Újabb titokzatos rádiójelet fogtak az űrből

2018. augusztus 7., kedd 10:16

Ismeretlen eredetű gyors rádiókitörést észlelt egy kutató a kanadai CHIME rádiótávcsővel – írja a USA Today.

A gyors rádiókitörések (Fast Radio Bursts, FRB-k) kozmikus rádióhullámok rövid, de nagyon erős löketei, de még ma se tudjuk, mi okozza őket. Az eddig felmerült lehetséges magyarázatok a tudományosabbaktól (az extrém erős mágneses mezejű forgó neutroncsillagok kitörései) az egészen sci-fi-szerűekig (a földönkívüliek irányított energiasugarai az űrhajóik meghajtására) terjednek.

A most észlelt jel különlegessége, hogy

ez az eddigi legalacsonyabb frekvenciájú ismert FRB a maga 580 megahertzével, amely közel 200 megahertz-cel kisebb az eddigi rekordernél.

Az FRB-k mindössze néhány ezredmásodpercig tartanak, ezért csak néhányat sikerült eddig észlelni, és még kevesebbről derült ki, honnan érkezett. Az első gyors rádiókitörést 2007-ben érzékelték, az első ismétlődőt pedig 2015-ben. Eddig összesen 30 FRB-forrást találtak a tudósok, ezek közül 29-től egyetlen jelet észleltünk, a maradék egyből, az FRB 121102-ből viszont már több mint kétszázat, legutóbb tavaly ősszel.

Ahogy a Science Alert megjegyzi, az új FRB-t egyelőre csak egy kutató észlelte, más csoportok még nem erősítették meg, hogy az észlelt jel valóban az űrből érkezett. Ez azért fontos, mert elismert kutatócsoportok is futottak már bele kínos bakikba. Például amikor egy 1998-ban észlelt jelről azt állították, hogy az egy új típusú rádiójel, és csak 17 évvel később derült ki, hogy valójában a kutatóközpontjukban működő mikrohullámú sütőt sikerült bemérniük. De egy új csillag felfedezéséről is derült már ki, hogy nemhogy nem egy csillagot, de egyenesen a Marson sikerült újra megtalálni.