Index Vakbarát Hírportál

Félt a jobboldaltól a Facebook, ezért nem állították le a kamu hírek terjedését

2016. november 14., hétfő 19:10

Dagad a botrány a Facebook körül, miután egyre többen Mark Zuckerbergék szemére vetik, hogy az egyre vállalhatatlanabb dezinformációs kampányok hatására születnek olyan döntések, mint Nagy-Britanniában a Brexit vagy most Amerikában Donald Trump megválasztása. Ha hinni lehet a Gizmodo cikkének, a közösségimédia-óriás tényleg nyakig benne van az egészben.

Egy nappal ezelőtt Zuckerberg már arról beszélt, hogy a Facebook a jövőben mindenképpen próbálja megállítani a kamuhírek terjedését a felületén, ehhez pedig már el is kezdték a munkát.

Utóbbi állítást azonban árnyalja a Gizmodo, mivel értesüléseik szerint már májusban komoly vitákat generált a cég belső köreiben az a kérdés, hogy egy közösségi médiafelületnek mennyire felelőssége az álhírek terjedésének szabályozása. Ez azért is fontos kérdés, mert

Erről a belső feszültségről már mi is írtunk korábban, de a Gizmodo most azt is állítja, hogy már tervben is volt egy hírfolyamból a kamuhíreket kiszűrő frissítés bevezetése, de ez túlságosan komolyan sújtotta volna a jobboldali médiafelületek jelenlétét a Facebookon. Mióta kiderült, hogy a "trending stories", tehát a Facebookon épp népszerű témákat politikai elfogultsággal szerkesztették a Facebook alkalmazottai, a cég kitűzte magának azt a célt, hogy még a látszatát se keltsék a jövőben a politikai elfogultságnak. Ezzel a törekvéssel ment volna szembe az új frissítés, de a Gizmodo belsős forrásai szerint végül soha sem vezették be.

Ugyanez a forrás azt is megerősíti, hogy a Facebooknak már most rendelkezésére áll az az eszköz, amivel véget vethetnének az orosz kamuoldalak és más dezinformációs eszközök terjedésének.

Az orosz kamuoldalak és a hamis információk terjedése az egyik legnagyobb probléma a jelenlegi online médiában. Ezek komolyságát jól mutatja, hogy Macedóniában külön iparág épült az uszító, megtévesztő, teljességgel alaptalan híreket közvetítő oldalak üzemeltetésére, amik túlnyomó százalékban Donald Trump elnöki ambícióit támogatták (erről a Buzzfeed közölt tartalmasabb anyagot korábban).

Ebből is látszik, hogy a Facebook szerepe óriási, és valóban képes tömegével befolyásolni az embereket egy-egy szavazás előtt, ha a rendszer nagyon kifinomult algoritmusa nem folyamatosan olyan cikkeket rak elénk, amiket szeretünk. Márpedig ha a vérmágus Hillary Clinton gyíklényidézéseiről szeretünk legjobban olvasni, akkor az algoritmus nagy valószínűséggel ilyen kamuoldalak tartalmait teszi elénk, hiszen a Facebook úgy tud több hirdetést eladni, ha a felhasználói több időt töltenek a felületen.

Most már csak az a kérdés, hogy a Szilícium-völgy nagyon menő fejlesztői, akik szeretnek a demokrácia és az emberiség új megmentőinek szerepében tetszelegni, vajon a hirdetői pénzeket, vagy a hiteles tájékoztatást választják. Az emberek nagy része maguktól ugyanis képtelen megkülönböztetni a híreket az álhírektől.

Rovatok