Index Vakbarát Hírportál

Újabb arany, magyar éremeső a kanadai világbajnokság zárásán

2022. augusztus 7., vasárnap 16:05 | aznap frissítve

A kanadai kajak-kenu világbajnokság zárónapján Kopasz Bálint a K–1 1000 méter után Nádas Bencével 500-on is aranyérmes lett, Rendessy Eszter a magyar különítmény első ezüstérmét szerezte meg, K–1 200 méteren Lucz Anna és Csizmadia Kolos is harmadik lett, ahogyan a Noé Bálint, Kulifai Tamás kajakduónak és a Bragato Giada, Balla Virág, Takács Kincső, Nagy Bianka kenu négyesnek is a bronz jutott. A maratoni szakágban Kőhalmi Emese megvédte a világbajnoki címét. Helyszíni tudósítás.

A szombati nap két magyar aranyérmet (a Kiss Blanka, Lucz Anna kettős és Kopasz Bálint) és két bronzot (Bragato Giada és Nagy Bianka 200-on és 500-on) hozott, így az éremtáblázat harmadik helyén várták a mieink a folytatást.

A záró etapot a B döntők vezették fel, itt két számban voltunk érdekeltek, a tavaly C–1 1000 méteren bronzérmes Adolf Balázs a harmadik helyen zárt, a tegnap 200-on vb-címet nyerő Kiss Blanka, Lucz Anna kettős pedig az olimpiai számban a kilencedik lett – igaz, itt utóbbi alig fél órán belül a K–1 200-as A döntőjére volt hivatalos.

Nagyon fájt ez a B döntő. Tanultam a középdöntős futamomból, többen azt mondták, hogy bekezdtem az elején, most direkt tartalékoltam, hogy a második 500-on meg tudjak indulni keményen, de ugyanazt éreztem, egyszerűen a szembeszél teljesen megállított, és bárhogy próbáltam kifuttatni a hajót, egyszerűen úgy éreztem, mintha sárban eveznék, nagyon rossz volt

– mondta az Indexnek Adolf Balázs, aki az 5000 méteres döntőt címvédőként várja.

Elmondása szerint nem maradt benne túl sok energia, de a délutáni versenyig igyekszik kipihenni magát.

Az A döntők – öt szám után négy érem!

A zárónap fináléit épp Lucz Anna versenyszáma indította el, a koppenhágai viadalon ezüstérmes versenyző pedig újabb medáliát szerzett Kanadában, nagy csatában ért fel a dobogó harmadik fokára.

Úgy beszéltük meg Blankával, hogy a kettest nem nyomjuk meg nagyon, úgymond bemelegítünk az én pályámra, a rajtot gyakoroltuk. Nagyon erős volt a döntős mezőny, örülök a bronzéremnek, elég szoros lett a vége. A rajtom is jól sikerült, közben kicsit megbillentem, ez a része nem volt annyira jó

– válaszolta kérdésünkre a világbajnokságot két éremmel záró Lucz Anna.

Ugyancsak harmadik lett K–1 200 méteren Csizmadia Kolos, nem kevésbé szoros végjátékban. Ő a tavalyi mixben szerzett aranya után a második világbajnoki érmét kaparintotta meg.

Kissé fáradtkás voltam, az 500 négyes kivett azért belőlem elég rendesen. Ezt még magamnak sem vallottam be, de azért kőkemény izomlázzal ébredtem. Ezeket és ezt a hatalmas szembeszelet számításba véve nagyon örülök, hogy ilyen szinten végig tudtam csinálni a pályát, boldog vagyok, hogy végre egyesben is szereztem egy érmet, úgyhogy én mosolyogva megyek haza

– foglalta össze a futamát és a világbajnoki szereplését lapunknak Csizmadia Kolos.

Nem sokon múlt a harmadik számban sem az újabb dobogó, a vasárnap három fináléban is érdekelt Balla Virág C–1 500 méteren a táv második felében szépen kapaszkodva a negyedik helyen zárt.

Ami itt elmaradt, az a negyedikben megint összejött, a Noé Bálint, Kulifai Tamás kajak kettős óvatos rajt után fokozatosan kapaszkodva, remek hajrával a harmadik helyen zárt 1000 méteren. Az első helyen óriási fölénnyel végeztek a németek, több mint négy másodperccel verték a mezőnyt.

