit elnézést kért a csapattól, sértetlenül kiszállt az autóból, és piros zászlóval megállították az időmérőt.

Hihetetlen, de ahogy újraindult a kvalifikáció, Russell is összetörte a Mercedest a célegyenes bejáratánál. A fiatal brit autója is elindult a kanyar kijáratánál, esélye se volt Russellnek, hogy megfogja az autót, amely végül a bukóteret átszelve, háttal csapódott a falnak. 

Hát, a háromesélyes csata így elmaradt, a kérdés megint a Red Bull–Ferrari-harcra redukálódott. Jöhettek az utolsó próbálkozások. Végül a pole-t Verstappen kaparintotta meg, felrobbant minden lelátó! Előbb Leclerc átvette a vezetést, majd az utolsó pillanatban a címvédő 29 ezredet még kifacsart az autóból és 1.04.984-et futva megnyerte az időmérőt.

Max Verstappen (1.): „Nagyon szoros időmérő volt. Kevés a kanyar, de könnyű hibázni, nagy kihívás ez a pálya. A pontokat a következő napokban osztják, figyelnünk kell majd. Elképesztő látni ezt a tömeget, hihetetlen támogatást kapok itt minden évben.”

Charles Leclerc (2.): „Valóban izgalmas edzés volt, az utolsó körben a gumik felmelegítésével szenvedtem egy picit. Max ma egy kicsit gyorsabb volt, gratulálok neki. Tiszta versenyre van szükségem, abban bízom, hogy ez meglesz.”

Carlos Sainz (3.): „Ez a két srác nagyon jó volt ma előttem, a körömmel elégedett vagyok, lehűltek a gumik, nem volt könnyű dolgom. Tudom, hol hagytam benne időt, de örülök a helyezésemnek így is.”

Az Egyforma tippje:

Remek futam elé nézünk, hiszen a Red Bull és a Ferrari elképesztően szorosan ott van egymás mögött. A versenytempóban ismét némi előny lehet a Red Bullnál, ezért, illetve Verstappen ezen a pályán mutatott remek statisztikái miatt is neki adnánk a főfutamos győzelmet, de nem lesz könnyű dolga.

A hétvége programja szombaton 12.30-tól a második szabadedzéssel, majd 16.30-tól a sprintfutammal folytatódik.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Florion Goga / Reuters)

Rovatok