Index Vakbarát Hírportál

Nagy változás előtt áll a Facebook

2019. március 7., csütörtök 15:08

Mark Zuckerberg Facebook-vezérigazgató bejelentette, hogy nagy fordulatra készül a közösségi oldal, akár konfliktusok árán is: ígérete szerint a cég ezentúl a saját eddigi üzleti modelljével szembemenve a kis közösségek közötti privát beszélgetésekre összpontosít. Mindegyik üzenetküldő appjukban bevezetik a titkosítást és az önmegsemmisítő üzeneteket, és szorosabbra fűzik a különálló appokat. Tényleg megjavul a Facebook? Sarokba szorult és előremenekül? Vagy újabb üres pr-ígéretről van szó?

Zuckerberg szerdán hosszú Facebook-jegyzetben jelentette be, hogy a Facebook gyökeres megújítását tervezik, és az új vízió szerint a cég egy magánszféra védelmére összpontosító, a kisebb közösségeket előtérbe helyező cset- és közösségi szolgáltatásként képzeli el a jövőjét.

Hogy mi lehet a változás valódi oka, és egyáltalán hihetünk-e abban, hogy valódi változás lesz, arra még visszatérünk. Ami biztos, hogy az új irány radikális fordulatot jelentene a Facebook történetében, hiszen a cég üzleti modellje a létezése óta azon alapul, hogy minél több felhasználó minél nagyobb nyilvánosság előtt oszthasson meg minél több tartalmat, miközben a cég minél többet tud meg róluk, hogy aztán ez alapján minél pontosabban tudjon rájuk hirdetéseket célozni, és ezért minél több pénzt kérhessen a hirdetőitől.

Ehhez képest a most belengetett új Facebook saját magát zárná el az eddig betevő falatot jelentő adathalmok legalább egy részétől, ezzel egyrészt új üzleti modell után kellene nézniük, másrészt a hatékony bűnüldözésben érdekelt hatóságokkal is várhatóan több konfliktusuk lenne. Zuckerberg szerint ahelyett, hogy nagy tömegeknek szánt megosztásokra buzdítanák a felhasználókat, az igényeik előtt meghajolva ezentúl a kisebb, megbízhatónak ítélt közösségeken belüli kommunikációra összpontosítanak. Vagy ahogy ő írta, a városi terekhez hasonló nyílt platformnál egyre fontosabbak lesznek a nappalik meghittségét idéző zártabb virtuális terek.

Titkos üzenet, száll a széllel

A bejelentésben kevés konkrétum olvasható, de ezek a legfontosabb belengetett újdonságok:

Hiszi a piszi

A fő kérdés persze az, hogy egyáltalán hihetünk-e az újabb ígéreteknek.

A magánszféra védelme megadja az embereknek a szabadságot, hogy önmaguk legyenek és természetesebben lépjenek egymással kapcsolatba, ami a fő célja annak, hogy közösségi hálózatokat építünk

– mondta Zuckerberg, ami jól hangzik, de kicsit olyan, mintha most nagy újdonságként csodálkozna rá arra, ami évek óta a cége és a személye elleni legnagyobb kritika.

Messze nem ez az első alkalom, hogy a Facebook megígérte, hogy lépéseket tesz a szigorúbb adatvédelem irányába. Néhány éve ígértek például egy anonim bejelentkezési lehetőséget, amellyel a felhasználók úgy tudtak volna más szolgáltatásokba bejelentkezni a Facebook-profiljukkal, hogy ezzel nem adnak hozzáférést az ott tárolt adataikhoz. Ez a funkció el is készült – aztán soha nem vezették be. De még a tavaly májusban bejelentett egyszerű adattörlési lehetőség esetében is csak az ígéret létezik, maga a fejlesztés nem.

A bejelentést ezért sokan erős szkepticizmussal fogadták. Az egyik fő kritika, hogy a hangzatos ígéretek mögül meglehetősen kevés konkrétum sejlik föl arról, hogy mindez valóban azt jelenti-e, hogy a Facebook kevesebb adatot gyűjtene rólunk, illetve ezt átláthatóbban teszi-e majd. Vagy csak mutatóba bevezet pár jól kinéző, de csak extraként választható – így a felhasználók nagy részét el se érő – újdonságot, miközben a lényeg változatlan marad. Az se világos, hogy mindez hogyan fogja érinteni magát a Facebookot mint közösségi oldalt, amely lehet, hogy visszaszorulóban van az üzenetküldők javára, de a jelentősége még jó darabig biztosan megmarad.

