Hatalmas ragadozó dinoszauruszt találtak az olasz Alpokban

2018. december 21., péntek 09:37

Hatalmas húsevő, négy ujjú dinoszaurusz maradványait tárták fel az olasz Alpokban paleontológusok, akik a 200 millió éve, a kora jura korban élt ragadozó dinoszaurusznak a Saltriovenator zanellai nevet adták.

Ez az első jura kori dinoszaurusz, amelyet Olaszországban találtak. A milánói Természettudományi Múzeum szakemberei szerint ez a legősibb ismert Ceratosaurus, és a legnagyobb teremtű – súlya egy tonnát nyomott – húsevő dinoszaurusz, amely ebből a földtörténeti időszakból származik – írja a Live Science.

A Ceratosaurusok a Theropoda dinoszauruszok egy csoportja. Az egyik elmélet szerint a Ceratosaurusokhoz tartoznak a késő jura és a késő kréta korok között élt olyan Theropodák, mint a Ceratosaurus, az Elaphrosaurus és az Abelisaurus, amelyek fosszíliáit főleg a déli féltekén találták meg.

Az újonnan azonosított őslény maradványainak megkövesedése és azok felfedezése felvillanyozta a tudósokat, akik a maradványokon talált nyomok alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az állat teteme a tenger mélyére került, ahol az ott élő tengeri állatok rágcsálhatták azt, mielőtt a föld mélye elnyelte. Akkor került a szárazföldbe, amikor 30 millió éve az Alpok formálódni kezdett.

"Csoda, hogy túlélt ennyi eseményláncolatot: elsodorta a tenger, majd úszott a felszínen, elsüllyedt és majszolták a tengeri állatok. A mélytengeri áramlatok megmunkálták, eltemették, majd egy hegyláncba emelkedett és nem olyan rég robbanóanyagok szétrobbantották" – magyarázta Cristiano Dal Sasso, a múzeum paleontológiai osztályának kurátora.

A maradványok feltárása bonyolult művelet volt, mert ipari munkások dinamittal felrobbantották a bányát, amely a megkövült tetemet rejtette, és a robbanás több száz darabra törte a fosszíliákat.

A megkövült csontokra 1996-ban bukkant a Milánótól 80 kilométerre északkeletre fekvő Saltrio közelében lévő márványbányában egy amatőr fosszíliavadász. Del Sasso és kollégái ez után szállták meg a térséget és tárták fel a maradványokat.

A feltárt 132 csont közül sok töredezett, de elég bizonyítékot találtak arra, hogy ennek a dinoszaurusznak négy ujja volt. Az S. zanellai nagy testű, nyolc méter hosszú volt. (MTI)