„Tudtuk, hogy jók lesznek a németek, nem is okoztak senkinek csalódást. Az elején jól eljöttünk a rajtból, az első néhány száz méter kifejezetten jó volt, a közepén éreztem egy kis lyukat magamban, de a végén a megmaradt energiát bele tudtam adni, így tudtunk egy jót finiselni. Azért kicsit sajnálom, mert ez után a pálya után a második helyre reális esélyt láttam volna, de sokkal jobb ez, mint ha szoros csatában lettünk volna negyedikek” – értékelt Kulifai Tamás a futam után.

„Máshol vannak a hoppok a párosoknál a megindulás előtt, azért csúsztunk mi fel a végén, mert addigra néhányaknak az energiája kicsit elfogyott a korábbi indulással – tette hozzá Noé Bálint, aki az 5000 méteres futamot címvédőként várja délután. – A pálya után annyira nem érzem magam frissnek, de megpróbálom a kievezést is egyes hajóban csinálni most már, aztán amennyit lehet, pihenek. Érdekes lesz ez a lebonyolítás, de megvan fejben, mit kell csinálnom, aztán, remélem, leszek is olyan jó, hogy ezt meg is tudjam csinálni.”

Jöhetett a női K–1 1000 méteres finálé, az újabb futam pedig újabb javítást eredményezett! Ahhoz képest, hogy Rendessy Eszter a döntők előtt a tapasztalatszerzést tűzte ki célul, valamint hogy élvezze a versenyek minden pillanatát, olyan hajrát mutatott be, hogy ha talán van még vagy 50-100 méter, nemcsak az ezüst, de még talán az arany is összejött volna!

Nagyon kemény volt a futam, nem mondom, hogy a körülmények a legjobbak voltak, a szembeszél és a nagyon hullámos víz sem segített, de próbáltam ezt kizárni és ezzel nem foglalkozni. Örülök, hogy a tegnap 500-on második helyre befutó horvát lányt meg tudtam előzni, elégedett vagyok az eredményemmel

– mondta a parton a 19 éves Rendessy Eszter.

A kenu kettesek 1000 méteres fináléjában Németország és Kína állva hagyta a mezőnyt, a kanadai bronz is magabiztosan lett meg, a mögöttük lévő helyekért viszont nagy csata dúlt, ebben a spanyolok, a brazilok és a csehek is megelőzték végül a Kiss Balázs, Hodován Dávid kettőst, amely így a hetedik lett.

A férfi C–4 500 méteres fináléban a Zombori Dominik, Koczkás Dávid, Slohoczki Ádám, Kollár Kristóf alkotta egység a negyedik helyen futott be.

Kopasz Bálint duplázott, megvan a 3. magyar arany!

A kajak kettes 500 méteres fináléban az egyéniben 1000 méteren világbajnok Kopasz Bálint Nádas Bencével párosban is győzött, ezzel előbbi mindkét olimpiai számában aranyérmes lett Kanadában.

Akár kezdődhetne is a párizsi olimpia, nemde?

Hát az még egy kicsit odébb van, bár annyira azért mégsem hosszú idő. Készülni kell, és edzésben maradni, ez a legfontosabb. Valahogy éreztem ezt a tegnapi 1000 méter után, nagyon jó formában voltam, készültem maximálisan a mai versenyre, nyújtottam, regenerálódtam, és éreztem a mai verseny előtt is, hogy meglesz ez az aranyérem. Hittem ebben a párosban, keményen edzettünk, nagyon koncentráltunk minden edzésen, és megérte. Edzeni kell, és így fog menni az ember. Ez a legfontosabb

– összegzett Kopasz Bálint.

Nádas Bencének a kevéssé sikerült kajak négyes után jött az aranyérem.

Óriási volt átélni magát a versenyt és az utána lévő örömöket is. Nagyon koncentráltam, hogy tudjam élvezni is a futamot, és hogy pont annyira izguljak csak, amennyi még egészséges. Nem zavart meg az sem, hogy visszalőtték a rajtot, ugyanúgy fókuszban maradtunk. A következő lépéseken járt a fejünk, közben is mindent kizártunk, mentünk előre, csináltuk a dolgunkat. Amit megbeszéltünk a pálya előtt, hogy finoman indulunk, hogy együtt maradjunk, az is jól sikerült, olyannyira, hogy az utolsó százon még egy kicsi sebességet is tudtunk találni.

