Elkészült az Európé hőtérképe

2018. október 25., csütörtök 07:50

Amerikai csillagászok elkészítették az első globális hőtérképet a Jupiter Európé nevű holdjáról az ALMA rádiótávcső-rendszer által készített felvételsorozat segítségével. A négy új felvétel körülbelül 200 kilométer felbontású; ez elég annak tanulmányozására, milyen a kapcsolat a hold nagy geológiai jellemzői és felszínének hőváltozása között.

A kutatók összevetették az ALMA új megfigyeléseit a Galileo űrszonda adatain alapuló hőmodellel. Ez tette lehetővé, hogy elemezzék a hőmérséklet-változásokat és megalkossák az Európé hőjellemzőinek első globális térképét.

Az új adatok felfedték, hogy a hold északi féltekén létezik egy titokzatos hideg hely.

Az ALMA felvételei igen érdekesek, mert az Európé hőkibocsátásának első globális térképét nyújtják nekünk. Mivel az Európét borító jégkéreg alatt óceáni világ van, lehetséges geológiai aktivitással, a hold felszínének hőmérséklete fontos nekünk, mivel megjelölheti az ilyen aktivitás helyeit és nagyságát.

– mondta Samantha Trumbo, a Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) bolygókutatója, az Astronomical Journalban megjelent tanulmány vezető szerzője.

Az Európának viszonylag fiatal a felszíne - mintegy 20-180 millió éves -, amit azt jelzi, hogy még mindig vannak rajta aktív termál- és geológiai folyamatok. Az optikai teleszkópokkal ellentétben, amelyek csak az égitestek által tükrözött napfényt érzékelik, az ALMA-hoz hasonló rádiótávcső-rendszerek észlelhetik a Naprendszerben lévő, viszonylag hideg objektumok, a kisbolygók, holdak és üstökösök által kibocsátott hő sugárzását.

A megfigyelések szerint az Európa felszíni hőmérséklete soha nem emelkedik mínusz 160 Celsius-fok fölé.

Az Európa feltérképezése még a kezdeteknél jár. A NASA a 2020-as évek elejére tervezi a Clipper nevű misszió indítását a Jupiter-holdra. A Jupiter körberepülésekor a szonda tucatnyi alkalommal fog elszállni az Európa előtt, nagy felbontású kamerájával megfigyeli a felszínt, és lehetséges leszállóhelyeket keres. A vízkitörések felett elemzi a kilökődő anyag összetételét, a radarjával meghatározza a jég vastagságát.

A becslések szerint a 2030-as években juthat el egy holdjáró az Európé jege alá.

(MTI)