Index Vakbarát Hírportál

Zubreczki Dávid

Urbanista

Tényleg ilyen a fejed?Előfordul :(

Szegény :/Ja, ne is mondd.

Szórakoztató séta a magyar dzsungelben Szórakoztató séta a magyar dzsungelben

A makói lombkoronasétány a víz nélkül óriáscsúszdával is remek, na de azzal!

augusztus 19. 09:29

A szegedi szecessziónak sajátos íze van A szegedi szecessziónak sajátos íze van

120 éve megindult a verseny, ki tud szebb, díszesebb, különlegesebb palotát emelni. Az alföldi szecesszió virágzása Szegeden lenyűgöző épületeket hagyott hátra.

augusztus 18. 12:28

Szaró Lenin lóbálja felettünk a lábát Szaró Lenin lóbálja felettünk a lábát

Magyarország egyetlen 21. századi, köztéri Lenin-szobra, aminek igen csavaros története van.

augusztus 18. 11:51

Vicces formájuk miatt küldte el egy olvasónk egy különös fém oszlopsor fotóját Villányból. Azt nagyon gyorsan beazonosították többen is, hogy épp úgy néznek ki, mint a kerékvetők, amiket paloták, kastélyok kapujában szoktak használni, hogy ne tegyenek kárt a behajtó szekerek az épületben. Itt azonban nyoma sincs ilyen cifra háznak.

Azaz, van nyoma: épp ez a kerékvetősor.

 

Ez a rámpa ugyanis eredetileg emellett az épület mellett állt, mint arra Szava Georgina felhívta a figyelmemet:

A jobb felső képről van szó:

Ezen a hatvanas években készült fotón még látszik a Telekiek kastélynak beillő pincegazdasága. Eredetileg a Schaumburg-Lippe pezsgőpincészet működött itt, mely több tulajdonosváltás után került a család birtokába. Aztán persze a háború után államosították.

A rendszerváltást siralmas állapotban élte meg, az évtizedek alatt többet bővítették, mint amennyit renoválták. Végül Csányi Sándor idejében bontották el, aki ide húzta fel új pincészetét.

Az egészből csak a szobor maradt, némi kőkerítés és a rámpa. Na meg persze a különös kerékvetősor.

Baromi érdekes felvetéssel állt elő egy kedves olvasó, Gábor a MOL Campus közlekedési problémái kapcsán. Szerinte a munkába járásnál akkor lehetne igazán versenyképes a tömegközlekedés, ha ugyanolyan kényelmesen lehetne vele megtenni az utolsó száz métert, ahogy a kocsinál.

Az utóbbinál az ember begördül a mélygarázsba, aztán időjárástól függetlenül kényelmesen odasétál a lifthez és felsuhan vele. Mint írja, itt a villamos akkor jönne szóba az "öltönyös, kosztümös" közönségnél, ha a megállóból esővédetten, lemozgólépcsőzhetnének egy földalatti átjáróba, ahol aztán átsétálhatnának az út alatt az épületig.

Elég futurisztikusan hangzik, ugyanakkor felveti, hogy ha a felszíni közlekedésnél nem is, a földalattinál miért ne lehetne közvetlen kapcsolatot nyitni az irodaházakhoz. Ebben az esetben szinte mindegy lenne, hogy metróval vagy autóval érkezünk a garázsszintre. A kérdés persze teljesen hipotetikus, és valószínűleg 30-40 közlekedésmérnök kap tőle hirtelen a szívéhez, de azért játszunk csak el a gondolattal.

Bevásárlóközpontok esetében azért már történt ilyen. A legsikerültebb talán a Duna Plázáé, de tulajdonképpen a Lehel Piacot, a West Endet és a KÖKI terminált is így érhetjük el - ha nem is zökkenők nélkül. Az első óvatos próbálkozás is erről a kapcsolatról kapta a nevét: Skála Metró. Meg vannak metrómegállók, amelyek házak aljából nyílnak, ilyen nálunk a régi-új Kossuth téri sarokház, ahol azonban nincs használható kapcsolat az irodák és a metró között.

Persze rendkívül sok a nyitott kérdés: melyik szinten nyílna átjáró az irodaházakhoz? Hol lenne a határ, hogy ellenőriznék azt az irodaház és hogy a BKK részéről? Megéri-e kiépíteni ilyet a házaknak? Mennyiben éri meg támogatni ezeket a kapcsolatokat a köznek? És megannyi más kérdés. 

Akinek van róla véleménye, vagy válasza a fenti kérdésekre, ossza meg velem a Facebookon!

Rendben, elsőre valószínűleg mindenkinek ugyanaz jut róla az eszébe, mint kedves olvasónknak, Zsófinak, akitől a képet kaptuk. Másodszorra meg gondolom az, hogy ha nem bizarr szobrok, akkor mégis micsodák?

Ezek a furcsa fémdolgok amúgy Villányban vannak, szóval a kikötőt mint opciót elvethetjük, pedig ezt tűnt a leglogikusabbnak. Ha valaki tudja a tuti megoldást, ne habozzon megosztani velünk, biztos pofonegyszerű.

FRISSÍTÉS: többen jelezték, hogy ezek a tárgyak pont olyanok, mint a kastélyok, paloták és bérházak kerékvetői. Ezek a kapu két oldalán voltak, és ezek védték az épületet, nehogy a behajtó hintók, szekerek kárt tegyenek bennük. Ha tényleg azok, akkor már csak az a kérdés, mit keresnek itt, főleg ilyen szép számban. Azért a szekerek lepottyanását ennél olcsóbban és hatékonyabban is meg lehetett volna előzni. Szóval a tippek még mindig jöhetnek!

FRISSÍTÉS 2.: kiderült, hogy kerültek ide a kastély- és palotaépületekre jellemző kerékvetők. Úgy, hogy valóban egy ilyen épület állt itt! Íme a megfejtés.

Rovatok