A mixpárosoknál a Gönczöl Laura, Fejes Dániel kenu- és a Kurucz Levente, Gazsó Dorka Alida kajakduó is a hatodik helyen végzett.

A sprintfutamok zárásaként a női C–4 500 méter állt rajthoz, a Bragato Giada, Balla Virág, Takács Kincső, Nagy Bianka egység pedig bronzéremmel zárt.

A maratoni finálék – Kőhalmi Emese vb-címet védett

A kanadai programból még ez maradt hátra, itt mind a négy számban érdekeltek vagyunk – háromban (férfi és női K–1, férfi C–1) címvédőként!

Elsőként Kőhalmi Emese szállt a vízre a tömegrajtos, futással tarkított versenyen, ez a része a sportolót kicsit meg is lepte, de ennek ellenére is meglett az újabb aranyérme.

Nagyon örülök, hogy sikerült másodjára is megnyerni ezt a számot, és címet védeni. Ez egy jóval nehezebb verseny volt most, volt benne futás is, nem is nagyon tudtunk róla, hogy lesz, a válogatót nem is így rendezték meg. Amikor meghallottam, nem is nagyon örültem neki, de azért a páros miatt volt már benne tapasztalatom. Egyesben jóval nehezebb, egyedül kell vinni a hajót, nincs is mibe kapaszkodni, így a vállon kellett vinni, így elég nehéz feladat volt. Kicsit ügyetlenkedtem is, de igyekeztem inkább talpon maradni, és rendben vízre szállni, mert ott éreztem, hogy gyors vagyok, szóval ha picit le is maradok, lesz esélyem behozni

– értékelt az Indexnek Kőhalmi Emese a maratoni győzelme után.

Ezen a távon volt azért még bőven érdekesség, hiszen a finn színekben induló Mihalik Sára még jóval a verseny után is várta, hogy mi lesz a sorsa az óvások miatt. Történt ugyanis, hogy az élbolyban haladva harmadikként kiment a két kötelező futás egyikére, mégis kizárták, mint utolsót.

Itt fontos megjegyezni, hogy kevesek számára volt tiszta, hogy pontosan mi számít, hiszen a futás megkezdése még a célvonal előtt volt, közben áthaladtak a versenyzők a vonalnak a síkján, majd utána ültek vissza, így kérdéses volt, mikor számít, hogy ki az utolsó. Ez már csak azért is érdekes problémákat okozott, mert adott esetben így aki látta, hogy a mezőny végén van, az inkább ment tovább (későbbre hagyva a futását), és kiejthette azt, aki egyébként a versenyben előtte volt...

Új szabályokat hoztak az 5000 méterre, vannak futószakaszok, de igazából az egész versenyszabályzat nem túl konkrét és tiszta, és valahogy megtörtént az, hogy az élbolyban mentem, harmadik helyen haladtam, mégis kizártak. Merthogy van egy olyan szabály, hogy az utolsó helyen lévőt kizárják, és én harmadik helyen haladva mégis a kizárás sorsára jutottam, most fellebbeztünk, és várjuk az ítéletet

– mondta Mihalik Sára az Indexnek a futamát követően három órával az eredményre várva.

Egy bő fél órával később aztán a hivatalos eredményközlés szerint az óvás sikerrel járt, Mihalik megszerezte Finnország egyetlen világbajnoki érmét!

A férfi C–1-en nem jött össze a címvédés, Adolf Balázs futamában viszont így is elképesztő végjátékot láthattak a nézők: a kubai Serguey Madrigal óriási hajrát mutatott be, a végén berúgta a hajóját, de a moldovai Serghei Tarnovschi kilenc századdal előtte ért be. A magyar kenus az ötödik helyen ért végül a célba.

„Én örültem annak, hogy van futás is, mert maratonista vagyok, szóval nekem még ez is előny volt mindenképpen, ezért is vagyok most kicsit szétesve – mondta csalódottan Adolf Balázs, aki nem érzi, hogy a reggeli B döntő túl sokat vett volna ki belőle. – Annyira nem, mondjuk ott is »meghaltam«, de fel szoktam tudni állni, és mindig a végsőkig tudok jó formát hozni, valamint gyorsan regenerálódom, de most valamiért közöm nem volt az egészhez. Szomorú, de hát ez van, nem lehet mindig jó az ember...”

