A Facebook bejelentette, hogy az elmúlt két évben 126 millió amerikai láthatott olyan tartalmakat, amelyeket a propagandát folytató orosz ügynökség készített. Az amerikai elnökválasztás előtt és után 80 ezer ilyen poszt készült, többségük politikai jellegű vagy társadalmi kérdésekről szól, írja a BBC.
A Facebook ezeket az adatokat egy szenátusi meghallgatás alkalmából közölte, amelyen az orosz propaganda kiterjedtségét és az elnökválasztásra gyakorolt hatását akarják felmérni az Egyesült Államokban. A vizsgálathoz a Twitter és a Google is szolgáltat adatokat.
A Reuters és a Washington Post birtokába jutott adatok szerint az amerikai elnökválasztás idején megjelenő mintegy 80 ezer poszt egy orosz ügynökséghez köthető, amely kapcsolatban áll a Kremllel.
Ez ellenkezik mindazzal, amiért a Facebookot létrehoztuk és amiben hiszünk
– írta jelentésében Colin Stretch, a Facebook vezető jogtanácsosa.
Mindez abból a szempontból érdekes, hogy Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója 2016 novemberében még „őrült ötletnek” nevezte, hogy az amerikai elnökválasztás kimenetelét bárki nagy tömegben terjesztett hamis hírekkel próbálja meg befolyásolni a Facebookon.
Később annyit ismertek el, hogy a Facebookon megjelent tartalom elenyésző része tekinthető hoaxnak. 2017 augusztusában aztán a vállalat bejelentette, hogy küzdeni fog a hamis hírek ellen, és a gyanús tartalmakat ellenőrzésre küldi.
Októberben a Google bizonyítékokat talált arra, hogy orosz ügynökségek az amerikai elnökválasztás idején több tízezer dollárt fizettek azért, hogy tartalmaikat hirdetésként juttassák el a felhasználókhoz. Októberben a Twitter is megtiltotta, hogy az RT és a Sputnik orosz propagandaoldalak hirdetéseket helyezzenek el.
A Google hétfőn azt közölte: orosz trollok több mint 1000 videót töltöttek fel 18 különböző csatornára, a Twitter pedig 2575 olyan profilt zárolt, amelyek az orosz állami propagandaügynökséghez köthetők.