Index Vakbarát Hírportál

Ezt veszi meg a Yahoo 250 milliárdért

2013. május 21., kedd 11:32

Mi kerül 1,1 milliárd dollárba (nagyjából 250 milliárd forint) egy olyan szolgáltatáson, ami ingyenes, reklámfelületként nehezen eladható, a felhasználói gyűlölik a hirdetéseket, és havi 300 millió látogatóval csak évi 13 millió dolláros bevételt tud összehozni? A Tumblr felvásárlása, és a felhasználói tábor lázadása az új gazda, a Yahoo ellen az internet legforróbb témája, hirtelen mindenki mikroblogszakértővé képzi ki magát, hogy megértse, miért ér aranyat az első látásra totálisan átláthatatlan és belterjes, egymás posztjainak kusza idézgetéséből és lájkolásából felépülő Tumblr-birodalom.

A Tumblr az egyszeri átlagfelhasználónak az, ami az online fórumok műfaja volt 15, a blogoké 10, vagy a Facebook 5 éve: egy olyan platform, ahol oszthatja az észt, követheti mások észosztását, és közben elégedett lehet magával, hogy ezt egy olyan helyen teszi, ami nem olyan kommersz, és mindenki által használt, mint az éppen a divathullám csúcsán levő alternatívája. Praktikusan ez ma azt jelenti, hogy a Tumblr-felhasználók (avagy a magyar szlengben: tumbászok) nagyjából ugyanazt csinálják, amit a Facebookon szokás: okosnak és/vagy viccesnek szánt dolgokat posztolnak, lájkolják, megosztják és kommentelik a többiek még okosabb és még viccesebb posztjait – viszont attól, hogy ezt a Tumblren teszik, rögtön hipszter és menő lesz az egész, hiszen nincs ott mindenkinek az összes régi osztálytársa és nagymamája, mint a Facebookon. Ez a menőség látszik megszűnni azzal, hogy a szolgáltatást egy zsák pénzért megveszi a Yahoo, és ezért menekülnek a legérzékenyebb idegzetű Tumblr-huszárok a szerintük süllyedő hajóról.

Mint minden közösségi platform, a Tumblr is kitermelte a maga trendjeit és sztárjait. Az utóbbi 1-2 évben a Tumblr kihagyhatatlan tényezővé vált az online médiában, a fontosságát jól jelzi, hogy még a Fehér Ház is saját csatornát indított rajta. A Tumblr ezzel együtt is megmaradt a mémek és vicces képek egyik fő közvetítő közegének az interneten, ahogy például a Twitter a rövid, fontos hírek specialistájaként lett a média megkerülhetetlen ága. Ma nagyjából 50 ezer követővel lehet a 200 legnépszerűbb Tumbler-mikroblog toplistájára felkerülni (összehasonlításképpen: Twitteren és Facebookon ugyanehhez bőven milliós nagyságrend kell). A Tumblrplug.com statisztikái alapján megmutatjuk az egymilliárdért felvásárolt bloghálózat tíz legnépszerűbb csatornáját, a számok a havi egyedi látogatókat mutatják az adott mikroblog oldalain:

Minecraft News (1,95 millió)

Az óriási sikerű számítógépes játék hivatalos hírcsatornája, a Tumbl-blogok 99 százalékával ellentétben a célja nem a szórakoztatás, hanem egyszerűen itt teszik közzé a játék fejlesztői a Minecraft aktuális verzióinak és javítócsomagjainak újdonságait és a változásokat a programban.

Como eu me sinto quando (1,2 millió)

Portugál nyelvű blog, a címe azt jelenti "így érzek, amikor" - minden poszt címe ezt a mondatot fejezi be. A tartalom kizárólag animált gifekből áll, a helyezése pedig azt mutatja, mennyire népszerű a Tumblr Brazíliában és Portugáliában, ahol ez a mikroblog jelenti a napi online vicceskép-beszerzés legfontosabb forrását.

Imeimei (1,09 millió)

David J. Peterson, amerikai nyelvész blogja, aki fiktív nyelvek specialistájaként ismert, ő alkotta például az HBO és George RR Martin felkérésére a Trónok harcához a dothraki és valyrian nyelveket és speciális írásmódjaikat, legutóbb pedig a Syfy csatorna Defiance című tévés sorozatához a Földön élő idegen lények nyelveit. A blog tulajdonképpen egy végtelen író-olvasó találkozó, ahol Peterson elképesztő türelemmel és aprólékossággal válaszol a rajongók legvadabb kérdéseire is.

