A világ legrangosabb számítástechnikai és távközlési kiállításán, a hannoveri CeBIT-en megjelent kiállítók szerint elsősorban nem a gazdasági válság és a cégek szűkös anyagi háttere miatt csökken a részvétel, a visszaesés inkább az internet előretörésével magyarázható, ami lassan feleslegessé teszi az ehhez hasonló nagyszabású rendezvényeket.
Az idei, március 2-6. között látogatható hannoveri seregszemlén a látványos bemutatók, közönségrendezvények és a sok ingyenes ajándéktárgy helyett inkább a szakmai rendezvények és az üzleti kapcsolatok ápolását célzó események kerülnek előtérbe. Ezt az irányzatot látszik alátámasztani a Nokia, amely a múlt hónapban a világ legrangosabb szakmai fórumának számító barcelonai GSMA Mobile World Congressen sem állított ki, azonban részt vett a rendezvény szemináriumain, illetve a médiának és a nagyközönségnek is beszámolt üzleti terveiről.
A hannoveri vásár még a jó évet záró vállalatoknak is költséges mulatság, egy kisebb, 2x2 méteres stand felállítása és személyzet biztosítása a kiállítás idejére legkevesebb 5-10 millió forint körül alakul, egy nevesebb nemzetközi vállalat pedig legalább félmillió eurót, azaz csaknem 135 millió forintot fordít az egyhetes németországi bemutatkozásra.
A kiállítók száma évről évre csökken, idén 68 országból 4157 vállalat jelezte részvételét. A dotkom-robbanás, azaz az internetes vállalakozások látványos fejlődésének idején még több mint 8000 cég képviseltette magát.
A közönség ma már az interneten értesül először a legújabb technológiai fejlesztésekről. A szakmai blogokat olvasó, Facebookot, Twittert és más közösségi portálokat használó érdeklődők, akik a technikai újdonságokat jobban figyelemmel kísérik, egymástól értesülnek a legújabb technikai csodákról, a gyártók pedig az internetet kihasználva útiköltségek nélkül érhetik el a stratégiájuknak megfelelő célközönséget.