Balla Virágnak a harmadik száma már nem jött össze, a rajtnál peches volt, az első fordulónál pedig a riválisok mellett borult, így nem maradt valós esélye az éremszerzése. A végjáték kanadai, német aranyharcot hozott, előbbi sikerével.

A világbajnokság zárása a 28(!) versenyzővel induló K–1-es 5000 méter volt, a két futással megspékelt versenyben Noé Bálint a megsérülő kormány okozta galibát követően a nyolcadik helyen zárt.

„Nem tudtam úgy kezdeni, ahogyan akartam, kicsit ólmosan indultam meg, valószínűleg bennem volt a páros. A spanyol fiúval beszéltem épp, hogy mivel az első körünk nem volt a legjobb, de ott voltunk az élmezőny mögött, mi ott nem mentünk ki futni, próbáltunk egy gyorsabb kiskört menni, hogy ezzel beérjük őket. A futásnál viszont beütöttem a kormányt a verseny hevében, ezt akkor nem érzékeltem, csak amikor beszálltam, hogy nem úgy kanyarodik a hajó. A második futásnál gyorsan visszafeszítettem, utána már tudtam jól kormányozni, csak addigra már mindegy volt. Ki tudtam hajtani magam, egy jó verseny volt. Sajnálom, hogy nem sikerült előrébb végezni, de nem fért bele egy ilyen kormányos gigszer” – mondta Noé Bálint.

MINDEZ AZT JELENTI, HOGY A MAGYAR VÁLOGATOTT NÉGY ARANYÉRMET, EGY EZÜSTÖT ÉS HAT BRONZÉRMET SZERZETT KANADÁBAN, EZZEL PEDIG A TABELLA 2. HELYÉN VÉGZETT.

A vasárnapi program (félkövérrel szedtük az olimpiai számokat)

B DÖNTŐK

férfi C–1 1000 m (Adolf Balázs – 3.)

női K–2 500 m (Kiss Blanka, Lucz Anna – 9.)

A DÖNTŐK

női K–1 200 m (Lucz Anna – bronzérem)

férfi K–1 200 m (Csizmadia Kolos – bronzérem)

női C–1 500 m (Balla Virág – 4.)

férfi K–2 1000 m (Noé Bálint, Kulifai Tamás – bronzérem)

női K–1 1000 m (Rendessy Eszter – ezüstérem)

férfi C–2 1000 m (Kiss Balázs, Hodován Bálint – 7.)

férfi C–4 500 m (Zombori Dominik, Koczkás Dávid, Slohoczki Ádám, Kollár Kristóf – 4.)

férfi K–2 500 m (Nádas Bence, Kopasz Bálint – aranyérem)

mix C–2 500 m (Gönczöl Laura, Fejes Dániel – 6.)

mix K–2 500 m (Kurucz Levente, Gazsó Dorka Alida – 6.)

női C–4 500 m (Bragato Giada, Balla Virág, Takács Kincső, Nagy Bianka – bronzérem)

MARATONI DÖNTŐK

női K–1 5000 m (Kőhalmi Emese – aranyérem)

férfi C–1 5000 m (Adolf Balázs – 5.)

női C–1 5000 m (Balla Virág – nem fejezte be)

férfi K–1 5000 m (Noé Bálint – 8.)

KAJAK-KENU VILÁGBAJNOKSÁG (KANADA)

1. Spanyolország 1:39.42

2. Lengyelország 1:39.91

3. Ukrajna 1:40.52

4. Magyarország (Zombori Dominik, Koczkás Dávid, Slohoczki Ádám, Kollár Kristóf) 1:43.32

K–2 500 M

1. Magyarország (Nádas Bence, Kopasz Bálint) 1:34.98

2. Litvánia 1:35.56

3. Ausztrália 1:35.85

NŐK

K–1 200 M

1. Lisa Carrington (Új-Zéland) 41.94

2. Anja Osterman (Szlovénia)

3. Lucz Anna 43.09

C–4 500 M

1. Kanada 1:56.14

2. Lengyelország 1:56.31

3. Magyarország (Bragato Giada, Balla Virág, Takács Kincső, Nagy Bianka) 1:57.39

MIXDÖNTŐK

2. Annika Loske (Németország) 27:55.52

3. María Corbera (Spanyolország) 28:02.52

Balla Virág nem fejezte be

(Borítókép: Úton a Banook-tó médiabejárata felé – Fotó: Borbély László/Index)