Index Vakbarát Hírportál

Új technológia védheti a repülőgépeket a rettegett jegesedéstől

2019. január 31., csütörtök 12:38

Aki ült már télvíz idején induláshoz készülődő repülőgépen, biztos látta már, hogyan jégmentesítik felszállás előtt nem sokkal a repülőgép törzsát, szárnyait. A nem túl környezetbarát vegyszeres lemosásra mindenképp szükség van, hogy a szárnyak, a vezérsíkok mozgó részei ne fagyjanak be, a létfontosságú szenzorokat ne borítsa jég, összességében a repülőgép biztonságosan fel tudjon szállni. A Német Légügyi és Űrkutatási Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR) kutatói új módszert dolgoztak ki, amivel nagy mértékben csökkenthető a jégmentesítéshez szükséges vegyszeres lemosóvíz mennyisége.

Hidegben a repülőgép ablakain és szárnyain alakul ki legnagyobb mértékben jegesedés. A szárnyak esetében nemcsak mechanikai szempontból hátrányos a befagyás, a belépőélek jegesedése aerodinamikai szempontból is kerülendő. (A szárnyakra rakódó egyenetlen jégréteg ugyanis jelentősen növeli a légellenállást, csökkenti a felhajtóerőt így nagyban megnövekszik az átesés kockázata).

A DLR által kidolgozott megoldás nagyban hasonlít az autók szélvédőin már régóta alkalmazott fűtőszálas megoldáshoz: szénszálas elektromos fűtést kell beépíteni a szárnyba.

A probléma megközelítése onnan jött, hogy közeljövő üzemanyag-takarékos, kis légellenállású szárnyai ultrasima, lamináris áramlást lehetővé tevő felülettel készülnek majd, amin a legkisebb jegesedés is nagy fokban rontja majd az energiahatékonyságot. Ennek elkerülésére kellett kidolgozni az új módszert. A lényeg, hogy a szárny felületébe vékony, könnyű, nagy ellenállású szénszálas huzalokat építenek, amik feszültség alá helyezve hőt termelnek. "Esetünkben az egész szárnyszerkezet szénszállal erősített polimer kompozit (CFRP) anyagból készül, ami könnyű és nagyon erős" – mondta Alexander Pototzky, a DLR kompozit szerkezetek fejlesztésén dolgozó intézetének egyik szakértője.

A jelenleg ismert fűtőszálas jégmentesítőkhöz képest ez annyiban továbblépés, hogy a fűtés a fűtendő szerkezet – jelen esetben a szárny belépő élének – integráns részét képezi. A fűtés igény szerint egyedi, külön-külön vezérelhető zónákra is osztható, ami nagy rugalmasságot nyújt a repülőgép üzemeltetőjének.

Az új jégmentesítő módszert a braunschweigi műszaki egyetem tesztlaboratóriumában, egy vízbefecskendezővel, mélyhűtővel kombinált szélcsatornában vizsgálták. A komplex tesztkamrában képesek voltak a repülés közben fellépő különféle jegesedési viszonyokat szimulálni, a biztató eredmények szerint a belső fűtés hatására a szárnyakra fagyó víz szinte azonnal elolvadt vagy gőzzé vált, az energiabeviteltől függően. A módszer a DLR szerint annyira jól működik, hogy már nem is jégmentesítésnek, hanem "jégellenállásnak" lehet nevezni.

Nyitókép: Nagy Attila Károly/Index

Rovatok