Jeff Chester, a Center for Digital Democracy nevű washingtoni nonprofit jogvédő szervezet vezetőjének hasonlata szerint a Facebook jó útra téréséről szóló sorozatos bejelentéseket követni olyan, mintha az Idétlen időkig című – mindig ugyanazt a napot újrajátszó – filmet néznénk: ha jön egy válság, a cég fogadkozni kezd, amiből aztán nem lesz semmilyen valódi változás, aztán az egész ciklus indul újra elölről.

Adatvédelem vagy önvédelem?

Mi van, ha ezúttal komolyan gondolja Zuckerberg és a Facebook, és tényleg komoly változások jönnek? Ebben az esetben és érdemes kitérni arra, hogy mi motiválhatja ezeket a változásokat, mert több trend is arra utal, hogy inkább üzleti és kommunikációs érdekeken alapuló önvédelemről lehet szó, mintsem hirtelen adatvédő fellángolásról:

Ezeknek semmi se jó

A felhasználókra nézve pozitív változás lenne, ha a Facebook – saját maga elől is – légmentesen lezárná a beszélgetéseiket az erősebb titkosítással. Ugyanez viszont a másik oldalról újabb kritikákat zúdíthat a Facebook nyakába. Érheti őket az a vád, hogy sikertelenül küzdöttek az álhírek és a dezinformáció ellen, és inkább le is mondanak ezek megfékezéséről, ehelyett karanténba zárjak őket. Hiszen ha kívülről kevésbé látható, zártabb közösségekben, titkosítva terjednek az álhírek, elcsípni is nehezebb őket. Ennek a veszélyeit pedig éppen a Whatsapp kapcsán láthattuk, főleg az indiai lincselések kapcsán.

A hatóságokkal is gyakrabban gyűlhetne meg a Facebook baja, hiszen azok hagyományosan ellenzik az erős titkosítás terjedését, mert az megnehezíti a bűnözők lehallgatását. A Whatsapp titkosítása miatt kellett is már a hátát tartania a Facebooknak néhány országban, de ha minden szolgáltatásukban bevezetik, valószínűleg a globális terjeszkedési terveik is veszélybe kerülhetnek. Nyugati cégként eddig is nyögvenyelős volt a kínai piacra lépésük - hát képzeljük el, mennyi esélyük lenne akkor a kíváncsi kínai államot teljesen kizáró szolgáltatásokkal. (Ha pedig direkt erre a piacra fejlesztenek kevésbé biztonságos verziót, az egyenlő egy újabb pr-katasztrófával, ahogy azt a Google esetében is láthatjuk.)

Zuckerberg szerint annak ellenére, hogy az üzenetek tartalmához nem férnének hozzá, metaadatok és más információk, mintázatok alapján továbbra is fel tudnának lépni az illegális tevékenységekkel szemben, bár azt a bejelentésében is elismeri, hogy a mainál kisebb mértékben. De mint írta, ezeket a konfliktusokat készek vállalni.

Na de honnan lesz pénz?

Milyen új üzleti modellek jöhetnek szóba, ha a Facebook tényleg megkezdené a Zuckerberg által ígért hangsúlyeltolódást? (Mármint az örök lehetőségként lebegtetett fizetős Facebookon túl.)

A már ma is egyre népszerűbb üzenetküldőkből egyelőre nem sikerült a súlyukhoz méltó bevételi forrást kialakítani, de a Facebook igyekszik változtatni ezen. A Messengerben nemrég jelentek meg a reklámok, a Whatsappban pedig fizethetnek a cégek, hogy elérhessék a felhasználókat. Ha viszont egyik platformján se fog tudni belenézni a felhasználók üzeneteibe, azzal értékes adatforrásról mondana le.

A terv ezzel kapcsolatban az, hogy a reklámok mellett alternatív bevételi forrásokat is felpörgetnének. A Facebook már most is egyre nagyobb figyelmet fordít a kereskedelemre és az online fizetésre: az Istangram például különálló vásárlós appot tervez, a fizetések kapcsán pedig a Facebook saját kriptovaluta fejlesztésén dolgozik.

És persze azt is hozzá kell tenni mindehhez, hogy bár a jelek szerint Zuckerberg is látja, hogy a hírfolyam-alapú hirdetési modell visszaszorulóban van, minden bizonnyal még jó ideig ez fogja adni a bevételek gerincét. Pláne, hogy az se derült ki a szerdai bejelentésből, hogy az ígért változások mikorra várhatók: Zuckerberg erről csak annyit írt, hogy a következő néhány évben. Kíváncsian várjuk.

(Borítókép: Mark Zuckerberg. Fotó: Justin Sullivan / Getty Images Hungary)

Rovatok