Index Vakbarát Hírportál

A GVH nem hitte el, hogy a Google titkosít, de most már elhiszi

2018. augusztus 31., péntek 10:26

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több Google-szolgáltatást is vizsgált egy 2016-ban indított versenyhivatali eljárásban. Az ügy most lezárult, és a hivatal nem állapított meg jogsértést, de a Google kötelezettségvállalást tett, hogy kiegyensúlyozottabban fogja tájékoztatni a felhasználókat – derült ki a GVH közleményéből.

A hivatal a Google tájékoztatási gyakorlatát vizsgálta három területen: a Google-fiókban elérhető "Internetes és alkalmazástevékenység" és a "Hirdetések személyre szabása" funkciókkal kapcsolatban, illetve az Allo csetszolgáltatás adatkezelésével és végpontok közötti titkosításával összefüggésben. A GVH az első két pontban megszüntette az eljárást.

Az Allóval kapcsolatban azt kifogásolták, hogy a Google se a telepítése, se a használata során nem adott világos tájékoztatást, hogyan kezeli az ott megadott adatokat. A döntés értelmében ezt a problémát végül az oldja fel, hogy a Google vállalta, hogy átláthatóbban fog tájékoztatni: jól érthető szövegezéssel külön oldalt hoznak létre erről, amelyet a letöltés helyéről és magából az appból is jól látható helyről lehet majd elérni; a magyar felhasználók az Allón keresztül üzenetben is megkapják a tájékoztatót; emellett még idén lesz egy nap, amikor Youtube-on egy reklámcsíkon fognak tájékoztatni arról, hogy a Google adatokat gyűjt a felhasználóiról, és itt is lesz egy link az adatkezelési tájékoztatóra.

A GVH az Allóban elérhető (egyébként nem alapértelmezett, csak választható) végpontok közötti titkosítást is vizsgálta, pontosabban a cég erre vonatkozó állítását, és megállapította, hogy az nem jogsértő – ez feltehetően azt jelenti, hogy a hivatal elismerte, hogy a Google tényleg titkosítja az üzeneteket. (A pdf-ben elérhető indoklás szerint a GVH valamiért azt feltételezte, hogy a Google hiába hirdeti, hogy titkosított kommunikáció is elérhető lesz az appban, valójában nem ez lesz a helyzet. Most kiderült, hogy dehogynem.)

A hivatal közleménye szerint "a kötelezettségvállalás eredményeként módosuló kereskedelmi gyakorlat túlmutat az adott ügyön, hiszen nemcsak a magyar nyelvű tájékoztatásokat érinti: az adatkezelési aloldalt egyidejűleg még 44 nyelvre fordítják le, valamint vállalkozás az Allo chatkliens felhasználóinál lényegesebb nagyobb magyar fogyasztói kört képes elérni az általános, adatvédelmi témájú edukációs bannerrel, szélesebb tartalmú üzenettel."

Rovatok