Elliptikus burkot fedeztek fel egy haldokló csillag körül

2019. január 23., szerda 18:53

Elliptikus burkot fedeztek fel egy haldokló csillag körül osztrák csillagászok, felfedezésükről az Astronomy & Astrophysics folyóiratban számoltak be – írja az MTI.

A csillagok belsejében zajló folyamatok a méretüktől függően játszódnak le. A Nap például 4,5 milliárd év múlva vörös óriássá fog felfúvódni – amely a Naprendszer belső bolygóit, köztük a Földet is elnyeli –, miközben erős napszelet kelt. Hogy ezekről a folyamatokról több információt szerezzenek, a kutatók egyre erősebb teleszkópokkal vizsgálják azokat a csillagokat, amelyek már ebben a stádiumban találhatók.

Az egyik ilyen csillag  az élete végéhez közeledő TX Piscium a Halak csillagképben, a Földtől 900 fényévre. A csillagot a Bécsi Egyetem Magdalena Brunner, Franz Kerschbaum és Ernst Dorfi vezette kutatócsoportja a jelenlegi legnagyobb teljesítményű rádiótávcső-rendszer, az Atacamai Nagyméretű Milliméteres Hálózat (ALMA) segítségével figyelte meg.

A csillagszél kiveti a nehezebb elemeket is, amelyek magfúzióval az égitest belsejében képződtek. A szén, az oxigén vagy a nitrogén beépül a következő csillaggenerációba. A csillagszélért az égitestek belsejében lejátszódó összetett folyamatok és a felszínnel való kölcsönhatásuk felelősek. Ez vezet a porból és gázból álló úgynevezett cirkumsztelláris burok kialakulásához, amely a csillag halála után is megmarad. Ennek a buroknak a tulajdonságai változhatnak. Legegyszerűbb esetben a csillagok a szelet gömb alakban lökik ki, de már a legkisebb szabálytalanságok is más alakú burkot eredményeznek, a kilökődés különböző intenzitása pedig különböző héjakat formál.

Kerschbaum és kollégái 2017-ben egy másik haldokló csillagnál kimutatták, hogy több évezreden át tartó ciklusokban több-kevesebb anyagot lökött ki – ez a jelenség hasonló a cigarettafüst-karikákhoz. A TX Piscium esetében az osztrák, amerikai és svéd kutatók alkotta tudóscsoport egy új struktúrát figyelt meg.

A Herschel űrteleszkóp korábbi megfigyeléseiből úgy tudtuk, hogy gyűrűformájú struktúra található itt és közelebbről meg akartuk vizsgálni

– mondta Brunner.

A kutatók meglepetésére egy lapos ellipszis formájú héjra bukkantak – ilyet nagy széntartalmú vörös óriásnál korábban még sohasem figyeltek meg.

A tudósok azt feltételezik, hogy egy olyan csillagról van szó, amely a feltételezettnél lényegesen gyorsabban forog saját tengelye körül. A forgás az egyenlítő körül gyorsabb csillagszelet okoz, ez okozza a különleges formát. A mérések szerint ahhoz, hogy ilyen ellipszis keletkezzen, a vörös óriásnak másodpercenként két kilométeres sebességgel kell forognia.

Valószínűleg a TX Piscium elnyelte egy eddig ismeretlen csillagtársát vagy akár bolygókat, is és átvette azok forgási impulzusát, ezáltal megnövelte a saját rotációs sebességét