Index Vakbarát Hírportál

Ezt hallgatja a világ Facebookon

2013. június 1., szombat 12:46

A Facebook egyik, sokak által utált jellegzetessége, hogy az online rádiókat, a közösségi oldalba bekötött médialejátszókat használó ismerőseink üzenőfalai folyamatosan azzal vannak tele, hogy éppen ki mit hallgat, akár kíváncsiak vagyunk erre, akár nem. A San Francisco-i Stamen Design most ezekből az automatikus bejegyzésekből épített egy látványos, animált térképes grafikont, ami megmutatja, hogyan és mit hallgat a világ (pontosabban Amerika, mivel csak innen való adatokkal dolgozott a rendszer) a közösségi oldalon.

A kutatásban 90 napon át építették az adatbázist, ezalatt az amerikai facebookozók 110 millió zeneszámot hallgattak meg, összesen 40 milliárd alkalommal - illetve ennyiről értesítették az ismerőseiket az üzenőfali bejegyzésekkel. Mivel a Facebook az egyes bejegyzéseknél rögzíti azt is, hogy földrajzilag honnan származnak, a hatalmas adatkupacot egy térképre lehetett rendezni, és a napi összesítéseket egymás után végigpörgetve animációt készíteni belőle.

Mapping Music on Facebook

A hifitonyokról ismert ekvalízeres megjelenítés azt mutatja, hogy az USA melyik területein milyen sokszor játszották le az egyes napokon az adott számokat - az animáció mindig a három legnépszerűbb sláger hallgatottságát mutatja színkódokkal. Az már első ránézésre látszik, hol vannak Amerika nagy popzenei csomópontjai: a keleti parton New York és környéke ugrik ki, északnyugaton Seattle, majd délre haladva a San Francisco-i öböl egybenőtt metropolisza, aztán Los Angeles vonzáskörzete. Délen Texas és Florida számít nagy zenehallgató központnak, az ország közepén pedig Chicago emelkedik ki. Azt is könnyű leolvasni az animációról, hogy mik voltak az elmúlt hónapok legnagyobb amerikai slágerei: a Thrift Shop és a Radioactive váltja egymást az első helyen.

Érdekes megfigyelni azt is, hogyan terjed egy-egy sláger: a Scream & Shout will.i.am és Britney Spears előadásában New Yorkban február kilencedikén robban be, a déli államokban azonban csak öt nap múlva emelkedik meg a népszerűsége (14-én jelent meg a videoklip a szám mellé). Néha érthetetlen jelenségek is megfigyelhetők a térképen, ilyen például a Thrift Shop hirtelen az egekbe emelkedő népszerűsége március 12-én Chicago környékén, az egész animáció legnagyobb kiugrása - ami azért is nehezen indokolható, mert az előadó Macklemore & Ryan Lewis aznap éppen jó 1500 kilométerrel odébb, Texasban koncertezett.

Rovatok