The Worst Room (715 ezer)

New Yorkban iszonyúan magasak az albérletek árai, erre döbbent rá a blog szerzője, amikor a városba költözött, és a lakáskeresés okozta frusztrációját azzal próbálta enyhíteni, hogy a legszánalmasabb egérlyukak bemutatására, amiket aranyáron kínáltak neki, indított egy mikroblogot a Tumblren. Két hét alatt emelkedett vele a legnépszerűbbek top10-es listájára. Az esetenként havi 800-1000 dollár között kínált ablaktalan, lepusztult, apró szobák tényleg borzasztóak, de amikor amikor a hirdetések szövegeit is elolvassa mellé az ember, kínjában már muszáj röhögnie, és kicsit talán jobban meg is becsüli utána a saját lakását.

One Na Ble (710 ezer)

Koreai nyelvű képregények beszkennelt verzióit közlő oldal, megdöbbentő népszerűségének talán az lehet az oka, hogy az ilyesfajta tartalmat egyébként nagyon körülményes beszerezni a neten.

Public Shaming (623 ezer)

A minden határon túlmenően ostoba és/vagy szemellenzős íróról árulkodó Twitter-posztokat gyűjti csokorba, és teszi közröhej tárgyává ez a mikroblog. Általában valamilyen, az amerikai közvéleményt éppen élénken foglalkoztató témában születő twitteres kommentárokból és kinyilatkoztatásokból készülnek az összeállítások, a legutóbbi három Angelina Jolie mellműtétje (rettentő ízléstelen tréfák és élcelődés Brad Pitt szexuális életén) Minnesota államban a melegházasság engedélyezése (tömény, mélysötét homofóbia), és az amerikai Powerball lottó 600 milliós főnyereménye (meglepően sokan jutottak arra a matematikailag legalábbis meglepő következtetésre, hogy inkább szét kéne osztani az amerikaiak között, és így mindenkinek jutna egymillió dollár) voltak. Olyan, mint az Észbontók tévés vetélkedő: egyszerre hisztérikusan vicces és nagyon szomorú.

Siriusly Meg (612 ezer)

Szinte kizárólag reblogokból, vagyis más által posztolt tartalmak újramegosztásából álló csatorna, az alcíme szerint mozis idézetek és belsős poénok témakörben, gyakorlatilag minden van rajta cuki kisállatoktól tévés vígjátéksorozatok és rajzfilmek képkockáiig.

How do I put this gently? (525 ezer)

"Egyetemre járok, és lassan elvesztem az eszem" – ezzel a felütéssel indul a blog, aminek gazdája animált gifekkel kommentálja az életét a felsőoktatás poklában. A képeken nem ő szerepel, a Tumblr újrafelhasználási és remixelési szokásainak megfelelően csak új kontextusba helyezi őket. Például ha talál egy képet arról, amin Honey Boo Boo amerikai gyerek-realitysztár vállat színpadiasan von és széttárja a karját, kiteszi azzal a kommenttel hogy na én is így nézek ki egy-egy vizsga végén. Az internet népe mindenesetre imádja.

Comedy Central (494 ezer)

A népszerű tévécsatorna az elsők között ébredt, és indította el hivatalos Tumblr-oldalát, az eredmény a legnépszerűbb, bármilyen márkanévhez kötődő mikroblog a Tumblren (méghozzá messze a legnépszerűbb, a következő, az Angry Birdsé fele ennyi látogatót sem ér el). Főállású szerkesztő gondozza, napi 15-20 új bejegyzés jelenik meg rajta, általában kép vagy animgif formájában, persze a csatorna saját műsoraiból. Összehasonlításképpen a Comedy Central Facebook-oldalán a tévécsatornának 4,2 millió követője van.

Twitter the comic (446 ezer)

Fél éve indult, hamar nagy rajongótáborra szert tett blog, aminek készítője a Twitteren vadászik nagyon bölcsnek szánt, de félresikerült posztokra, majd ezeket önti klasszikus négy képkockás miniképregény formájába. Az eredeti szerző ötlete rengeteg követőre lelt, így ma már sokan mások is rajzolgatnak hasonlókat, a blog gazdája, Vectorbelly pedig néha válogat belőlük a blogra. Ritkán frissül, heti 1-2 alkalommal, de az eredeti, vicces és abszurd tartalomért mindenképpen megéri követni.

Rovatok