Index Vakbarát Hírportál

Ennyire nem haldoklik a Facebook

2014. január 30., csütörtök 10:38

A Facebook közzétette szokásos negyedéves pénzügyi jelentését, és ezzel megint megismétlődött a már unalomig ismert forgatókönyv: elemzők és szakértők a közösségi oldal haldoklását vetítik előre, aztán jönnek a számok, és látványosan rácáfolnak a vészmadarakra.

Idén év elején minden eddiginél hangosabbak voltak a negatív hangok a Facebook jövőjével kapcsolatban, az egész világsajtót bejárta az a tanulmány, ami azt mutatta, hogy Amerikában a fiatalok valósággal menekülnek az oldalról. Régóta benne van a levegőben, hogy a Facebook növekedése megáll, mert már mindenki fenn van rajta, és nincs honnan új felhasználókat szerezni. A jelentés viszont azt mutatja, ez a pont még mindig nem jött el. A bejelentés hatására a zárás utáni kereskedésben tíz százalékot nőtt a Facebook-részvények árfolyama.

A 2013-as év utolsó negyedévét összefoglaló adatok szerint az oldal aktív felhasználóinak száma elérte az 1 milliárd 228 milliót, vagyis három hónap alatt majdnem 40 millióval nőtt a facebookozók tábora. Az összes nagy földrajzi régióban tart még a növekedés, igaz, Észak-Amerikában és Európában már nagyon alacsony (199-ről 201 millióra, illetve 276-ról 282 millióra sikerült növekedni).

A negyedéves bevétel 2,585 milliárd dollár volt, ennek a szokásoknak megfelelően nagy részét (2,3 milliárdot) tette ki a reklámbevétel, a fennmaradó 241 milliót a fizetős facebookos alkalmazások tranzakcióiból leeső jutalékok adták össze. A nyereség 523 millió volt. Mivel karácsonyi negyedévről van szó, ami hagyományosan kiemelkedő időszak a hirdetések szempontjából, talán nem teljesen fair az előző, őszi negyedévhez hasonlítani a bevételt, mindenesetre az kerek 2 milliárd volt. A 2012-es karácsonyi pedig még csak 1,6 milliárd. A karácsonyi szezonnal megvan a teljes 2013-as éves bevétel is, ami 7,87 milliárd dollár, ez bő másfélszerese a 2012-esnek.

A meredeken növekvő nyereség oka első sorban az, hogy a mobilra költöző felhasználókat remekül követi a Facebook a reklámokkal. Most először hozta a mobilos platform a reklámbevételnek több mint a felét (53 százalékot egészen pontosan), és most először ment ez az összeg egymilliárd dollár fölé – ami ahhoz képest, hogy 2012-ben kezdtek el egyáltalán reklámokat tenni a mobilos Facebook-appokba, elképesztő teljesítmény. A mobilra költözésre jellemző, hogy havi átlagban 945 millió felhasználó volt, aki a telefonjáról vagy tabletjéről is bejelentkezik az oldalra, és csaknem 300 millióan vannak, akik kizárólag mobilról facebookoznak.

Az eredmények bejelentésére összehívott sajtótájékoztatón Mark Zuckerberg újságírói kérdésekre is válaszolt, és elárult néhány érdekes számot:

Rovatok