2017. szeptember 9., szombat 10:27
Nemrég (július elején) Budapestre látogatott a LOT légitársaság egyik Boeing 787-800-as Dreamliner repülőgépe, amivel hamarosan New Yorkba és Chicagóba lehet majd repülni a magyar fővárosból. Szeptember 8-án, pénteken az amerikai repülőgépgyár európai konkurense, az Airbus is beköszönt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, hogy megmutassa Budapestnek a Dreamliner vetélytársát, a 2015 óta forgalomban lévő, a világ legmodernebb utasszállítójának számító Airbus A350-at.
A Lufthansa színeiben megjelenő ultramodern gép ünnepi alkalomból látogatott a magyar fővárosba: a német légitársaság 50 évvel ezelőtt indított menetrend szerinti járatot Budapestre, illetve még három közép-kelet európai városába, Belgrádba, Bukarestbe és Zágrábba.
A Lufthansa flottájában jelenleg öt Airbus A350-900 típusú nagy hatótávolságú, közepes méretű, széles törzsű repülőgép szolgál, és még húsz ilyen repülőgép érkezik a céghez a közeljövőben. Budapesten mostanáig nem járt A350-ös, ezzel a látogatással a német légitársaság egy négy évtizeddel ezelőtt megkezdett hagyományt folytat: ők hozták hozzánk elsőként a Boeing 737-es, a 747-es Jumbo gépeket és a világ legnagyobb utasszállítóját, az Airbus A380-ast is.
A Lufthansa A350-900-asának fedélzetén 293 fő utazhat: 48 az üzleti, 21 a prémium turista, és a 224 a turista osztályon. Az A350-900 a hasonló kategóriájú gépekhez képest 25%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt (100 utaskilométerre vetítve 2,9 liter kerozint) és zajkibocsátása is 50%-kal alacsonyabb.
Azt, hogy valóban mennyire csendes az A350-es egy München-Budapest próbaúton tapasztalhattuk meg. Közvetlenül a szárnynál ülve halk duruzsolás volt csak a két hajtómű zaja. A repülési élmény ezen kívül is illik a legmodernebbnek tartott géphez, a fedélzeti internet és mobilszolgáltatás alapfelszereltség, ezen kívül az utasok szórakoztatásáért felelős multimédiás lehetőségek – filmek, játékok, zenék stb. – gyakorlatilag egy tízórás repülőúton is képesek lekötni bárkit.
Azonban ami minket leginkább lenyűgözött, az a repülőgép kameráinak közvetítése. Ez nem újdonság – 5-10 éve lehet ezzel a szolgáltatással találkozni nagyobb gépeken – de az A350-esen megtapasztalt képminőség egészen magával ragadó: még a turistaosztályon is egész nagy méretű képernyőkön lehet követni merre jár a gép, hogy suhan el alattunk a táj, figyelni a pillanatot, amikor a gép futóműve a landoláskor a betonhoz ér. Valahogy egész más így repülni, mintha eggyé válnánk a géppel, és madárként szállnánk a felhők fölött.
A Lufthansa jelenleg meglévő öt Airbus A350-900 utasszállító repülőgépe közül az egyik a müncheni repülőtéren. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A német légitársaság 2013-ban döntött 59 új repülőgép – 34 darab Boeing 777-9X és 25 darab Airbus A350-900 – beszerzéséről. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az új Airbus A350-es flotta első tagját idén februárban vette át a Lufthansa, azóta már az ötödik gép kezdi meg szolgálatát. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gépek Münchenben állomásoznak, Bostonon, Delhin és Mumbaion kívül szeptember 12-től már Hongkongba is repülnek. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Budapestre látogató gép pilótafülkéje kívülről. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Ünneplőbe öltözött légikisérők. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A fedélzeti multimédiarendszer legszuperebb eleme a gépre szerelt három kamera által közvetített élő stream. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Manapság nincs új utasszállító fölfelé kanyarodó szárnyvég (avagy hajlított winglet) nélkül. A NASA által a hetvenes években kifejlesztett winglet jelentősen csökkenti a szárny végén keletkező légörvényeket, csökkentve ezzel a repülőgép légellenállását. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gép törzsének közepén lévő vészkijárat kis ablaka. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gép törzsének közepén lévő vészkijárat kis ablaka által keltett fénytörési jelenség. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Gyakorlatilag megunhatatlan. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A személyzet a gép végében lévő konyhában ügyködik. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A légikísérők külön szinten lévő hat férőhelyes kuckója. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Elmúltak azok az idők, amikor nem lehetett mobiltelefont használni vagy internetezni az utasszállítókon. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az Airbus A350 nappali mód fényei. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A repülőgép éjszakai, alváshoz igazodó fényei. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A kék fényt nélkülöző, kellemes narancsszín világítás segíti az alváshoz szükséges melatonin termelődését. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Így nézett ki a budapesti érkezés a függőleges vezérsíkra szerelt kamera képén. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
És így nézett ki kívülről a tisztelgő áthúzás. (Fotó:
Veres Viktor / BUD / Lufthansa)
Ünnepi fogadtatás. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az A350 szemből. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az első hozzánk látogató Airbus A350 futóművei a budapesti betonon. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Kihagyhatatlan csoportkép. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Kicsit zorrós a kinézete. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az A350 törzse és szárnyai túlnyomórészt kompozit anyagokból készülnek. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Ablaktörlők, szenzorok. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A pilótafülke csupa érintőképernyő. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Akad azért pár gomb így is, no és a gázkar sem virtuális egyelőre. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A repülőgépet két Rolls-Royce Trent XWB turbofan hajtómű hajtja előre. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Veszélyes üzem. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Kicsit olyan, mint egy Zaha Hadid-épület. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Látják ott fent a függőleges vezérsíkon a kis bütyköt? Na az az egyik külső kamera. (Van még a gép hasára szerelve is kettő, az egyik előre néz a másik le, a föld felé.) (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Ünneplőben: a Lufthansa 50 évvel ezelőtt indított menetrend szerinti járatokat a közép-kelet európai régió négy városába, Belgrádba, Budapestre, Bukarestbe és Zágrábba. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)